Årsredovisning Örebrobostäder AB 2015 1
God arbetsmiljö ÖBOs medarbetare har hög kompeten
s och stort engagemang. Trivseln är hög och det finns en vilja att utvecklas. Med kontinuerlig satsning på medarbetarna ges förutsättningar för en fortsatt bra arbetsinsats. Ett av ÖBOs affärsmål är att vara den attraktivaste arbetsgivaren i regionen. Den strävan innebär bland annat att ÖBO värdesätter sina medarbetare högt och månar om att skapa god arbetsmiljö för att alla ska trivas och må bra på sin arbetsplats. En arbetsgivare som satsar på sina medarbetare ger förutsättningar till ett stort engagemang och vilja att utföra ett bra arbete. God arbetsmiljö Lika tillträde på arbetsmarknaden och arbetsvillkor Anställningsform Heltid Deltid Tillsvidare Visstid Ålder Kvinnor 1829 år 3044 år 4554 år 5564 år 65 år Totalt Män 1829 år 3044 år 4554 år 5564 år 65 år Totalt Tillfällig anställning, med ersättning Löner Fördelning av snittlön (exkl VDlön) Praktik och säsongsjobb Tjänstemän män Tjänstemän kv Kollektivanställda män Kollektivanställda kv Anställningsbarhet och karriärutveckling Utbildningsinsatser för personalen – kursavgifter Utbildningstimmar per anställd och år Medarbetares hälsa och välbefinnande Frånvaro Andel av frånvaron som beror på olycksfall i arbetet Andel medarbetare som är nöjda med sitt arbete – trivselindex Finns det en arbetsmiljö och/eller hälsofrämjande policy? 1) Skala 110 Utfall Total frånvaro Antal kr/månad kr/månad kr/månad kr/månad kr/anställd timmar % % NMI 1100 Ja/Nej Enhet % % % % 2013 93,5 6,5 95,0 5,0 19 66 49 29 4 167 25 88 64 60 2 239 194 34 203 31 177 24 313 23 027 4 752 14 4,13 1,1 8,1 Ja 2014 94,5 5,5 81,5 18,5 19 67 57 25 2 170 25 82 69 58 2 236 125 34 835 31 847 24 891 23 720 4 298 12 4,37 1,8 1) Ja 2015 93,4 6,6 87,5 12,5 21 68 55 21 4 169 26 83 71 57 2 239 134 35 546 32 755 25 371 24 346 4 906 14 5,40 3,4 70 Ja 27