Kollega Just nu
Kollega Aktuellt
Kollega Arbetsrätt
Kollega Lön & villkor
Kollega Kollega spanar
Kollega Arbetsplatsen
Kollega Arbetsmiljö
ARBETSMILJÖ – Bra chefer kan skilja på sig själv
och företaget, tar till sig kritik och vill göra något åt saken. Men jag har också haft dåliga chefer som blivit arga på dåliga siffror, anklagat personalen för att ljuga och vara överdrivet gnälliga. Det ökar ju inte viljan att påtala brister, säger hon. I Kollegas systertidning Chef & Karriär fick chefer svara på liknande frågor om medarbetarenkäter. Där svarade majoriteten att de tyckte att de var bra, men över hälften upplevde också att man bara fått lite eller inget stöd från ledningen för att komma till rätta med de problem som framkommit. Anna, som jobbar som chef på ett it-bolag känner igen problemet. – Min känsla är att chefen står rätt ensam med resultatet. Framför allt om det handlar om kritik mot en själv. Jag har själv fått feedback som gjort mig ledsen och fundersam och hade behövt hjälp 32 KOLLEGA 1_2023 Det är något som Anna, som är anställd inom handeln, har erfarenhet av. Hon blev illa behandlad på en tidigare arbetsplats, något hon hade svårt »Alla medarbetarundersökningar vi gjort står och dammar på någon hylla« att skilja ut vad som är sak och person. Kan man göra det så växer man som ledare, men utan stöd blir det bara ett konstaterande att du är dålig, säger hon. Peter Svensson, docent inom marknadsföring vid Lunds universitet och som forskat om medarbetarundersökningar, anser att det finns flera problem med enkäterna. Som vår oreflekterade tilltro till siffror och vilja att förenkla komplexa relationer till kategorier och statistik. – Att be människor beskriva känslor och hur de mår genom att sätta ett kryss i en ruta är att reducera deras röst. Även om intentionen är god så håller väldigt få enkäter och undersökningar måttet, säger han.
Kollega Så funkar det
Kollega Yrket i bild
Kollega 7 dödssynder att undvika
Kollega Smart start
Kollega Smart på jobbet
Kollega Smart hälsa
Kollega Om Unionen
Kollega Korsord