WE SÅ SKAPAS FRISKA OCH LÖNSAMMA FÖRETAG
WE STRESSEN ÖKAR PÅ SVENSKA FÖRETAG
WE DE ELVA FRISKFAKTORERNA
WE MOBBNING – ETT VÄXANDE SAMHÄLLSPROBLEM
WE NÄR CHEFEN BLIR MOBBAD
WE NU BÖRJAR DE NYA FÖRESKRIFTERNA GÄLLA
WE JAN MOSTRÖM
WE SE UPP FÖR DE VANLIGASTE HÄRSKARKNEPEN
WE STRIDEN OM POSITIV SÄRBEHANDLING I USA
WE EU:S KAMPANJ OM HÅLLBART ARBETSLIV
WE HILTI Världens bästa arbetsplats
BUSINESS EXCELLENCE | 1:2016 och engagerad när du
har sju utvecklingssamtal att genomföra än om du har 27. Dessutom är det lätt att räkna på vad en chef kostar, men det är svårt att räkna på vad problem inom gruppen, svårigheter att nå mål med mera kostar«, säger Ulf Kvarnbro. Friska företag även i statistiken Sjuktalen är en viktig mätpunkt när det handlar om hur det står till med arbetsmiljö, arbetsförhållanden, företagskultur och ledarskap i en organisation. För företag som vill fortsätta vara friska är det viktigt att ha korta vägar mellan medarbetarna. »Vi håller noga koll på våra sjuktal och följer upp dem varje månad. Hilti har också förmånen att ligga på väldigt låga nivåer med sjuktal på 1,8-2. De små arbetsgrupperna gör att vi snabbt kan fånga upp medarbetare som får problem av något slag och sätta in stöd och åtgärder«, säger Ulf Kvarnbro och fortsätter: »I ’The Hilti Way’ har vi arbetet en hel del med frågan om balans i livet. Det är ju något som ser väldigt olika ut mellan olika individer. Det som är balans mellan arbete och privatliv för mig kan vara obalans för dig. Därför är det väldigt viktigt med löpande dialog mellan medarbetare och ledare för att hitta fram till det som fungerar för var och en.« Föräldraledighet? Självklart! Hilti verkar i en bransch, byggnadsindustrin, som brukar betraktas som ganska konservativ och med en traditionellt manlig aura runt sig. Samtidigt är jämställdhetsfrågor viktiga för de nya generationer, som nu ska ut på arbetsmarknaden. »Jag vill nog påstå att vi är lite annorlunda även här. Ta en sådan sak som föräldraledighet. Vi ser mycket positivt på att våra medarbetare verkligen tar ut rejäl föräldraledighet, det gäller alla från företagsledning och hela vägen ut i organisationen. Dels för att det är positivt för den enskilde och en tid som aldrig kommer tillbaka. Dels för att det ger organisationen möjlighet att prova en ny medarbetare under tiden.« »Det är ju ett fantastiskt tillfälle att komma in som vikarie och visa framfötterna och hitta en plats i ett växande »Vi ser mycket positivt på att våra medarbetare verkligen tar ut rejäl föräldraledighet« ULF KVARNBRO företag. Hos oss är inte föräldraledighet djupa suckar, utan en ny möjlighet. Det skapar flexibilitet och dynamik i organisationen och öppnar upp för nya människor. Jag har ett färskt exempel på en medarbetare, som utnämndes till en ny högre tjänst ett par veckor innan hon skulle påbörja en längre mammaledighet. För oss var det inget konstigt, utan en signal om att vi tror på dig och du är hjärtligt välkommen tillbaka«, säger Ulf Kvarnbro. Att utveckla nya ledare 80 procent av Hiltis chefer är internt tillsatta. Individuell utveckling är och har alltid varit en viktig del av företagskulturen. Forskning visar också att företag med stor andel internt tillsatta chefer och företag som stödjer och uppmuntrar personlig utveckling »mår bättre« än andra. Ulf Kvarnbro lyfter fram en intern process, som en viktig del i arbetet med att få människor att växa i företaget. »Vi arbetar med ett verktyg som heter PMP, Performance Management Process. Det är en nära dialog mellan medarbetare och chefer, där 2-3 affärsmål för teamet kopplas till 2-3 mål för varje individ. Saker som individen kan stärka, utveckla för att gruppen ska kunna nå sina mål. Det här blir en väldigt konkret utvecklingsspiral, där den enskildes utveckling går parallellt med gruppens och företagets. Processen mäts årligen och resultaten ligger även till grund för lönesättningen. Det här är ett mycket bra sätt att få medarbetare att växa och att utveckla goda ledare«, menar Ulf Kvarnbro. Detta är Hilti Hilti grundades 1941 som ett litet familjeföretag och har vuxit till en världsomspännande koncern. Sedan år 2000 äger Martin Hilti familjefond samtliga aktier i bolaget. Hilti erbjuder spjutspetsteknologi till bygg- och anläggningsindustrin. Huvudkontoret för Hilti-gruppen ligger i Schaan i Liechtenstein och koncernen har över 20.000 anställda i mer än 120 länder runt om i världen. Hilti är ett värderingsstyrt företag och företagskulturen bygger på integritet, mod, teamwork och engagemang. Två tredjedelar av de anställda arbetar med direkta kundkontakter, vilket innebär mer än 200.000 kundinteraktioner varje dag. Hilti har egna produktionsanläggningar samt forskning och utveckling i Europa och Asien. Inkludering i praktiken En viktig utmaning för friska företag i en föränderlig värld är förmågan att hantera mångfald och inkludering. Diversity & Inclusion är ett ämne, som bör finnas högt upp på agendan hos alla företag som vill konkurrera om morgondagens talanger och som definitivt är aktuellt hos Hilti. »Vi jobbar verkligen aktivt i hela vårt företag med den här frågan. Vi är inte ett konservativt företag, där gamla traditioner och ’så här gör vi här’ gäller som norm. Vi har valt att arbeta med frågan praktiskt i våra arbetsteam. Varje arbetslag samlas till en ’teamcamp’, där vi jobbar med olika utmaningar och situationer, där inkludering är en röd tråd. Allting filmas och teamet utvärderar efterhand sina prestationer och analyserar hur man kunnat göra saken bättre. Att se sig själv i spegeln är ofta det bästa sättet att sätta fingret på gamla invanda beteenden och stelnade föreställningar«, avslutar Ulf Kvarnbro med ett leende. 35
WE HÄR LÄR SIG CHEFERNA HUMAN LEAN
WE SCANIA – MÄSTARE PÅ HUMAN LEAN
WE SÖDRA CELL
WE NYA REKORD FÖR SSG ENTRE
WE DAGS ATT KRIMINALISERA MOBBNING
WE NYHETER FRÅN SSG