Ungdomsböcker 2018/2019 1
”ATT HITTA PÅ HISTORIER är lättare än att skriva
ner dem. När jag pratar flödar orden ur mig”, skriver Jacqueline Woodson i Brun flicka drömmer. Det är en prosapoetisk självbiografi om författarens uppväxt som afroamerikan i USA på 1960- och -70-talen, en tid av medborgaraktivism, polisbrutalitet och våld. Förutom att det är en resa i det förflutna, i minnen och i alla de berättelser som lagras i en familj, speglar boken också en liten flickas besatthet av att hitta på och berätta historier. Det handlar om att hitta sin röst genom att skriva historier trots att det där med att läsa och skriva inte kommer så lätt till en. Styrkan i Brun flicka drömmer är inte bara hur väl författaren förmår att berätta sitt livs historia. Det är också hur hon hittar orden till de känsligt utmejslade dikterna som gör att man vill hålla dem nära och spegla sig i dem. Hennes forskningsresa i den värld hon gör levande i ord, blir en inbjudan till en egen resa i ord, talade som skrivna historier. En som orden flödar ur oavsett hon talar eller skriver, är Yolanda Bohm. Hon är en spoken word-poet som tycker att litteratur gör sig bäst muntligt. Ändå debuterade hon i våras i tryckt form med samlingen Ikon. Det som möter läsaren av Ikon är samma sak som möter publiken när Yolanda Bohm talar sina dikter från scen: en ordrikedom som rinner fram likt en lavaström i lekfulla rim och ljudupprepningar, i ilskna vrål som tvärt kan vändas i sorgsnare anslag och nyanser. Hej! Det är vi som valt årets böcker! Ja, kärleken till orden och vad man kan göra med dem går inte att ta miste på. Också hos Yolanda Bohm handlar det om att hitta sin röst. När hon talar och skriver om erfarenheter som handlar om trans, queer, rasism, sexism och kolonialism gör hon det personliga politiskt. Hon är aktivisten som vill uppvigla, som ser skrivandet som en motståndshandling men också som ett verktyg för att få andra att skapa och hitta sin röst. Den starka tilltron till litteraturens inneboende kraft är något som förenar Jacqueline Woodson och Yolanda Bohm. Båda fångar också erfarenheter och upplevelser som bottnar i det specifika – exempelvis att vara afroamerikan eller transperson – men landar i det allmänmänskliga, något som många kan känna igen sig i oavsett hudfärg eller könstillhörighet. I den här katalogen möter ni inte bara Jacqueline Woodson och Yolanda Bohm utan även ett urval av en massa nya böcker i olika genrer. Kanske kan ni som bläddrar i katalogen hitta något som inspirerar till att finna orden för den värld som är er, som gör det lättare att vara i den eller bara förstå den lite bättre. Henriette Zorn Projektledare/Redaktör Kulturrådet DELTAGANDE FÖRLAG: Ades media, Alfabeta, Apart, Argasso, Atrium, Barents, B. Wahlströms, Berghs, Bonnier Carlsen, Bokslukaren Urax, Brombergs, Chinlit, Cobolt, Egmont, ERG-förlag , Eritrean enlightment, En bok för alla, Epix, Fenix, Galago, Gilla böcker, Gävles unga, Hegas, Hippo, Hjulet, Idus, Kartago, Lavender Lit, Lilla Piratförlaget, Lind & Co, LL-förlaget, Mantra lingua, Modernista, Natur & Kultur, NDIO, Nosebleed Studio, Nypon, Olniansky tekst, Olika förlag, Opal, Pionier Press, Rabén & Sjögren, Sanatorium, Semafor, Semic, Speja, Varda, Vilja, Vombat, Wibom books, Vox by Opal I årets barn- och ungdomsbokskatalog har Internationella biblioteket/Stockholms stadsbibliotek gjort urvalet av böcker på andra språk än svenska. Elisabet Risberg, bibliotekarie på Internationella biblioteket, har bidragit med det tematiska uppslaget på sidorna 24 –25 med arabisk barnoch ungdomslitteratur. Där kan man också läsa mer om Internationella biblioteket. Samordnat arbetet med det mångspråkiga urvalet har Matilda Wallin gjort med hjälp av Max Elnerud.