Advokaten 1
Debatt rättssäkerheten och om de nu ska välja en
övergångsreglering eller inte. Företagen riskerar att behöva fatta mycket dyrbara beslut i blindo. Osäkerheten är skadlig för både företagen och alla de svenskar – 9 av 10 – som har tjänstepension. Ett annat mycket omDEBATTÖR Johan diskuterat ämne handlar om rådgivning och försäljning av försäkringar. Risken för intressekonflikter mellan konsumenter och finansiella rådgivare motiverar utan tvekan någon form av reglering. En statlig utredning om värdepappersmarknaden har lämnat förslag om rådgivning och försäljning som även omfattar försäkring. Tyvärr vilar förslagen på mycket bräcklig grund: Det saknas utredning och analys av hur försäkringsmarknaden fungerar och hur konsumentskyddet för försäkringstagarna bäst tillvaratas. Det vore mycket olyckligt om regeringen med ett så Lundström arbetar sedan 2007 som chefsjurist hos branschorganisationen Svensk Försäkring. Dessförinnan arbetade han i Finansdepartementet under drygt tio års tid, bland annat som departementsråd och chef för försäkringsenheten. Han anställdes som hovrättsassessor 1995. bristfälligt beredningsunderlag skulle presentera förslag för riksdagen. Risken för oönskade konsekvenser och en sämre försäkringsmarknad för konsumenterna är uppenbar. Regeringen måste därför nu låta utreda – och konsekvensanalysera – ett skärpt konsumentskydd för försäkringstagare. Det bör göras i linje med det nyligen beslutade EU-direktivet om försäkringsdistribution och, mot bakgrund av frågans komplexitet, definitivt inom ramen för det statliga kommittéväsendet. vad är nyckeln till en rättssäker lagstiftningsprocess som borgar för tydliga och förutsägbara regler? Svenska institutet för Europapolitiska studier (Sieps) analyserade för ett par år sedan om det behövs nya metoder för att genomföra EU-rätt i Sverige. Sieps svar innebär att effektivt genomförande förutsätter en bättre samordning mellan förhandlingsfas och genomförandefas. Bland annat framhålls tidigare och bättre samråd om sakförhållanden och förankring av positioner med olika intressenter. Kommittéväsendet bör användas. Lagstiftning måste vila på rättssäker grund för svenska företag och konsumenter. Bristande analyser och sena och oklara besked från lagstiftaren hör inte hemma där. Om regeringen på allvar vill värna om företagens och konsumenternas intressen går det inte att tumma på kvaliteten i lagstiftnings arbetet. Förslag i linje med Sieps analys kan bidra till att vi undviker sådan allvarlig senfärdighet samt bristande tydlighet och analys som jag belyst i artikeln. Den högt uppdrivna regleringstakten på finansmarknadsområdet – i synnerhet på EU-nivå – är dessutom i sig argument för resursöversyn och prioritering på berörda departement. Låt oss tillsammans diskutera hur vi värnar rättssäkerheten. Johan Lundström Chefsjurist, Svensk Försäkring Om regeringen på allvar vill värna om företagens och konsumenternas intressen går det inte att tumma på kvaliteten i lag stiftningsarbetet. Advokaten Nr 1 • 2016 51