AMES 1
Macken visar att man faktiskt kan ha klimatmärkni
ng på pumparna, så att kunden kan bli mer medveten och göra ett aktiv val. Det handlar bara om att anpassa anläggningen för att kunna ta emot det. – Vi ser oss inte längre som bara en etanolfa»Vi vill visa att det alltid är lönsamt att göra ett bra klimatval« brik, för det är bara en tredjedel av volymerna som utgör etanol. Utan vi ser oss som ett bioraffinaderi som tillverkar såväl livsmedel och djurfoder som drivmedel. VI KOMMER IN PÅ E85, och Martin berättar att han personligen tycker att det har blivit ett stort politiskt misslyckande. – Vi har redan byggt upp en infrastruktur. Det finns cirka 1800 mackar i landet som har E85. I princip klarar alla moderna bensinbilar att efter en mjukvaruuppdatering köra på E85, men varför gör vi det inte då? Det handlar bara om att få till styrmedlen på rätt sätt. För klimatbesparingen är hög, och infrastrukturen finns. Kostnaden för bilen är låg. Alla vet att en elektrifiering kommer att hända, det är vi också tämligen säkra på, men tidshorisonten ligger tyvärr längre bort än många tror. En liten bil med bensindrift kostar 100 000 kronor, medan en likvärdig elbil kostar flera gånger mer. Alla har inte råd att köpa dem och det finns inte laddningsinfrastruktur färdig. – Så vi tycker att man inte ska låta det bästa, bli det godas fiende. Istället ska man satsa här och nu, samtidigt som man jobbar vidare mot framtiden. FÖR ATT SJÄLVA VISA hur man skulle kunna göra så har Lantmännen Agroetanol byggt en egen mack vid sin anläggning, som är öppen för allmänheten. Där kan man välja klimatprestanda. – Vi vill visa att det alltid är lönsamt att göra ett bra klimatval. Vi har fixerat etanolpriset mot bensin, och bestämt att alltid vara 100 öre billigare mot vad det skulle kosta att köra på bensin. – Vi är stolta över att vi har olika klimatprestanda på etanol. Vi har lanserat vår absolut bästa etanol, vilket gör att E85 får en miljöbesparing på 80% jämfört mot bensin. Den har samma pris som bensinpriset. Det kostar alltså ingenting att minska utsläppen med 80%. Sen har vi vår mellanprodukt med 70% koldioxidreduktion, som är 50 öre billigare än standardbensin. Vi har också vår standardprodukt som ska motsvara en bättre etanol än snittet i Sverige, som är en krona billigare än bensin. MARTIN BERÄTTAR ATT MACKEN egentligen är tänkt som ett skyltfönster för att visa att man faktiskt kan ha klimatmärkning på pumparna, så att kunden kan bli mer medveten och göra ett aktiv val. Och jag vet inte om du som läsare håller med, men jag tänker att det är en viktig del, att göra människor medvetna om att de själva kan göra aktiva val som är bättre för klimatet och omgivningen. n 29 Foto: Lantmännen Agroetanol