Nolltretton 1
nyttPÅFILM FILMBOXEN Den stora biljaktsboxen - 6
klassiska filmer Idag går det att göra vad som helst på film med dagens CGI-teknik, men en riktig bra biljakt ska göras på riktigt, utan en massa dataanimerade effekter. Denna unika box tar dig med till tiden när alla krascher gjorde skrot av bilarna på riktigt och stuntmännen FILM riskerade sina liv varje sekund. Boxen innehåller sex klassiska biljaktsfilmer, bland annat ”Blåst på 60 sekunder (originalet från 1974 såklart). Men också ”Läskiga Mary, knäppa Larry” (1974), Cannonball (1976), ”Dunderfighten” det åka av. (TP) Spiderman - Far from home V.47 Iron Man är död och Avengerssagan är avslutad. Många fans går igenom en slags sorgeprocess och även om Marvels superhjältefilmer fortsätter komma så kan det knappast bli som tidigare. Eller? Den nya Spindelmannenfilmen är i alla fall ett starkt försök att starta en ny era inom Marvels universum. ”Homecoming” var en riktigt bra film och ”Far from home” håller nästan samma klass. Den har samma humor, samma charmiga stil och samma fokus på att Peter Parker är en bortkommen tonåring som liksom bara råkat bli en superhjälte. Och efter allt mer storslagna och utomjordiska superhjältefilmer är det välkommet med en Marvelrulle som är mer jordnära och tar tillbaka äventyren till en verklighet vi kan relatera till. Denna gång är Peter Parker och hans klass på skolresa i Europa när mästerillusionisten Mysterio gör entré och drar in vår nätskjutande vän i en kamp mot diverse monster. Fast lika mycket handlar filmen om relationer och tonårsliv, det som alltid varit styrkan med Spindelmannen. Tom Holland är som vanligt strålande i titelrollen och alla fans kan pusta ut, detta var en perfekt nystart på Marvels filmuniversum. (TP) Annabelle comes home V.44 Annabelle/Conjuring-filmerna är inte de mest unika, inte de mest skrämmande och inte de bästa skräckfilmerna. Men de håller en jämnhög nivå och har därför lyckats skapa sig ett eget litet miniuniversum och åstadkommit en framgångsrik franchise. Även ”Annabelle comes home” ligger någonstans i skiktet mellan helt okej och riktigt bra. Det är lite upprepning av sånt vi redan sett flera gånger tidigare, men presenterat med ett skickligt filmhantverk så att det ändå blir rätt skrämmande. Demonutdrivarparet Ed och Lorraine Warren (Patrick Wilson och Vera Farmiga) menar att det bästa sättet att hålla koll på den onda dockan Annabelle är att låsa in henne i deras källare, i det specialrum där de förvarar alla möjliga besatta föremål. Allt går bra tills deras dotters barnvakts kompis kommer och hälsar på och är nyfiken på vad som finns i det hemliga rummet. Hon har sina personliga själ att intressera sig för andevärlden men det hela slutar i katastrof när hon, såklart, råkar släppa ut Annabelle. Här finns en hel del ruggiga ögonblick, men också en hel del humor och även mysiga stunder. Och Annabelle, ja, hon lär säkert komma tillbaka framöver. (TP) TIPSET The Great Buster (2018) Buster Keaton var en av stumfilmens allra största stjärnor. Han var verksam ända fram till 60-talet men storhetstiden var på 1920-talet då han radade upp klassiska filmer som idag ses som mästerverk i sin genre. Keaton var en mästare på slapstick och blev känd för att utföra sin fysiska humor med ett uttryckslöst stenansikte. Han utvecklade filmkonsten och provade hela tiden nya sätt att använda mediet, vilket gjorde att han anses vara ett av de allra största namnen inom den klassiska Hollywood-eran. I denna film skildras hans liv med både karriärmässiga toppar som personliga bottennapp (exempelvis skilsmässan och alkoholismen) och vi får kommentarer från en rad stora namn som Quentin Tarantino och Mel Brooks. Filmen innehåller även en mängd klipp från Buster Keatons filmer, där man kan njuta av hans konster och slås av hur briljant han var på vita duken. (TP) (1977), Snutfällan” (1976) samt 1997 års nyinspelning av ”Vanishing Point”. På med säkerhetsbältet, för nu blir Yesterday V.46 MIB International V.44 Alla har vi väl tänkt något i stil med att åka tillbaka i tiden och dra nytta av det vi vet om framtiden. Ungefär samma upplägg har ”Yesterday”, där amatörartisten Jack hamnar i en slags alternativ verklighet där The Beatles aldrig funnits. Det är bara han som känner till deras låtskatt och plötsligt öppnar sig möjligheten till en fantastisk musikkarriär. Det börjar med ett världsomspännande strömavbrott och att Jack råkar ut för en trafikolycka. När han vaknar märker han att ingen känner till Beatles. Hans egen musikkarriär går knackigt så han börjar helt enkelt uppträda med Liverpoolgruppens låtar. Ed Sheeran, som spelar sig själv, upptäcker hans låtskrivartalang och då tar karriären fart. Det finns dock en del hinder. Kärleksproblem såklart, men också vetskapen om att all framgång bygger på en lögn. Egentligen är ju Jack bara en stor bluff. Danny Boyle (Slumdog Millionere) regisserar och Richard Curtis (Fyra bröllop och en begravning) har skrivit manus, så man kan ha höga krav. Och ”Yesterday” är en helt okej film med en rolig premiss, men når inte riktigt upp till förväntningarna. Den känns lite lättviktig och det hade gott att göra mer av den starka grundidén. En Curtis i toppform hade kunnat vässa replikerna ytterligare och gjort handlingen aningen smartare. (TP) Molly (Tessa Thompson) vaknar som barn mitt i New York-natten. Hennes föräldrar har precis haft ett möte med en utomjording och Molly får se hur hennes föräldrar får sitt minne av händelsen neuraliserat av Men In Black, men Molly minns vad hon sett och minnet etsar sig fast hos henne. Som vuxen försöker hon hitta organisationen för att själv bli medlem. Hon utbildar sig hos FBI, hos CIA och försöker allt tills hon äntligen lyckas finna MIB:s högkvarter. Hennes idoghet gör att hon får en provanställning och skickas till London där hon träffar den skicklige agent H (Chris Hemsworth) och den mytomspunne chefen T (Liam Neeson). Helt logiskt blir sålunda Molly agent M och får i uppdrag, tillsammans med H, att beskydda en kunglig utomjording på besök. Det är väl egentligen allt... eller minns jag inte? För är det något denna film saknar så är det handling. Här radas specialeffekter och besynnerliga karaktärer upp på löpande band utan att man förstår vad som egentligen händer och varför. Men In Black-filmerna bygger på att agenterna, via en klickmojäng” kan neuralisera folk hjärnor så att de glömmer vad som precis hänt. Med denna, den fjärde filmen i serien, blir jag lite orolig att de tagit det hela ett steg för långt och neuraliserat tittarna - för jag kommer inte ihåg något alls från filmen. (BN) NOLLTRETTON 63 KLASSIKER The Hurt Locker (2009) En av de bästa krigsfilmerna, just för att den inte fokuserar på typiska krigsscener utan ger en mer realistisk bild av hur dagens krig utkämpas. Regissör Kathryn Bigelow låter oss följa en amerikansk bombgrupp i Irak som åker runt bland dammet och ruinerna och desarmerar misstänkta bomber. Ett livsfarligt arbete som skördar sina offer och som kräver en viss typ av personer. En av dem, spelad av Jeremy Renner, är lite vildare än de andra. Han tar risker och är ansvarslös enligt sina kollegor. Men han är en jäkel på att desarmera bomber så hans chefer låter honom köra på med sin rock´n´roll-stil. ”The Hurt Locker” är en riktigt spännande och intensiv film som tilldelades hela sex Oscars, bland annat för Bästa film och Bästa regi. (TP)