Byggnadsarbetaren Välkommen
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Lönebråket
Byggnadsarbetaren Okända försäkringen
Byggnadsarbetaren Rörmokarens nya liv
Byggnadsarbetaren Bostäder på vattnet BOSTÄDER PÅ
VATTNET SKRYTBYGGET Tänk dig att bygga lägenheter helt utan vattenpass – dessutom på en flotte. Det är precis vad Skanska gör i Karlstad. Men svåra projekt kostar. Hyresrätterna kommer att vara bland de dyraste i Sverige när de står färdiga. TEXT: BJÖRN WENDELBORN BARR FOTO: ERIK MÅRTENSSON LJUDEN ÄR SOM FRÅN vilken byggarbetsplats som helst: hammardunk, borrsurr och då och då en välriktad svordom. Men visuellt är det något helt annat. Ute i vattnet, ett par meter från Mariebergsvikens östra strand tronar tre hustak. Snart ska ytterligare tre vara på plats. Här bygger Skanska några av Karlstads mest exklusiva hyresrätter. Två pontoner med en sammanlagd vikt på över 50 ton ska både hålla sig själva och husen flytande. Trots att bygget hållit på ett par månader är projektingenjören Fredrik Rydberg fortfarande fascinerad över att det faktiskt funkar. – Det bygger på Arkimedes princip. Densiteten blir lägre än vatten när pontonerna är så här stora. Det är det som gör att de flyter, säger han. Det krävs en hel del logistik för att bygga på vatten. Flytbryggorna var på plats först. Samtidigt har husdelarna tillverkats i en verkstad i närheten. Nu fungerar hela strandkanten som ett materialförråd, här ligger färdigbyggda modulväggar bredvid långa rader med armeringsjärn och takpapp. En grön kran står redo att lyfta över det som behövs för nästa moment. UTE PÅ PONTONERNA är det bara någon meter mellan huskroppen och vattenlinjen. På den ytan ska både snickare, verktyg och två stora skyliftar få plats. – Det krävs mycket städning och uppsikt när det är så här trångt. Men hittills har vi klarat oss 34 BYGGNADSARBETAREN NR 13 OKTOBER 2012 utan skador eller tillbud, säger lagbasen Sören Arnqvist. Han pekar mot huset i mitten, det första som monterades, och fortsätter: – Den riktigt stora utmaningen är att vi inte kan bygga med vattenpass här. När vi hade fått upp de tre byggnaderna så skilde det åtta centimeter mellan husen. När alla hus är färdigbyggda ska pontontillverkarna göra en slutjustering så att husen verkligen står rakt. Varje hus byggs på precis samma sätt: Först ska sockeln som består av betong och trä på plats. Sedan lyfts väggar och tak på och monteras ihop. Som avslutning dras ledningar och ventilation. Metoden gör att det både blir lättöverskådligt och går snabbt. På bara tre månader är hälften av husen på plats och i januari 2013 ska de första hyresgästerna kunna flytta in. Om det nu blir några. DE TOLV HYRESRÄTTERNA har fått en hel del uppmärksamhet redan innan projektet sjösattes. Med en snitthyra på 13 483 kronor för 75 kvadratmeter är det bara två pågående byggen i Stockholm som är dyrare i hela landet. Sedan bygglovet beviljades 2010 har lyxbygget varit en vattendelare för stadens politiker. Det krävdes flera år, ett kommunalval och en helt ny styrelse i Karlstads bostadsbolag för att arbetet skulle kunna starta. – Först avskrevs hela idén men sedan gjorde FLYT
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Grejer & Grepp
Byggnadsarbetaren Så funkar det
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkryss
Byggnadsarbetaren Sista ordet