Hästanläggningar 1
LAGAR OCH REGLER Vad är skillnaden mellan författ
ning, lag, förordning, föreskrift och allmänna råd? Författning Författning är ett samlingsnamn på lag, förordning och föreskrifter. I regeringsformen, som är grundlag, finns bestämmelser om vilka frågor som måste regleras i lag och vilka frågor som i stället får beslutas i förordning eller föreskrift. Lag Regler som får konsekvenser för enskilda medborgare och företag måste finnas i form av lagar. En annan definition är att om straffet för ett brott är högre än böter, till exempel fängelse, måste detta bestämmas i en lag. En lag beslutas av riksdagen och publiceras i Svensk författningssamling (SFS). En lag kan ha karaktären av en så kallad ramlag, som innehåller grundläggande riktlinjer eller ställer upp generella mål utan att reglera detaljer. I en ramlag överlämnas de närmare detaljerna i regelverket till regeringen och myndigheter som Jordbruksverket. Riksdagen måste i en lag ge regeringen (eller den myndighet som regeringen bestämmer) tillstånd att bestämma ytterligare regler inom ett visst område. Till exempel är djurskyddslagen en ramlag där regeringen har rätt att sätta upp ytterligare regler på området. Det sker då genom en förordning, i detta fall djurskyddsförordningen. Förordning Om en regel inte påverkar en enskild individs- eller företags ställning eller om straffsatsen är max böter så kan regeringen utfärda en förordning. Förordningen kompletterar ofta en lag och är därigenom mer detaljerad än lagen. Regeringen kan i en förordning ge centrala myndigheter, till exempel Jordbruksverket, i uppgift att bestämma ytterligare och mer detaljerade regler inom ett visst område. Föreskrifter Föreskrifter beslutas av en central myndighet, till exempel Jordbruksverket. Ibland behövs bestämmelser som inte är lämpliga att föra in i lag eller förordning. Det kan röra sig om bestämmelser som är mycket detaljerade eller som måste ändras regelbundet. I sådana fall kan en myndighet få i uppdrag av regeringen att utfärda föreskrifter i en förordning. Till exempel har regeringen i djurskyddsförordningen gett Jordbruksverket i uppgift att i föreskrifter närmare reglera sådant som är mer översiktligt reglerat i djurskyddslagen och djurskyddsförordningen, exempelvis hur djurstallar ska vara utformade. Föreskrifter innehåller, i likhet med lag och förordning, tvingande och bindande regler. Sådana regler kan i författningstexten uttryckas genom ord som ”ska” eller ”måste”. Allmänna råd Allmänna råd beslutas av en central myndighet, till exempel Jordbruksverket, och publiceras i den författningssamling som hör till myndigheten. För att besluta ett allmänt råd behövs inget tillstånd från regeringen, men ett allmänt råd får bara beslutas inom den beslutande myndighetens eget ansvars- och verksamhetsområde. Ett allmänt råd ska vara till ledning för enskilda och myndigheter. Men det utesluter inte att man kan agera på annat sätt, så länge som ”funktionskravet” uppfylls på ett likvärdigt eller bättre sätt. Allmänna råd är juridiskt sett inte bindande men eftersom det i slutändan är myndigheten som avgör ett ärende, är rekommendationen att följa råden som de är skrivna. Tvingande regel eller ej? Skillnaden mellan en regel som är tvingande eller bindande och en regel som inte är det framgår ofta av ordvalet. En tvingande regel uttrycks i lagtexter, förordningar och råd med ord som ”ska”, ”måste” eller ”är skyldig att”. Regler som inte är bindande uttrycks med ”bör”. 38 lagar och föreskrifter avseende hästhållning