STT 1
SVENLJUNGA BYGDEN AXELFORS | HILLARED | HOLSLJUNG
A | HÅCKSVIK | KALV | LOCKRYD | MJÖBÄCK | MÅRDAKLEV | ROASJÖ SEXDREGA | SANDSJÖN | STRÖMSFORS | SVENLJUNGA | ÄLVSERED | ÖRSÅS | ÖSTRA FRÖLUNDA | ÖVERLIDA REDAKTÖR: KATARINA JOHANSSON · 0325-479 62 Gång- och cykelväg väcker kritik MÅRDAKLEV I augusti förra året påbörjades arbetet med att anlägga en efterlängtad gång- och cykelväg i Mårdaklev. Nu har dock bygget pausats, och Mårdaklevsbon Ann Wallnedal är kritisk till dröjsmålet. Hon vänder sig även mot placeringen av vägen, samt förfarandet när mark togs i anspråk. – Det är jättebra att det äntligen blev en gång- och cykelväg här, men den borde ligga på rätt sida. En sträcka på 650 meter ligger på åkermark. Det är på fel sida vägen, om man ser till trafiksäkerheten – och det är ju trafiksäkerhet som är själva vitsen med en gång- och cykelväg, säger hon. Sträckan det handlar om finns på vägen mot Ätran. Där går gång- och cykelvägen på motsatta sidan mot där husen i området finns. Ann Wallnedal anser att man skapar risker för olyckor, när människor måste korsa vägen för att komma till gång- och cykelvägen. Några övergångsställen eller varningsskyltar finns inte. – Den sista övergången är på 70-väg, och det är en raksträcka, så bilarna kör fort här. Kristin Blomqvist, projektledare på Trafikverket, säger att man har krav på sikten när man anlägger passager, och att passagen vid Mårdaklevsvallen är placerad där sikten är som bäst på sträckan. Men om många inte följer hastighetsbegränsningarna kanske inte det hjälper om sikten är god? – Vi utgår från den skyltade hastigheten när vi projekterar, om folk bryter mot lagen är det i så fall en polisiär fråga. Däremot skulle det kunna finnas möjlighet att få upp varningsskyltar om man tycker det finns ett behov. – Då kan man skicka in önskemål till Trafikverket. Om det beviljas beror generellt på hur det ser ut på platsen, hur mycket andra skyltar det finns och en rad andra faktorer. En annan fråga är tillvägagångssättet för att ta åkermarken där gång- och cykelvägen är placerad i anspråk. Marken tillhör Anns son och sonhustru, Reine och Elin Wallnedal. När de köpte gården 2014 fick de inte veta att man ville lägga cykelvägen på deras åkermark. Och någon fråga om de kunde tänka sig att sälja marken fick de inte, utan det pratades om expropriering direkt, säger Reine. – Det är inte hela världen att kommunen tar en bit mark av oss. Det är vår mark på andra sidan vägen också, så det hade inte spelat så stor roll, men det är väldigt korkat att lägga vägen på den sidan där ingen bor. Reine Wallnedal poängterar att han är positiv till anläggandet av gång- och cykelvägen. – Jag är med i byalaget, som jobbat för detta i 25-30 år, och det är ingen som har något emot vägen. Men förfarande och placering har blivit fel. Fredrik Ekberg, samhällsbyggnadschef i Svenljunga ”Det är farligare här än innan vägen började byggas.” ANN WALLNEDAL Just nu ligger arbetet med gång- och cykelvägen nere, i väntan på en dom från Mark- och miljödomstolen. Att vägen nu upphör precis i en trevägskorsning är trafikfarligt, säger Ann Wallnedal. – Här får man gå rätt ut i vägen, det är farligare än det var innan. FOTO: KATARINA JOHANSSON kommun, säger att Trafikverket informerat gårdens förra ägare, och att vägplanen har varit ute på samråd så berörda har kunnat få yttra sig. Dock bytte gården ägare i ungefär samma veva som planen antogs, vilket kan förklara att de nuvarande ägarna inte fått informationen. – Det är Trafikverket som drivit projektet och upprättat vägplan i samråd med kommunen. Vägplanen innebär att Trafikverket får vägrätt och efter byggnation även driftansvar för anlagd väg. Kommunen har inte skött några markförhandlingar i detta projekt men varit samrådspart till Trafikverket då gc-leden byggts på vårt initiativ och vi är medfinansiär till 50 procent. Marken har inte exproprierats, säger han. – Här är är det tal om ett nyttjande av marken men ägarskapet ligger kvar hos fastighetägaren. Tas vägen bort återgår nyttjanderätten till ägaren. Varför lade man gång- och cykelvägen på åkersidan? – Samhällsbyggnads nämn den fick ärendet på samrådsremiss till Trafikverket i december 2013. Anledningen till att nämnden beslutade att förorda byggnation på åkersidan var att det finns många utfarter på den andra sidan. Eftersom många backar ut från sin utfart ansågs det som en mindre trafiksäker placering. Att bygget nu pausats beror på att projektets ansökan om vattenverksamhet har överklagats till Mark- och miljödomstolen. Gång- och cykelvägen kunde därför inte färdigställas över Kvarnabäcken under hösten, som det var tänkt. Nu är det därmed ett avbrott i gång- och cykelvägen i trevägs korsningen mitt i byn. Trafikfarligt, säger Ann Wallnedal. – Man får gå rätt ut i vägen, så det är farligare här än det var innan man började bygga. Tanken var att Trafikverket skulle förlänga trummorna under bron för att kunna bygga cykelvägen ovanpå. – Precis vid trummynningen finns en betongklack som är klassad som vandringshinder för fisk. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com centercafé Västkuststugan AB i Mjöbäck Torsdag 12 april, kl. 18.00 Centerpartiet kommer att överlämna sin utmärkelse GULDKLÖVERN till Göran Nergården, Mjöbäck. Göran kommer att berätta om Västkuststugan AB, historia och framtid. Riksdagskandidat Mikael Larsson (C) medverkar. ALLA hälsas välkomna och bjuds på smörgåstårta! Framåt! för ett livskraftigt svenljunga FULLSATT PÅ KONSERT MED SVENLJUNGA SYMPHONIC BAND SVENLJUNGA RESEFÖRBUD HÄVT I ÄLVSEREDSFALLET ÄLVSERED Reseförbudet har hävts för de tre män som misstänks vara inblandade i försvinnandet i Älvsered förra året, skriver Hallands Nyheter. Det var den 1 maj 2017 som livsmedelshandlaren i Älvsered försvann, och de tre männen har tidigare suttit häktade misstänkta för inblandning i fallet. Sedan de släppts har de haft reseförbud, samt plikt att anmäla sig en gång i veckan hos polisen. Nu har tvångsåtgärderna hävts, efter att åklagare Peter Larsson valt att inte begära förlängning av dem hos tingsrätten. Svenljunga Symphonic Band (SSB) hade förra helgen en fullsatt konsert på Teaterbiografen i Svenljunga. Det bjöds bland annat på en del soloinsatser, på bilderna syns Stefan Arvidsson och Elin Larsson. Samtliga medlemmar i bandet har gått på Svenljunga Kulturskola (utsedd till Sveriges andra bästa kulturskola) och även spelat i Svenljunga ungdomsorkester. FOTO:GUNILLA DAVIDSSON – Eftersom utredningen bedrivs på längre sikt, så har jag sett det som alltför ingripande för dem med fortsatta tvångsåtgärder under lång tid, säger åklagare Peter Larsson till Hallands Nyheter. Han vidhåller dock att de tre männen fortfarande är på sannolika skäl misstänkta för människorov. Den har vi fått i uppdrag att bygga bort, och då behöver vi ner i bäcken för att ta bort klacken och sedan lägga natursten. Vi har också utrett ett broalternativ, men detta alternativ har i samråd med kommunen valts bort. Hur vi går vidare med bäcken och resten av gång- och cykelvägen beror på hur domen lyder, säger Kristin Blomqvist. Man vet inte hur länge det dröjer innan domen kommer, och därmed är det ovisst när gång- och cykelvägen kan färdigställas.