Ungdomsböcker 2018/2019 1
Kim W. Anderssons romantiska skräck-splatterserie
r har utkommit i olika format genom åren. Nu finns de i en gedigen samlingsvolym, som utöver serierna innehåller essäer och nya verk av medkreatörer, liksom delar av Anderssons arbetsmaterial. Berättelserna är lika överraskande, otäcka och groteska som alltid. En kavalkad i populärkulturella referenser parat med en infallsrikedom som hotar att sluka den läsare som inte ser upp. Slutet närmar sig. Som alltid, för Rick och gänget. Men här är det snart slut på allvar. Åtminstone på det obönhörligt brutala och länge utdragna kriget med Negan. Eugene tas tillfånga och allt ställs på sin spets. Ricks uppror måste lyckas. När zombiekatastrofen har reducerats till en normal om än livshotande detalj i vardagen, hamnar de mänskliga relationerna allt mer i centrum. Gränsen för hjältemod och mänsklighet utmanas. LOVE HURTS KIM W. ANDERSSON APART. 384 SIDOR THE WALKING DEAD ROBERT KIRKMAN BILD: CHARLIE ADLARD ÖVERSÄTTNING: SARA ÅRESTEDT APART. 144 SIDOR Seriemördaren Jeffrey Dahmers brott är bortom beskrivning. Derf Backderf berättar här istället om en gymnasietid på 1970-talet när vuxenvärlden var fullständigt frånvarande. En tid när tonåringar lämnades för sig själva. En tid av frihet och glädje men också av utsatthet. Berättelsen om en udda pojke i utkanten. En pojke ingen kände eller ens riktigt brydde sig om, men som fanns där, hängde omkring. Dahmer. Innan han blev mördare. Otäckt och gripande. MIN VÄN DAHMER DERF BACKDERF ÖVERSÄTTNING: JOHAN ANDREASSON KARTAGO. 224 SIDOR Zelda börjar bli vuxen. Saker förändras. Tove och Kimaya väntar barn. Nova blir vräkt när hennes mamma återvänder från Rivieran för att sälja lägenheten. Tidningen säger upp personal och Zelda säger upp sig i ett solidariskt missförstånd. Men supandet fortgår. Och raggandet. Vad finns annars att göra? Ingen annan serie undersöker lika utförligt grunderna för det moderna livet. Alltid intelligent och rappt. Förbluffande djupsinnigt. Sarahs liv pendlar mellan utbildning, tillfälliga jobb, dejter, häng på krogar och caféer, och husliga bestyr hon inte utför. Hon gör vad som faller henne in. Hela tiden med en analyserande och utforskande blick på vardagens olika detaljer. Klipskt, rappt och välfunnet. Varför egentligen ställa upp på alla förväntningar på en vuxen? Vuxenheten är så uppenbart en social konstruktion. Moa har panikångest. Kanske för att hon rökt spice. Eller något annat. Eller inte. Det är egentligen inte farligt på riktigt. Det går alltid över, säger terapeuten. Lätt att säga när kroppen smälter bort. En känd tv-gubbe som hon träffat på Tinder lovar hjälpa henne med hennes konst. Bli mecenat. Jo visst, det kan funka. Om han inte vore tv-gubbe. Moa navigerar genom tillvaron beredd på det värsta. Obönhörligt, hårt, drabbande. ZELDA 6: ALLT ÄR NORMALT LINA NEIEDESTAM KARTAGO. 203 SIDOR VUXENPOÄNG ÄR EN MYT SARAH ANDERSEN ÖVERSÄTTNING: MY BERGSTRÖM COBOLT. 109 SIDOR ALLTID FUCKA UPP MOA ROMANOVA KARTAGO. 120 SIDOR Serier ungdom 33