BD 1
Närproducerat och lokala råvaror har aldrig varit
så populärt som nu. Svenska drycker borde med andra ord ta en stadigt växande andel av konsumentens inköpskorg. Vi pratade med några av spelarna på marknaden för svenska alkoholhaltiga drycker för att få en bild av hur det ser ut idag och om vilken riktning vi möjligtvis skulle kunna vara på väg. TEXT PETER STEEN-CHRISTENSEN Sverige har fantastiska förutsättningar, och vi har en, i många fall bortglömd, tradition av att skapa spännande drycker. På 1700-talet tog vi som först i världen fram kolsyrat vatten (1782 i Falun), några år senare tillsatte vi sockret och skapade läsken. Och när det kommer till alkohol så hade vi redan experimenterat fram potatissnapsen. Vår starka akvavit-tradition skulle vi förmodligen kunna rida mycket längre på än vad vi gör. Men den svenska dryckesindustrin blomstrar. Antalet aktörer har exploderat vilket naturligtvis är i linje med trender som går igen på världsplan. Hantverk och ursprung är ledorden och svensken konsumerar mindre alkoholhaltiga drycker samtidigt som vi blivit långt mer kvalitetsmedvetna. Trenden har varit tydligast inom ölkategorin, där bryggeritradition och nytänkande mynnat ut i en extrem mångfald av kvalitetsöl genom hantverksmetoder. Lågvattenmärket på 15 svenska bryggerier i mitten av 90-talet är idag 413 registrerade ölproducenter i företagsregistret. På spritsidan har vi någonstans mellan 60 och 80 destillerier vilket tar oss till en tredjeplats per capita på världsplan. Vintillverkarna har lite längre startsträcka men vi har idag någonstans över 40 vingårdar som producerar vin i kommersiell skala, dock med väldigt varierande volymer. Absolut Vodka är Sveriges överlägset största exportprodukt inom livsmedel med en produktion av 600.000 flaskor per dag där 99 procent exporteras. Medan Absolut naturligtvis inte uppfyller mångas önskan om det småskaliga så fokuserar de på ursprung där allt produceras med lokala råvaror på en samma plats i skånska Åhus. – Trenden mot hantverksmässighet och intresse för ursprung är perfekt för oss! Det är också fantastiskt för Absolut, när dagens konsumenter hellre dricker ett glas av något riktigt bra som har ett högre pris, än tre glas av billigast möjliga alkohol, säger Anna Malmhake, VD på Absolut. Hur ser du på utvecklingen för svensk sprit generellt, antalet producenter ökar kraftigt med småskalighet och hantverkstradition som starka ledord. – Hantverk, unikitet och förankring i en lokal tradition är något som fler och fler Anna Malmhake, Absolut 15 konsumenter efterfrågar inom allt som har med mat och dryck att göra. Inom alkohol är den här trenden extra tydlig – över hela västvärlden dricker yngre generationer mindre alkohol per person – men man bryr sig mer om vad man dricker. Man har bytt ut ett sex-pack massproducerad öl mot en god flaska lokalproducerad öl eller en omsorgsfullt tillverkad cocktail. I Sverige har vi en helt fantastisk tradition inom alkohol, som ärligt talat blev mycket hämmad när det enbart var staten som fick tillverka från och med 1917. Så inte undra på att utvecklingen nu går snabbt – det var ju först i mitten på 90-talet som privatpersoner återigen fick tillverka. Vi har en hel bransch som legat i en konstgjord ”Törnrosa-sömn” och som nu vaknar till liv igen, samtidigt som trenden över hela Europa går mot just hantverksmässigt gjord dryck. Tror du trenden kommer fortsätta och är denna utveckling något som också kan komma att ge oss fler svenska dryckesexportsuccéer så småningom? – Absolut! Det här med att man bryr sig mer om vad man äter och dricker är inte en liten ”trendfluga”, det här är en livsstilsförändring som kommer att leva över generationer. Och över hela världen frågar människor efter sådant som är gott, intressant och tillverkat med omsorg. Precis som vi gärna botaniserar bland italienska olivoljor, vill konsumenter i andra länder gärna veta vad som skiljer en svensk iscider från Brännland i Västerbotten från en vanlig cider, och på vilket sätt svenskt brännvin och akvavit skiljer sig från den ryska traditionen. Ursprungsspecifik karaktär är något som framgångsrika dryckesproducenter lever på över hela världen. Martin Ragnar på Svenska Dryckesakademien ger oss ett tydligt exempel med whiskyn i Skottlands övärld. – Det är kul med alla producenter där. De har enats om något – det ska vara rökigt och så vidare. Och det är samma med champagne. Det finns en tanke om att vara flera producenter på samma område så det finns igenkänning för kunden. Det är sånt som skapar intresse. Det är vad som ger nörden hans drivkraft, att han kan lära sig och känna till vad som krävs för att få heta något.