Tidningen Energi 1
Märkning som smulas Systemet med ursprungsmärknin
g av el har stött på patrull. Konsumentverket anser det vilseledande att marknadsföra el från en viss kraftkälla om det inte är den elen som fysiskt levereras, och vill att Polarbröd ändrar sin information. Men det är oklart om Konsumentverkets inställning håller rättsligt. TEXT: BJÖRN ÅSLUND Polarbröds investerade i egen vindkraft för 160 miljoner kronor. De valde att använda ursprungsgarantierna från denna produktion i sin marknadsföring ”Bakat med egen vindkraft”. Detta väckte Konsumentverket som efter en tillsyn förklarade att man ville se en ändring. Man ansåg budskapet vilseledande, då det inte är vindkraftsel som fysiskt levereras till bagerierna. Polarbröd bestred länge Konsumentverkets linje, som verket baserade på ellagens krav om ursprungsmärkning och lagen om ursprungsgarantier (se faktaruta). Polarbröd avstod från att driva ärendet vidare och ändrade istället budskapet till ”Vi har egen vindkraft.” Hot mot märkningen Energiföretagen har engagerat sig, då man ser ett hot mot ursprungsmärkningen, om miljövärdet från ursprungsgarantier inte får användas i marknadsföring. 18 Tidningen ENERGI Nr 8 2018 – Även Energi myndigheten anser, liksom Polarbröd, att ursprungsgarantin är bärare av miljövärdet, säger Catherine Lillo, som är ansvarig för området slutkundsmarknad el vid Energiföretagen. Vattenkraft hos Mälarenergi Konsumentverket har även gjort tillsyn hos Mälarenergi då företaget på hemsidan uppgivit att elen kommer från 100 procent vattenkraft och att ett elavtal hos Mälarenergi är ”klimatsmart”. Konsumentverket tycker att det var vilseledande marknadsföring. ” Konsumentverkets agerande är lite för vånande, när systemet är etablerat och fungerat tillfredsställande i flera år” Catherine Lillo.