STT 1
16 Motor - Temasidor i STT STT Vecka 14 onsdag 4
april 2018 Crosskart Bakgrund: Crosskart är en bilsport som togs fram av Erland Andersson ”EAS” från Fjärås MK under 1980-talet för att få en billig och säker variant för hastighetstävling som körs på en bana, oftast med grusunderlag, med en liten, snabb specialbyggd bil. Bilarna: Kartarna är uppbyggda av stålrör, karossen är gjord av kolfi ber, glasfi ber eller plåt. En kraftiga stålrörsburen skyddar föraren på effektivt sätt. Tävlingar: I crosskart tävlar man i tre olika klasser. 250cc fyrtakt, 250cc tvåtakt och 500cc fyrtakt. I 250cc tvåtakt och 500cc-klassen ska motorn härstamma från en serietillverkad crosscykel. Där är fri trimning tillåten så när som på överladdning. 250cc fyrtakt-klassen är en ungdomsklass med enhetsmotor. Där får man börja köra från och med det år man fyller 12 år. I seniorklassen (250cc tvåtakt och 500cc fyrtakt) får man börja köra från och med det år man fyller 16. Anton Larsson Anton Larsson med sin crosskartbil, som han nu ska börja tävla med. Första tävlingen körs i Falköping den 26 maj. FOTO: KATARINA JOHANSSON Bor:Svenljunga Ålder: 12 år Familj: Mamma Mikaela och pappa Lars-Erik. Intressen: Motorsport, fotboll och innebandy. Spelar trummor och trumpet i mellanblåset på Kulturskolan. Anton ska tävla i crosskart SVENLJUNGA Tolvårige Anton Larsson från Svenljunga har varit motorintresserad sedan tidig ålder, och kört allt från fyrhjuling till cross. Nu har han fastnat för den mer okända sporten crosskart, och snart kör han sin första tävling. – Jag har alltid haft ett motorsportintresse, och tänkte att jag ville tävla i något sådant. Jag provade gocart, men crosskart var häftigare, säger Anton Larsson. Vad är det som lockar med crosskart? – Det är ganska hög fart, och det sladdar mycket! Farten kan gå upp till 7080 kilometer i timmen, och det känns ännu fortare när man sitter så nära marken som man gör i en crosskartbil. Men det är ingen farlig sport, säger Anton. – Man sitter såpass skyddad i buren, det är samma säkerhetsutrustning som i en rallybil. Crosskart är en ganska ung bilsport, som kö rs på grusbanor. Den togs fram i Sverige på 1980-talet (se faktaruta). Det finns ännu inte så många utövare i närområdet, berättar Anton. – Jag är ganska ensam av de jag känner. Det finns en kille i Ulricehamn också, men han är äldre och kör snart seniorklass. I höstas köpte familjen en crosskartbil, och Anton har testat den på banor i både Svenljunga, Ulricehamn och Skene. Nu är han redo att börja tävla. Klassen heter crosskart original, en ungdomsklass där man kör med en enhetsmotor som inte får trimmas. – Crosskart har utvecklats och blivit dyrare genom åren. Därför har man tagit fram crosskart original, som är betydligt billigare, berättar Antons pappa, Lars-Erik Larsson. Lars-Erik är även han aktiv inom motorsport, som rallyförare, och är den som inspirerat till Antons motorsportintresse. Nu när Anton också börjar tävla blir det mycket resande runt om i Sverige i sommar, men lyckligtvis verkar inte tävlingsdatumen krocka för de båda. Eftersom det inte finns så många tävlande i sporten försöker arrangören, Föreningen Crosskart Original, ordna så att alla deltagare får någon tävling i närområdet. – Första tävlingen körs i Falköping den 26 maj. Den 11 augusti körs en tävling i Ulricehamn, det är den som blir närmast för oss. De andra tävlingarna går i Örebro, Eskilstuna och Lidköping. Anton ser fram emot tävlingssäsongen, och hoppas på bra resultat. Vilka egenskaper krävs för att bli bra inom crosskart? – Man ska inte vara rädd för att bli smutsig, gilla att det går ganska fort, och inte ha klaustrofobi! Anton skulle gärna se att fler i närområdet började med crosskart. Bilen lackar ur efter långa vintern TRANEMO Den långa och envisa vintern har gjort att bilverkstäder och bilvårdscenter ligger efter. Men så fort vårsolen visar sig börjar många tänka på bilens glänsande lack och stundande vårtvätt . – Vi ligger ungefär en månad efter i år. Normalt så är mars en hårt bokad månad men i år har det varit relativt lugnt. Däremot är april nästan fullbokad, säger Andreas Weichert på Tranemo Bilvårdscenter. Det är den långa och sega vintern med snö som dröjt kvar som är orsaken. Vintern påverkar inte bara arbetsmängden. Den påverkar också våra bilar och dess lack. – En lång vinter sliter mer på lacken, säger Andreas. Att hålla bilen blank och fin är inte bara bra för utseendets skull. Lacken är det enda som skiljer metallen från att brytas ner. Och vinterns tid är inte den bästa. – Mycket salt och flygrost från exempelvis vägskrapor och dubbdäck sätter sig på bilen och ger på sikt rost. Dessa metallpartiklar behöver tas bort från lacken. Men det gäller att göra rätt. – Felet många gör när de ska ta bort fläckar som sitter hårt är att de använder en ruggad svamp. Men den skapar bara repor, det är bättre att använda ett medel för ändamålet, säger Andreas Weichert. Som alltid är det viktigt med rätt utrustning. – Det allra viktigaste är att använda rätt grejer för då blir arbetet enklare, säger Andreas Weichert. Han tipsar om att det är bra att göra recond, polering och vaxning en gång om året. Var tredje år kan det vara en god idé att göra en lackkonservering. – Det blir som en glasyta uppe på lacken, säger han. När vårsolen börjar visa sig är det många som vill göra vårtvätt på bilen. Det går att göra själv hemma vid enstaka tillfällen men det är inte bra för miljön i längden då tvätt vatt net som rinner av bilen innehåller tvätt kemikalier, oljerester och asfalt. Vatt net rinner ut i dagvatt enbrunnar och går orenat ut i vatt endrag och sjöar. Det bästa sätt et är att lämna in bilen för tvätt eller att göra det i en tvätt hall. Det fi nns till exempel en tvätt hall att hyra på Preem i Svenljunga. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com Andreas tips för bäst vårtvätt Särskild ordning: Börja alltid i rätt ordning, först med något som löser smutsen. Vattnet: Ska vara ljummet och svampen ren, använd helst bara svampen en gång. Spola nerifrån och upp första gången. När shampot ska sköljas bort är det tvärtom uppifrån och ner man ska skölja. Inte bara utsidan: Ta gärna ut gummimattorna och skölj av samt öppna dörrarna och torka. Glöm inte heller fälgarna. Torka tort: När bilen är tvättad är det viktigt att torka den torr med sämskinn eller gummiskrapa så att inte kalket från vattnet etsar sig fast i lacken. Andreas Weichert på Tranemo Bilvårdscenter har mycket att göra under april månad. FOTO: YLVA HIDENG KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com – Det vore kul om jag kunde inspirera andra att börja köra. – Många drar sig kanske för att börja med motorsport eftersom det är förknippat med höga kostnader, men när det gäller crosskart kan man köpa både bil och tävlingssäsong för samma kostnad som en Thailandsresa, säger LarsErik. – Det är en härlig sammanhållning i sporten, precis som i rally, och är någon intresserad av att börja köra får man gärna höra av sig till oss!