Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Teknik: Arbetskläder
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
BYGGNYTT 360 kubik gjutning gick fel BYGG Det är
Trafikverket som har underkänt en gjutning i samband med förstärkningsarbeten i Götatunneln, Göteborg. Ulf Angberg är kommunikationsansvarig på Västlänken. Vad är det för brister som ni hittat? – Efter att formen revs så upptäcktes det sprickor i betongen. De är utspridda över hela ytan och är både ytliga och så djupa som fem centimeter in i betongen. Det vi gör nu är att vi bilar bort betong för att se om vi behöver gjuta om allt eller bara delar av förstärkningen. Själva gjutningen omfattar en yta på 30 gånger 12 meter. CN Han kanske hade missbedömt höjden — Mats Öhman, presstalesman på Polisen Bergslagen, sedan en hjulgrävarförare kört rakt in i en järnvägsbro i Mora. Föraren vårdades för smärtor i nacken. — xx, nxx STÄLLNINGSFÖRETAG NÅDDE FÖRLIKNING STÄMNING Under 2018 och 2019 byggde det polska bolaget MK Scaffolding ställningar vid bygget av en kartongfabrik vid Billerud Korsnäs pappersbruk i Grums. En tid senare, i juli 2020, stämde Byggnads företaget på grund av brott mot kollektivavtalet på sex punkter. Skadeståndsanspråket var på 4,9 miljoner kronor. Men i mitten av september kom parterna överens om ett Den 3D-utskrivna betongbron är 29 meter lång. NYBYGGT: VÄRLDENS LÄNGSTA 3D-BRO förlikningsavtal, där det polska bolaget endast behöver betala 450 000 kronor. Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare på Byggnads, är inte nöjd med utfallet men konstaterar: – Att nå en förlikning är ett sätt att belysa problematiken med de här bolagen, och ändå försöka säkerställa att man får någon typ av skadestånd. KC TEKNIK I Nederländerna, i staden Nijmegen, har man byggt en cykelbro med hjälp av en 3D-skrivare. Det berättar flera lokala medier i Nederländerna. Bron, som nyligen invigts, är 29 meter lång och en del av ett forskningsprojekt på Eindhoven tekniska universitet där man jobbar med att vidareutveckla 3D-skirvartekniken. Bron är utskriven i flera olika delar som sedan monterats ihop på plats. Några av forskarnas slutsatser hittills är att utskrivna broar kan byggas snabbare än med traditionell teknik med vanliga formar och betong. Tekniken ger även utrymme för mer flexibilitet när det gäller utseendet. Något som arkitekten Michiel van der Kley utnyttjat då han gett bron en vågig och oregelbunden form. En annan fördel som lyfts fram är att det går åt mindre med betong vilket är bra för miljön. CN Zero Zero hazard technology 3097 0044 18 BYGGNADSARBETAREN #10, 2021 FOTO: STEFAN RÄMGÅRDÖSTLUND, MORA TIDNING FOTO: MUNICIPALITY OF NIJMEGEN N O R D I O C S W N A E C L A B E L
Byggnadsarbetaren Vart är vi på väg
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Listan
Byggnadsarbetaren Från stad till stad: Gävle
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren "Hela världen rämnade"
Byggnadsarbetaren Retro: Miljonprogrammet
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Kryss
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads