Tidningen Energi 1
Tidningen Energi Välkommen
Tidningen Energi Nyheter
Tidningen Energi Tema: Mätning
Tidningen Energi Porträttet
Tidningen Energi Läget i världen
Tidningen Energi Vad hände sen?
Tidningen Energi Så funkar det
Tidningen Energi Ny teknik
Tidningen Energi Juridik
Tidningen Energi Utblick
Tidningen Energi Landet runt
Tidningen Energi Forskning & innovation
HALLÅ DÄR! innovati v Att tänka i nya banor är oe
rhört viktigt för företags affärsutveckling. Många fastnar dock i visioner istället för att våga testa innovationerna hos kunderna. Moa Swing Doktorand anställd vid Falu Energi & Vatten, som skrivit en licentiatuppsats. Mer fjärrvärme i småhus kan minska toppeffekter Hur kom det sig att du ville undersöka utfasning av elvärme och byte till fjärrvärme? – Elsystemet står inför stora utmaningar med mer väderberoende produktion, som vindkraft. Elnätet kommer att vara som mest ansträngt kalla och vindstilla dagar. Ett sätt att hantera detta kan vara att värma byggnader med fjärrvärme istället för med el. Vilka slutsatser drar du om möjligheterna att minska effektuttag? – Idag täcker fjärrvärmen 50 procent av värmebehovet. Jag har kollat på olika framtida scenarier varav ett är om 80 procent av Faluns totala värmebehov täcks hjälp av fjärrvärme. Skalar man upp resultatet från Falun till hela Sverige, skulle toppeffekten kunna minskas med cirka 25 procent. Hur mycket elvärme är då realistisk att flytta till fjärrvärme? – I Falun skulle man kunna öka andelen fjärrvärme till strax under 70 procent genom att ansluta småhus som ligger inom tätbebyggt område, vilka bör vara realistiska att ansluta. Vad behövs för att få fart på husägare så de lämnar elvärme och går till fjärrvärme? – Dels behövs styrmedel, dels måste ILLUSTRATION: MOSTPHOTOS mans hittar nya möjligheter skapas på individuell basis ett uppsökande beteende som gör oss nyfikna och sugna på att utforska. En av mina kunder bygger hela sin affär kring samverkan, och mäter nyfikenhet på alla sina anställda, säger Martin Högenberg. Russinen i kakan Han tror det finns goda möjligheter för energibolag att samarbeta med andra, för energibranschen är het just nu. På CGI efterfrågas energikompetens av allt fler kunder, då även av företag utanför energibranschen. – Dessa bolag ser affärsmöjligheter i energibranschen, men de vill bara ha delar av kakan. Här är det viktigt att energibolagen är på tårna, så att de inte förlorar de mest lönsamma delarna av sina affärer. Det är lätt att underskatta hur företag i andra branscher tänker, avslutar Martin Högenberg. ANN-SOFIE BORGLUND fjärrvärmen få ut till folk hur olika val påverkar ekonomi och miljö. Jag tror att fjärrvärmen behöver bli mer attraktiv för kunderna – den behöver anpassa sig efter kundernas behov och önskemål. Men omställningen kanske bromsas av att det inte är en särskilt god affär för husägaren att byta energisystem? – Ja, dagens låga elpriser bidrar inte med incitament till att byta bort från elvärmen. Går ni vidare med dessa slutsatser? – I nästa projekt vill jag göra en ekonomisk analys av att dra fjärrvärme till småhusområden. Jag vill studera livscykelkostnader, och se om det är kostnadseffektivt samhällsekonomiskt för hela energisystemet. BJÖRN ÅSLUND Nr 1 2018 Tidningen ENERGI 63
Tidningen Energi Nytt om namn
Tidningen Energi Kompetens
Tidningen Energi Till sist