Advokaten 1
•FOKUS• 35 – Man kan vända på det och beskriva de
t som en styrka. En kritik mot våra högsta domstolar, och därmed indirekt Lagrådet, har ju varit att domarna traditionellt sett har haft en departementsbakgrund där de arbetat med att ta fram lagar som de senare kan komma att tolka och tillämpa som domare. övergripande kritiken också öka risken att Lagrådet upplevs som politiskt. – Det är en fin balansgång att gå. Då är det en styrka att det är erfarna justitieråd, höga jurister, som sitter i Lagrådet. Den balansgången är inte främmande för dem, säger hon. Sjunger långsamhetens lov Anna Jonsson Cornell ser positivt på att Lagrådet i sitt yttrande över lagrådsremissen Skärpta straff för brott i kriminella nätverk förra året kritiserade regeringens sätt att, utan helhetssyn, gradvis och punktvis skärpa straffen. – Med dessa gradvisa förändringar, som kan påverka grundläggande fri och rättigheter, undrar man till slut vem som ser helheten. Det har till exempel påpekats i flera remissvar när det gäller terroristbrott. Jag tycker att det är bra att Lagrådet kliver fram och uttalar den kritiken, säger Anna Jonsson Cornell, och fortsätter: – Jag tycker att just den aspekten av Lagrådets arbete kanske är lite underutnyttjad. Historiskt sett har fokus varit på ”kan den här lagen tillämpas?”. Samtidigt, påpekar Anna Jonsson Cornell, kan den mer • SLUTSATS • Lagrådet är en klassisk svensk institution, byggd på samarbete och en tydlig rollfördelning mellan folkvalda och ämbetsmän. Modellen fungerar på många sätt väl, men förutsätter samtidigt ömsesidig respekt och inte minst att lagstiftningsarbetet får ta tid och att det genomförs med eftertanke. Så du vill egentligen slå ett slag för den svenska, lågmälda ämbetsmannen, som rättsstatens vakthund? – Jaaa! Och även för långsamheten. Ju mer man läser i alla källor, desto tydligare blir det hur viktigt det är att beredningsprocessen får lov att ta tid, att remissinstanserna får möjlighet att inkomma med sina synpunkter, och att det finns stöd i forskning för att planerade lagförslag kan åstadkomma det som de syftar till. Problemet i dag är att denna långsamhet och eftertanke rimmar illa med det politiska behovet av att visa handlingskraft och snabbhet, konstaterar Anna Jonsson Cornell. – Tidigare har valår inneburit att Lagrådet är helt överlastat, och att departementen jobbar på så mycket de kan. Men nu verkar vi befinna oss i en tidsålder då det är så konstant. Att politiker av olika skäl måste visa handlingskraft genom lagförslag. Det är inte bra, tror jag. l ADVOKATEN #2 2023