Boinsikt 1
NOTISER HUR JOBBAR VI NÄR SNÖN FALLER? SOM FASTIG
HETSÄGARE har ÖBO ansvar för att sopa, sanda och skotta trottoarer och gångbanor utanför våra hus. Det är också vi som ansvarar för takskottning och ser till att farliga istappar tas bort. Generellt kallar vi ut våra röjare när snödjupet är mellan fem och sju centimeter. Om det är praktiskt möjligt väntar vi tills det slutat snöa, men väntas det mycket snö åker vi ut även om det är ihållande snöfall. På helgdagar och kvällar röjer vi inte entréer, källartrappor eller liknande ytor. Örebro kommun har ansvar för vinterväghållningen på gator och cykelleder. Alla större gator, vägar och cykelleder samt gator med busstrafik är prioriterade när det gäller snöröjning. Mindre gator, cykelvägar och gångbanor snöröjs och sandas därefter. Vi på ÖBO får inte lägga tillbaka den snö som kommunen plogat upp på trottoaren. Vi försöker såklart hålla trottoarerna framkomliga, men om det kommer mycket snö blir det svårt att klara av det. Kommunen hänvisar då till att man som fotgängare får gå i kanten på gatan. GÖR DIN RÖST HÖRD: Tyck om ÖBO DU KOMMER VÄL IHÅG att du kan tycka till om oss? Ris och ros eller tips och idéer – det viktiga för oss är att du har möjlighet att göra din röst hörd. På www.obo.se hittar du Tyck om ÖBO. Här kan du tycka till om vår service, ditt boende, din stadsdel eller kanske ge ett smart energitips. Du kan dessutom se vad andra har tyckt och tänkt genom vår aktuella statistik. Helt öppet och ärligt. Låt oss veta vad du tycker. GUNILLA HELANDER, kravansvarig på ÖBO, svarar på de vanligaste frågorna. Julen är en härlig men stressig tid. Det blir lätt för många saker samtidigt, viktiga papper kanske glöms bort och då kan det ibland gå fel. KAN JAG FÅ GÖRA EN AVBETALNINGSPLAN HOS ÖBO? – Vi gör inga avbetalningsplaner på löpande hyror, däremot på gamla skulder. MÅSTE JAG BETALA KRAVAVGIFTEN OCH DRÖJSMÅLSRÄNTAN? – Om du har betalat in hyran för sent måste du alltid betala kravavgiften och dröjsmålsränta. JAG HAR INTE FÅTT NÅGON PÅMINNELSE? VARFÖR FICK JAG INTE DET? – ÖBO hanterar inte påminnelser utan skickar direkt ett inkassobrev. JAG HAR TAPPAT BORT MIN AVI. KAN NI SKICKA MIG OCR-NUMRET? – På www.obo.se loggar du in på ”Mina sidor”. Där finner du dina avier med tillhörande OCR-nummer. Du kan givetvis ringa till oss så hjälper vi dig på telefon. Om ditt ärende blir riktigt allvarligt och går så pass långt som till Kronofogden, ber vi dig att kontakta oss snarast för att diskutera en lösning. I en del fall bör du även kontakta försörjningsstöd eller hyres- och elskuldgruppen, framförallt om du har barn. Du är alltid välkommen att ringa oss med dina frågor. Vi har telefontider måndag till fredag kl 08.00–12.00, telefon 019-19 42 39. Vi vill även passa på att informera om Eksam, Ekonomiskt Samverkanscentrum, som du hittar på Köpmangatan 60. Tjänsterna är kostnadsfria och det förs ingen journal. Läs mer på www.eksam.se 6 Boinsikt 4-12