Nöjesnytt Jönköping 1
När man ändå av en eller annan anledning måste st
anna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna, böckerna och filmerna just nu. frossa i film & serier TV-SERIER VARGEN KOMMER (SVT Play) Jösses! När danskarna gör tv-serier menar de fanimig allvar. Vargen Kommer är en vardagsnära, men synnerligen rafflande historia som rullas upp när 14-åriga Holly skriver en skoluppsats där hon anklagar sin styvfar för misshandel. Socialsekreteraren Lars Madsen (en utmärkt Bjarne Henriksen) tar tag i fallet och ser till så att Holly och hennes bror blir omhändertagna, trots moderns protester och bedyranden om att Holly ljuger. Men vem ljuger egentligen? Med små medel bygger man upp intrigen, som tätnar för varje minut och till slut vet man inte vem man ska tro på, eller sympatisera med. Mästerligt från början till slut. THE QUEEN’S GAMBIT (Netflix) Jag är fullt medveten om att The Queen’s Gambit är pandemihöstens mest hypade och hyllade serie, men det hjälps inte; den är kort sagt svinbra. Och då handlar den ändå om något så osexigt och nördigt som schack. Men historien om den föräldralösa Beth, som i källaren på det barnhem hon bor på efter moderns död träffar på en vaktmästare som till en början motvilligt lär henne spelets grunder, för att sedan inse att hon är en talang utöver det vanliga, är briljant. Detaljrikedomen är minutiös, skådespeleriet häpnadsväckande – Anya Taylor-Joy kan redan nu göra plats för Oscar-statyetten – och det är andlöst spännande. Schack, alltså, vem kunde tro det? JAKTEN PÅ EN MÖRDARE (SVT PLAY) Jag har säkert läst xxx bok med samma namn fem gånger så förväntningarna var skyhöga när jag fick veta att SVT gjort en true crime-serie av den. I boken, och tv-serien, får vi följa PerÅke Åkesson och hans teams jakt framför allt på 10-åriga Helén Nilssons mördare. Visst, skådespeleriet är mer än lovligt styltigt bitvis , de hastiga klippen och de kronologiska hoppen är ganska förvirrande, och ja, visst hade man väl kunnat hitta skådisar som åtminstone kan prata skånska trovärdigt. Men ändå – historien ÄR fascinerande. Och outhärdligt sorglig. Se den, om inte annat för att hålla Helén Nilssons minne levande. DES (C More) När polisen arresterar Dennis Nilsen som misstänkt för mord i London 1983, har de ingen aning om att de just avslöjat en av landets värsta seriemördare genom tiderna. Snart inser man dock att den beskedlige tjänstemannen Nilsen, eller Des, som han kallas, är Englands motsvarighet till Jeffrey Dahmer, med minst femton mord på unga pojkar och män på sitt samvete. David Tennant ÄR Des; det känns verkligen inte som att han spelar en roll, och det är en bedrift att på ett så diskret och känsligt sätt ta sig an ett sådant monster som Des. Extra plus också för att man inte drar ut på det hela, utan låter det stanna vid tre spännande avsnitt. MURDER ON MIDDLE BEACH (HBO Nordic) True crime-dokumentär igen, säger du? Jajamensan, säger jag. True crime är oslagbart när det är väl utfört och det är det i HBO Nordics nya serie Murder On Middle Beach, skapad av debutanten Madison Hamburg. Det är också Hamburg själv som står i centrum: serien dokumenterar hans komplicerade resa för att lösa mordet på sin mor, men också för att rentvå de människor han älskar. Under resan upptäcker han både saker om sig själv, sin familj och det splittrade samhälle han lever i som han kanske inte alltid velat. Skakande, omtumlande och sorgligt. Och ruskigt bra. BÖCKER MIN VÄN ANNA av Rachel DeLoache Williams Anna Delvey var på ytan både världsvan, ambitiös och inte minst rik, och tog sig från ingenstans på nolltid in i New Yorks societet. Hon träffar Vanity Fair-redaktören Rachel och de blir snabbt vänner. Anna bjuder på resor, middagar och shoppingrundor, men under en resa till Marocko börjar fasaden rämna och Rachel inser att Anna kanske inte är den hon tror. En osannolik kedja av händelser följer och snart uppdagas att Anna är en bedragerska av gigantiska mått. Och allt i boken är häpnadsväckande nog sant. Ibland blir det lite kiosklitteratur över språket, ändå kan jag inte sluta läsa och det visar väl på att historien i sig är spännande på riktigt RENEGATER av Klas Östergren Kiosklitteratur och Klas Östergren hör inte ihop överhuvudtaget. Sedan genombrottet med Gentlemen 1980 har han tillhört den yttersta eliten av svenska författare och efter att ha följt upp succén med Gangsters 2005 avslutar han nu sin Graham Greene- och John Le Carré inspirerade trilogi med Renegater. Trots sina 746 sidor är denne tegelsten, precis som kritikern Ulrika Milles skriver, som ”att gå på en fest som tycker om en”. En ren uppvisning i berättarkonst och hur man använder det svenska språket till perfektion. DU KALLADE MIG DJÄVULENS BARN av Victoria Spry Dave Pelzers dokumentära roman Pojken Som Kallades Det skakade om världen när den kom 1995. ALLA läste den och förfasades över den misshandel Pelzer utsattes för som barn av sin psykiskt sjuka mor. Boken gav nästan upphov till en egen genre och det blev inflation på liknande skrämmande barndomsberättelser. Du Kallade Mig Djävulens Barn är också en sann berättelse, en sorts Pojken Som Kallades Det version 2.0 i fråga om brutalitet och misär. Men Victoria Sprys berättelse känns aldrig spekulativ eller utstuderad, utan framstår mer som en nödvändig påminnelse om att det fortfarande finns onda människor där ute. FILMER THE OUTPOST (iTunes/SF Anytime) Suck. Ännu en verklighetsbaserad krigsfilm, tänkte jag. Men ack vad jag bedrog mig. The Outpost baseras på den sanna historien om hur 50 amerikanska soldater omringas i sin bas av talibaner vid Afghanistans gräns och måste försvara sig till sista blodsdroppen. Upplägget känns klyschigt och typiskt Hollywood, men The Outpost är allt annat än det. Hudnära, rått och osminkat berättas historien om ett gäng hjältar som framstår som ytterst mänskliga – och inte en enda gång känns det fördomsfullt eller spekulativt. Rekommenderas starkt. MOTHERLESS BROOKLYN (Netflix) Edward Norton var länge Hollywoods Golden Boy, men försvann länge från rampljuset. Nu är han tillbaka inte bara som skådis utan även som regissör till Netflix film noir-drama Motherless Brooklyn. Norton spelar själv rollen som Brooklyn, en moderslös detektiv med Tourettes syndrom, som dras in i ett politiskt spel av gigantiska mått. Med sig har han både Bruce Willis, Alec Baldwin och Willem Dafoe och det är inte bara välspelat och snyggt, utan också roligt och spännande rakt igenom. BRUCE SPRINGSTEEN’S LETTER TO YOU (APPLE TV+) Behövs det verkligen ännu en Springsteen-dokumentär? Ja, tydligen. I Letter To You får vi följa Bossen och hans återförenade E Street Band under inspelningen av det nya albumet och det är en hjärtskärande inblick i manlig (och till viss del kvinnlig) vänskap och hur musiken förbrödrar och överbryggar allt. Visst är det ganska tillrättalagt, ibland gränsande till smörigt, men oavsett vad man tycker om Springsteens musik går det inte att ta miste på hans och bandets oerhörda seriositet och professionalitet i jakten på att uttrycka sådant som vi alla någon gång känner, har känt, eller – för er, ungdomar – kommer att känna. TEXT: OLA KARLSSON