Tidningen Energi 1
Tidningen Energi Välkommen
Tidningen Energi Nyheter
Nyheter uttalat kritisk till den elhandlarcentris
ka modellen: Ökade kreditrisker och ett större avstånd mellan elkund och elnätsföretag är ett par av argumenten mot. SKL pekar bland annat på att en ökande andel icke planerbar elproduktion ökar behovet av balansering i lokalnäten. Detta ger elnätsföretagen ett slags systemansvar och därmed en viktigare position och ett ökat behov av kontakt med elkunderna. ”Ytterst orimligt” lyder omdömet om det förslaget” SKL ifrågasätter även nyttan av den gemensamma fakturan i dagens läge, med alltmer digitala och automatiska betalningar. Svenskt Näringsliv och basindustrins samarbetsorgan SKGS (Skogen Kemin Gruvorna Stålet) är generellt positiva till den elhandlarcentriska marknadsmodellen, men poängterar att den elintensiva industrin måste undantas från tvånget att främst kommunicera via elhandeln. Garant för betalning Svenska kraftnät slutligen för fram en rad synpunkter i olika detaljfrågor, men stamnätsmyndigheten vänder sig med skärpa mot Ei:s förslag om att Svenska kraftnät, i egenskap av ansvarig för driften av hubben, också ska träda in som garant för att elnätsföretagen får betalt även om en elhandlare hamnar på obestånd – alltså i förlängningen att kundkollektivet får bära kostnaderna för osäkrade kreditförluster. ”Ytterst orimligt” lyder omdömet om det förslaget, vilket enligt Svenska kraftnät kan leda till att elnätsföretagen inte får något incitament att kräva tillräckliga säkerheter av elhandelsföretagen. Så här blir framtidens elmarknad En faktura för kunden och ett elavtal – fast i själva verket är de två. Elhandlaren hanterar de flesta typer av ärenden. Den kund som struntar i att teckna avtal får heller ingen elleverans. Detta är några av särdragen i den nya marknadsmodell som Energimarknadsinspektionen (Ei) föreslagit. Det blev en variant av den så kallade grossistmodellen som inspektionen till slut fastnade för i sitt förslag till hur framtidens elhandlarcentriska elmarknad ska fungera. Grossistmodellen innebär bland annat att kostnaden för elnätstjänsten faktureras till elhandlaren, som i sin tur fakturerar slutkunden för såväl elnätskostnad som elhandel – på en och samma faktura, men med elnätskostnaden redovisad för sig. Ei tänker sig att förändringen genomförs i två steg: I ett första skede beräknar varje elnätsföretag nätkostnaden för varje kund. Uppgifterna läggs in i den framtida elmarknadshubben, varifrån de sedan kan plockas ut av elhandelsföretaget, för fakturering till kunden. I ett senare skede, när den nya marknadsmodellen efter några år har ”satt sig”, kommer beräkningen av elnätsavgifterna för varje kund att ske automatiskt inne i hubben. De behöver då bara kontrolleras av nätägaren innan elhandelsföretaget plockar ut siffrorna. Den kund som är nyinflyttad och vill teckna ett nytt elavtal behöver bara vända sig till sin elhandlare. Även om kunden inte noterar saken, så tecknas då i själva verket två avtal, förutom elhandelsavtalet även ett tillträdesavtal med nätägaren. Det kommer med posten efter ett par dagar. Syftet med den nya marknadsmodellen, enligt Ei, är bland annat att det ska bli enklare för elkunden, som också ska få större makt över sitt elavtal. De så kallade anvisningsavtalen kommer till stor del att försvinna, i och med att elen stängs av i samband med att någon flyttar ut ur en bostad. För att elen ska släppas på igen krävs normalt ett nytt elavtal. Ett annat syfte med reformen är att marknaden för energitjänster ska skjuta fart. För högspännings kunder gäller inte reglerna om att elhandlaren ska ordna med nätavtalet. Inte heller större elproducenter behöver gå via elhandlaren för att ansluta till nätet. Vad blir då enligt förslaget kvar åt elnätsföretaget, vad gäller kundkontakter? Förutom det formella tillträdesavtalet ska nätföretaget även framledes hantera anslutningsavgifter, avbrottsersättningar och avbrottsinformation – även om det sistnämnda kan komma att hamna hos elhandelsföretaget på sikt. Två bolag – men endast en faktura för kunden. 24 Tidningen ENERGI Nr 1 2018
Tidningen Energi Tema: Mätning
Tidningen Energi Porträttet
Tidningen Energi Läget i världen
Tidningen Energi Vad hände sen?
Tidningen Energi Så funkar det
Tidningen Energi Ny teknik
Tidningen Energi Juridik
Tidningen Energi Utblick
Tidningen Energi Landet runt
Tidningen Energi Forskning & innovation
Tidningen Energi Nytt om namn
Tidningen Energi Kompetens
Tidningen Energi Till sist