INTERVJU / Juan Vargues – Vi är redan inne på hus
bilar, lastbilar och fritidsbåtar. Och det finns ju många andra fartyg på haven än fritidsbåtar. Om vi kunde göra ett förvärv inom den kommersiella sjöfarten skulle det vara lättare än att utveckla verksamhet där från början. Medger balansräkningen det? Skuldsättningen har tidigare varit hög, men håller på att betas av, enligt Juan Vargues. Men det gäller att företaget agerar snabbt när någon marknad viker, som den gjorde i USA i höstas. Med en mindre komplex organisation ökar flexibiliteten och Dometic kommer i framtiden att vara mer snabbfotat, menar han. 14 samheten går ut på att leverera kylskåp till den amerikanska husbilsindustrin. Och när den dyker, som den gjorde i höstas, då märks det på Dometics siffror. Men Juan Vargues har en plan för att göra företaget mindre konjunkturkänsligt i framtiden. Det handlar dels om att minska komplexiteten och göra företaget mer snabbrörligt, dels om att skaffa ännu ett ben att stå på. VI BÖRJAR MED komplexiteten. Dometic var en del av Electrolux sedan mitten på 20-talet och under de senaste 50 åren har bolaget i princip gjort ett förvärv om året. Det senaste skedde förra året, då man köpte det nordamerikanska företaget Seastar Solutions inom affärsområdet Marine, det vill säga fritidsbåtar. Det har 1 300 anställda. – När jag kom in i Dometic såg jag att alla dessa förvärv kunde ha integrerats bättre. Många av våra fabriker tillverkar liknande produkter, människor arbetar dubbelt. Här finns massor att göra. Distributionen behöver också effektiviseras och vi måste satsa på e-handel för att förflytta oss in i framtiden. Vill man bli världsmästare måste man specialisera sig. Jag tror inte på generalister, säger Juan Vargues. Förvärvet av Seastar var ett stort stycke att svälja för Dometic. I framtiden tänker Juan Vargues fortsätta köpa in företag, framför allt mindre kompletterande bolag, men även större plattformsförvärv. Det finns en hel organisation inom Dometic som ser sig om efter lämpliga kandidater. Allra lämpligast vore om man hittade ett objekt som kan öppna dörren för ett nytt kundsegment, menar Juan Vargues. DE FEM AFFÄRSOMRÅDEN som finns i dag är Husbilar och Husvagnar, Lastbilar och Personbilar, Fritidsbåtar, Hotell samt Detaljhandel. Det handlar alltså både om konsument- och industriprodukter. Antalet produkter är stort och omfattar betydligt mer än kylskåpen. Det handlar exempelvis om kyla, värme, luftkonditionering, styrsystem och energi. Dometic är till exempel världsledande på minibarer, vilket inte är så känt. Eftermarknaden för alla produkter blir allt viktigare, och industrin driver mer eftermarknad än konsumentprodukterna. Alltså är det inom industriprodukterna som Juan Vargues vill växa. Men ska företaget bli dubbelt så stort behöver han också diversifiera. Därav hans önskan om att hitta ett ben till att stå på. Vad skulle det kunna vara? ETT ANNAT HOT är handelskriget mellan USA och Kina. De två första ronderna med tullar hade ingen större påverkan på Dometic, men den som kom i slutet av september är mer problematiskt. Här agerade Juan Vargues blixtsnabbt och beslöt att justera delar av den strukturplan för tillverkning som hade arbetats fram sedan i våras. Ett exempel är att flytta delar av den kinesiska tillverkningen närmare USA, och Mexiko är ett alternativ. – Det ska förhoppningsvis inte behöva ta alltför många månader innan vi har hittat en lösning. Det kanske verkar väl snabbt, men vi hade redan börjat undersöka möjligheterna när tredje rondens tullar kom. En konsekvens blir att vi får prioritera om delar av den kinesiska tillverkningen som berörs av de amerikanska tullarna, säger han. Juan Vargues anser att hans uppdrag är att skapa en infrastruktur för framtiden. Genom att konsolidera ett antal mindre industrier, som Dometic består av i dag, tänker han skapa en ny, mer konsoliderad industrigrupp. n DOMETIC 2017 Nettoomsättning, Mkr Rörelseresultat, Mkr Årets resultat, Mkr Resultat per aktie, kr Utdelning per aktie, kr . 2016 14 044 12 388 1 907 1 495 5,05 2,05 1 573 1 362 4,60 1,85 Källa: Dometic