Loading...
WE SÅ SKAPAS FRISKA OCH LÖNSAMMA FÖRETAG
WE STRESSEN ÖKAR PÅ SVENSKA FÖRETAG
WE DE ELVA FRISKFAKTORERNA
1:2016 | DET FRISKA FÖRETAGET Var fjärde företag
uppger sig ha problem med sjukfrånvaron, enligt en undersökning från Svensk Näringsliv som kom hösten 2015. Sverige har sett en ökning av sjuktalen sedan 2010, dock fortfarande från låga nivåer. Men utvecklingen oroar och framför allt följer utvecklingen inom den offentliga sektorn en negativ kurva. Det är i första hand psykisk ohälsa som ligger bakom en stor del av ökningarna. Vad kan då göras för att bryta den här trenden? Hur kan vi skapa »friskare« arbetsplatser, som inte gör oss stressade och sjuka? Magnus Svartengren är professor på institutionen för medicinska vetenskaper på Uppsala Universitet och har forskat på hur våra jobb gör oss sjuka. HÄLSORISK Är ert företag en eller en HÄLSOBOOST? Var fjärde företag har problem med sjukfrånvaron. Utvecklingen oroar och framför allt är det psykisk ohälsa som ligger bakom en stor del av ökningarna. Professor Magnus Svartengren ger här svar på vad vi kan göra för att bryta den negativa trenden. TEXT HÅKAN PERSSON 10 Hur definierar du ett friskt respektive sjukt företag? »En bra fråga med ganska många svar. Ett friskt företag skulle jag kunna beskriva som ett företag, där medarbetarna är produktiva och bidrar på bästa sätt till företagets utveckling i en långsiktigt hållbar samverkan. Sjuka företag å andra sidan utmärker sig med en hög andel nya långtidssjukskrivna medarbetare i statistiken. Här finns ju lite av grundproblematiken i hela den här stora frågan. Vi fastnar allt som oftast i sjukdomsperspektivet, i ett synsätt som utgår från Försäkringskassans statistik på sjuktal. Det är inte alltid så lyckat. Vi fokuserar på resultatet, inte orsaken.« Om vi då tittar på de friska företagen med låga sjuktal, vad utmärker dem och vad förenar dem enligt era studier? »Jag har varit med och tittat på detta i olika omgångar. Initialt kan vi säga att utgångspunkten var det tydliga ledarskapet. Ofta fokuserar man på relationen mellan medarbetare och närmsta chef. Men det handlar i mångt och mycket också om vad som kan sägas vara representativt ledarskap för hela organisationen. Man kan sammanfatta det i tre egenskaper som förenar dessa företag: - Förmåga att skapa delaktighet hos alla medarbetare. - Bra kommunikation internt med förmågan att även lyssna. - En aktiv kunskapsutveckling.
WE MOBBNING – ETT VÄXANDE SAMHÄLLSPROBLEM
WE NÄR CHEFEN BLIR MOBBAD
WE NU BÖRJAR DE NYA FÖRESKRIFTERNA GÄLLA
WE JAN MOSTRÖM
WE SE UPP FÖR DE VANLIGASTE HÄRSKARKNEPEN
WE STRIDEN OM POSITIV SÄRBEHANDLING I USA
WE EU:S KAMPANJ OM HÅLLBART ARBETSLIV
WE HILTI Världens bästa arbetsplats
WE HÄR LÄR SIG CHEFERNA HUMAN LEAN
WE SCANIA – MÄSTARE PÅ HUMAN LEAN
WE SÖDRA CELL
WE NYA REKORD FÖR SSG ENTRE
WE DAGS ATT KRIMINALISERA MOBBNING
WE NYHETER FRÅN SSG