Advokaten 1
Reportage Konsumenttvistnämnden » januari. Nämnde
ns ledamöter var då redan utsedda, och färdiga att börja arbetet så snart de första kraven kommer in. arbetet med att få till stånd Konsumenttvistnämnden har tagit tid och krävt noggrann beredning. Både stadgarna och de vägledande reglerna om god advokatsed har ändrats under resans gång. I början av 2015 anställdes advokat Lisa af Burén för att vara ansvarig för nämnden, och under det gångna året har nya handläggare rekryterats och en webbplats för nämnden skapats. Webbplatsen fyller en central funktion, eftersom EU-direktivet också kompletteras av en förordning om tvistlösning online. Konsumenter ska enligt denna kunna göra sin anmälan direkt på webben. Enbart ett klick med musen räcker dock inte för att kravet ska kunna prövas. För att en konsument ska kunna ”Tidsfristerna är mycket snäva, vilket kommer att bli en utmaning” Maria Billing vända sig till Konsumenttvistnämnden krävs att konsumenten har försökt uppnå en lösning i samförstånd med advokaten. Den sökande måste också betala in en avgift. Advokatsamfundet planerade först för en ansökningsavgift på 450 kronor, men fick sänka den till 100 kronor, ungefär den summa som direktivet satt upp som gräns. Maria Billing räknar med att nämnden främst kommer att behandla arvodestvister, men även andra frågor kan komma upp till prövning. Nämnden får avvisa tvister som anses för stora eller komplexa och där det exempelvis krävs muntlig bevisning eller edition. maria billing tycker att det är positivt att konsumenterna får ytterligare en metod för tvistlösning till sitt förfogande, som dessutom är både snabbare och billigare än att vända sig till domstol. Samtidigt är det tydligt att nämnKONSUMENTTVISTNÄMNDENS LEDAMÖTER den också står inför vissa utmaningar. Det är exempelvis osäkert hur många ärenden som nämnden kommer att pröva, vilket gör det svårt att planera. Men den största svårigheten är nog ändå kravet på snabbhet. Lagen kräver att Konsumenttvistnämnden fattar beslut i sina ärenden inom 90 dagar från det att ärendet är komplett, alltså när skriftväxlingen är färdig. Om nämnden anser att ett ärende bör avvisas ska detta meddelas inom tre veckor från att anmälan kommit in. – Tidsfristerna är mycket snäva, vilket kommer att bli en utmaning, konstaterar Maria Billing. Den nya lagen ställer också nya krav på advokaterna. Den advokat som fått ett krav riktat mot sig i nämnden är skyldig att medverka i prövningen av ärendet, att svara på skrivelser inom angiven tid och att följa de beslut som nämnden fattar. n Ordförande: Göran Nilsson F.d. lagman i Norrtälje tingsrätt. Tidigare chefsrådman i Stockholms tingsrätt. Advokater: Anders Forkman (affärsjuridik) Delägare Advokatfirman Vinge. Arbetar främst med fastighetsrätt, immaterialrätt, M&A samt entreprenad och samhällsbyggnad. Ledamot av Advokatsamfundets styrelse år 2007– 2014. Advokat år 1996. Eva Kullman (humanjuridik) Delägare Advokatfirman Glimstedt. Arbetar främst med arvs- och familjerätt samt brottmål. Ledamot av Advokatsamfundets styrelse år 2001–2007. Advokat år 1988. Konsumentintresset: Håkan Hallstedt Generaldirektör för Lotteriinspektionen, tidigare generaldirektör för Granskningsnämnden för radio och TV och vice ordförande i Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Hovrättsjurist som efter assessorsförordnande i Hovrätten för Västra Sverige arbetade i Regeringskansliet. Louise Ungerth Chef konsument och miljö, Konsumentföreningen Stockholm. Tidigare inom Lantbrukarnas riksförbund. Lantmästarexamen vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp, Skåne. Ledamot av bl.a. Konsumentverkets insynsråd och Kungliga skogsoch lantbruks akademien (KSLA). Suppleant för ordförande: Göran Ewerlöf, f.d. hovrättslagman. Suppleanter (advokater): Olof Rågmark, Lena Isaksson. Suppleanter (konsumentintresset): Richard Ljungqvist, f.d. chefsrådman, Anna-Karin Balzari-Danfors, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå. EU-DIREKTIVET OM ALTERNATIV TVISTLÖSNING I KONSUMENTFÖRHÅLLANDEN I maj 2013 antog EU ett nytt direktiv om alternativ tvistlösning för konsumenter (EU:s direktiv 2013/11/EU). Enligt direktivet måste medlemsländerna tillhandahålla ett smidigt och billigt tvistlösningsförfarande för konsumenter som hamnat i tvist med företag. Direktivet kompletteras av en förordning om tvistlösning online. I Sverige implementeras direktivet genom lagen 24 (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Implementeringen försenades under arbetet ett par gånger, men den 1 januari 2016 trädde lagen i kraft. Nämnder för alternativ tvistlösning måste enligt direktivet godkännas av en behörig myndighet. Kammarkollegiet har i Sverige fått rollen som behörig myndighet. Förutom att godkänna nya nämnder kan Kammarkollegiet också återkalla godkännanden. I samband med den nya lagen fick ARN en ny instruktion, som bland annat omfattar fler typer av varor och tjänster. ARN kommer dock inte att pröva tvister som kan prövas eller har prövats av Konsumenttvistnämnden eller någon annan godkänd nämnd för alternativ tvistlösning. Advokaten Nr 1 • 2016