Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Min utmaning
Chef & Karriär Teknik & prylar
Chef & Karriär Framtidens arbetsplats
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Chef och medlem
Chef & Karriär Mitt liv som chef
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Fenomen
Chef & Karriär Tänkvärt
Chef & Karriär Lagarbete
Chef & Karriär Smartare chef
SMFENOMENARTARE CHEF – Det handlar om att förstå
vilka kulturella skillnader som finns, hur de påverkar vår kommunikation och våra roller. CQ gör att du medvetet kan välja att anpassa ditt ledarskap för att bättre kunna hantera olikheter och förväntningar. Det handlar inte om rätt eller fel, bra eller dåligt, utan om att bli uppmärksam på skillnader som inte kan ignoreras om du vill ha ett bra resultat när du jobbar utomlands, förtydligar Annika Berge. Själv har hon livslång erfarenhet av kulturell kompetens eftersom hon är född i Liberia, har svenska och amerikanska föräldrar och dessutom har bott och arbetat i Frankrike. Annika Berge menar att det svenska ledarskapet skiljer sig från ledarskap i andra länder, även de skandinaviska. Det gör att svenska chefer utomlands har en större utmaning än chefer från andra länder. Svenska chefer är exempelvis många gånger fostrade i ett coachande ledarskap med ett inkluderande ”vi-tänkande” där alla ska involveras och få göra sin röst hörd. Information ska förankras och diskuteras på flera nivåer innan beslut fattas. Dessutom är konflikter något som i möjligaste mån bör undvikas. – I de flesta andra länder är normen däremot ett auktoA ritärt och tydligt ledarskap. Att inte inordna sig i hierarkin och ifrågasätta uppfattas som brist på respekt. Många gånger vill de anställda inte ha information utan efterfrågar 40 /CHEF & KARRIÄR NR 1 2020 rapporteringskrav från chefen. I stället för ett unisont ”vi” i arbetsgruppen finns det en massa ”jag” som ständigt konkurrerar med varandra. Att tävla, sticka ut och ta för sig är ett självklart sätt att bli sedd och positionera sig. Men i Sverige uppfattas det beteendet ofta som skrytigt, drygt och osympatiskt, säger Annika Berge. D e skilda kommunikationssätten leder ofta till missförstånd. – Den svenska synen på kommunikation är att vi pratar när vi har något att tillföra, annars håller vi tyst. Exempelvis engelsmän och amerikaner pratar för att höras och synas eftersom det uppfattas som en värdefull insats. Svenskar reser visserligen mycket och är bra på engelska men Annika Berge framhåller att vi ändå inte är så internationella som vi ofta tror. – Att vara internationell innebär att kunna hantera glappet mellan den egna och andra kulturer. Det är först när vi förstår vår egen roll och hur långt vi själva står från andra kulturer som vi blir kulturellt kompetenta. Ledarskapskonsult Annika Berge.
Chef & Karriär Strategi
Chef & Karriär Passion
Chef & Karriär Träning & hälsa
Chef & Karriär Berömda chefer