Advokaten 1
Reportage Konsumenttvistnämnden Nya nämnden färdi
g att börja arbeta Den nya Konsumenttvistnämnden har godkänts av Kammarkollegiet. Den konsument som hamnat i tvist med sin advokat ska därmed kunna få snabb och billig hjälp att lösa tvisten. Men tuffa krav ställs på nämnden. TEXT: ULRIKA ÖSTER D en 11 januari godkände Kammarkollegiet Advokatsamfundets ansökan om godkännande av Konsumenttvistnämnden. Nämnden kan därmed börja pröva tvister mellan konsumenter och advokater. Fram tills i dag har den klient som har ett krav mot sin advokat och inte har kunnat lösa tvisten i godo fått vända sig till domstol för en prövning. Men EU:s direktiv om alternativ tvistlösning, antaget 2013, förändrade förutsättningarna. – Enligt direktivet måste medlemsländerna erbjuda konsumenter som hamnat i tvist med företag ett enkelt, snabbt och billigt tvistlösningsförfarande utanför domstol. Då var det den givna vägen att själva skapa en nämnd för detta, säger Advokatsamfundets chefsjurist, advokat Maria Billing, som lett arbetet med den nya Konsumenttvistnämnden. Efter flera förseningar implementerade Sverige direktivet genom lagen (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden, som trädde i kraft den 1 januari 2016. konsumenttvistutredaren, hovrättslagman Christine Lager, konstaterade redan under 2013 att även advokattjänster omfattades av kravet på alter22 Maria Billing. nativ tvistlösning. Enligt Maria Billing har det hela tiden sedan direktivet antogs rått enighet inom Advokatsamfundet om att det bästa alternativet är att Advokatsamfundet själva tillhandahåller en nämnd dit konsumenter kan vända sig med sina krav. – Advokatkårens oberoende gör att denna typ av frågor bör prövas och avgöras inom samfundet. Det är helt i linje med att Advokatsamfundet hanterar andra frågor och all tillsyn. Besluten blir ju också i stor utsträckning en tolkning av god advokatsed, och det är en uppgift som ankommer på Advokatsamfundet, säger Maria Billing. FRÅGOR? Frågor om nämnden ska ställas till den ansvariga för nämnden, advokat Lisa af Burén, tel. 08-459 03 00, e-post lisa.af. buren@advokatsamfundet.se. beslutet om att inrätta Konsumenttvistnämnden fattades formellt av Advokatsamfundets fullmäktige i juni 2014 efter sedvanlig behandling på årsmötena. Stadgeändringarna fastställdes av regeringen i juni 2015. Styrelsen fattade beslut om de vägledande reglerna den 4 december 2015. Och den 8 december 2015 lämnade Advokatsamfundet in sin ansökan om godkännande av Konsumenttvistnämnden till Kammarkollegiet, den myndighet som enligt lagen ska bedöma om olika tvistlösningsmodeller lever upp till EU-direktivets krav. Det formella godkännandet av Konsumenttvistnämnden kom så den 11 Advokaten Nr 1 • 2016