Advokaten 1
•ETIK• Den proaktiva tillsynen har många delar, b
land annat utbildningen inför advokatexamen, fortbildningskravet och Advokatsamfundets kontroll av revisorsrapporter. Tillsynskommittén har inlett arbetet Mottagningskontorens organisation och särskilda krav för försvararuppdrag i stora och komplicerade brottmål är två av de frågor som Advokatsamfundets tillsynskommitté ska undersöka och lämna förslag om. Tillsynskommittén som tillsattes av samfundets styrelse i december har nu inlett sitt arbete. Tio erfarna advokater ingår i kommittén, som har i uppdrag att utreda hur Advokatsamfundets proaktiva tillsyn över advokater kan göras än mer effektiv. Tillsynskommittén ska lämna förslag på hur den proaktiva tillsynen ytterligare kan stärkas. I direktiven listas en rad frågor som ska behandlas. ordförande i kommittén är advokat Bo Ahlenius och vice ordförande advokat Bengt Ivarsson. Övriga ledamöter i kommittén är advokaterna Emma Berglund Uväng, Klas Bjuremark, Peter Danowsky, Ghita Hadding Wiberg, Oskar Hillmann, Carla Pantzar, Andreas Victor och Sait Umdi. l • TILLSYNSKOMMITTÉNS UPPDRAG • Kommittén ska bland annat adressera följande frågor: l Behovet av att revidera eller komplettera befintlig granskningsrapport inom ramen för den rådande proaktiva tillsynen. •ADVOKATSAMFUNDETS ARBETE MED GRANSKNINGSRAPPORTER • 2009 beslutade Advokatsamfundets styrelse att, inom ramen för den befintliga regleringen, införa en mer proaktiv tillsyn över advokater och advokatbyråer. I slutet av 2015 presenterades en granskningsrapport som redskap i tillsynen. Granskningsrapporten är omfattande och innehåller bland annat frågor om advokatbyråns organisation, informationssäkerhet, klientmedelshantering, intresse konflikter, information till klienterna och efterlevnad av penningtvättslagstiftningen. Granskningsrapporterna började sändas ut 2016. Först ut var de stora advokatbyråerna. 2020 utvidgades granskningsrapporten med frågor om efterlevnaden av dataskyddsförordningen, GDPR. Även arbetsmiljöfrågor och diskriminering har lagts till. Arbetet med granskningsrapporterna sköts av Advokatsamfundets kansli, som skickar ut rapporterna och sedan sammanställer och följer upp svaren. När brister upptäcks inleds en dialog med den aktuella byrån om hur bristerna kan avhjälpas. I slutet av 2022 hade totalt 300 advokatbyråer med sammanlagt drygt 3 500 advokater och 2 300 biträdande jurister omfattats av tillsynen. Granskningen har hittills visat att regelefterlevnaden i huvudsak är god på advokatbyråerna. 2022 anställdes hovrättsassessor Jens Kallmin på kansliet med uppdraget att ansvara för den proaktiva tillsynen. 2022 tillsatte också Advokatsamfundets styrelse en tillsynskommitté för att se över hur den proaktiva tillsynen ytterligare kan förstärkas. Kommittén leds av advokat Bo Ahlenius. Läs mer om kommitténs uppdrag här intill. l Behovet och lämpligheten av att utvidga möjligheten att utföra tillsyn på advokatbyråer. l Behovet och möjligheten av att införa en advokatetisk begränsning mot att som advokat ta uppdrag i stora och komplicerade försvararuppdrag utan erforderlig erfarenhet och kompetens. l Behovet och lämpligheten av att kunna begränsa möjligheten för uteslutna advokater att verka som biträdande jurister på advokatbyråer. l Behovet av och lämpligt tillvägagångssätt för att kontrollera advokatbyråers filial- och mottagningskontor samt vilka krav som bör uppställas på advokater som registrerar mottagningskontor. 45 ADVOKATEN #2 2023