Maskinkontakt 1
Skog- och Miljö MK 4/18 Den 1 mars invigdes nya h
ögteknologiska utbildningsmiljöer på Naturbruksskolorna Sötåsen och Uddetorp. På båda skolorna fi nns nu centrum för simulatorteknik där elever kan träna på att köra traktor, skördetröska, skogsmaskin och andra tunga fordon med hjälp av den senaste tekniken. Invigning av framtidens undervisning Simulatorcentren är en satsning för att främja den gröna näringens tillväxt och utveckling och kommer att användas för både gymnasie- och vuxenutbildning. - Våra simulatorcenter gör att vi kan erbjuda eleverna ännu bättre förutsättningar för att lära sig så mycket som möjligt under sin utbildning, berättar Jörgen Holmén, projektledare på Naturbruksförvaltningen. De senaste veckorna har fl era nya simulatorer fått fl ytta in på Sötåsen och Uddetorp. Simulatorerna är multifunktionella och kan användas för att träna på upp till 15 olika maskiner – allt från traktorer och truckar till skogs- och entreprenadmaskiner. Det innebär att en maskinfl otta på fl era hundra virtuella fordon nu fi nns tillgängliga på naturbruksskolorna. - Teknikutvecklingen går fort och det här är vårt bidrag till den. Vårt mål är att kunna vara en förebild för digital teknik i skolan, säger Jörgen. Simulatorcentren invigs på både Sötåsen och Uddetorp torsdagen den 1 mars. Invigningarna blir ett startskott för undervisningen i simulatorcentren och ett sätt att visa andra intresserade hur digital teknik kan användas i skolan. På kvällen hålls öppet hus på skolorna där alla som är nyfi kna på ny teknik kan prova på en virtuell körupplevelse. 36 www.maskinkontakt.se Varför simulatorer? Att använda simulatorer har många fördelar. Lantbruksmaskiner är dyra i både inköp och drift och för att lära sig att köra dem krävs en lärare som kan sitta bredvid och instruera en elev i taget. Det blir därför en utmaning att få tillräckligt med körträning för att vara förberedd på sitt framtida yrke. Vid simulatorbaserad undervisning kan läraren instruera fl era elever samtidigt och det fi nns ingen risk för skador på varken personer eller omgivningen. Simulatorer kan inte ersätta körträningen i verkliga maskiner, men fungerar som ett bra komplement och bidrar till att utbildningen blir mer miljövänlig. Simulatorerna drivs av el och genom att förlägga delar av undervisningen i dem kan många liter diesel sparas. Den moderna tekniken tar också bort det faktum att naturbruksutbildningar till stor del är beroende av väder och vind – i en virtuell värld kan elever träna på både skörd och sådd året om! Mer information om simulatorcentren: http://www.naturbruk. nu/gymnasium/utbildningsplatser/simulatorcenter--vara-virtuella-klassrum/