NG Sthlm 1
”KÄNSLORNA SKA UT. DET ÄR COJONES!” P å grund av
högljudda tonåringar med hemskola flyr jag in i sovrummet. Utanför traskar fastighetsskötaren med lövblåsaren uppskruvad på max och får lösgruset att kulsprutesmattra mot sovrummets fönster. Det är inte bara svårt att spela in tv-drama under covid, det är även trixigt att få till den där lifestyleauran som annars omger den här typen av porträtt. I stället för baristalatte på exklusiv servering, fisljummet termoskaffe i obäddad säng. I stället för förtroligt möte på tu man hand, skakig teamslänk som andas allt annat än produktionsvärde. MEN NÄR EVIN Ahmad och Alexander Abdallah dyker upp på skärmen så har de i alla fall valt en passande bakgrundsbild. Pengar. De är nämligen aktuella i Netflix upphottade version av Jens Lapidus gangsterskildring Snabba cash. – Det känns nervöst såklart, svarar Alexander Abdallah på min 1A-fråga. Det här är väldigt stort för oss båda, men för mig är det här min första stora roll. Det är första gången jag får presentera mig för det svenska folket. Hur blev ni inkopplade i det här? – Vi har samma agent och kom in ungefär samtidigt i castingprocessen. Jag provspelade första gången 2019 i november, sen hörde jag inget på två månader och trodde att jag inte hade fått rollen. Men de ringde upp mig och ville att jag skulle träffa Jesper (regissören Jesper Ganslandt, red. anm.), och sen Evin, säger Alexander. EVIN AHMAD KÄNDE på en gång att detta var en historia hon ville vara med och berätta. – Min agent ringde mig runt januari förra året och frågade om jag ville läsa för den här rollen. Jag kom dit, läste manuset och blev förälskad. Alexander börjar fnissa. – Vi har faktiskt en rolig historia från första gången vi provspelade ihop. Vi klickade inte alls. Evin ringde upp vår agent och sa att hon inte klickade med mig, sen ringde jag och sa att jag inte klickade med Evin. Båda skrattar. Vad var det som hände? Varför klickade ni inte? – Jag tror att man är så uppe i sin egen process och att landa i rollen att man inte lägger fokus på att klicka med den andra, mer än att få ihop samspelet, säger Alexander. – Men också att vi inte visste vad det var för karaktärer. Man får så lite information när man provfilmar, tillägger Evin. Evin, du sa att det här var en berättelse som du verkligen ville berätta. Vad föll du för? – Det var först och främst kvinnan som navigerar mellan de här två olika världarna. Manusförfattaren Oskar Söderlund skriver väldigt bra och har hittat två världar som går bra ihop. Jag själv är väldigt intresserad av historier som berör klass och pengar. Jag skrev en roman om det (En dag ska jag bygga ett slott av pengar, 2017. red. anm.). Men också de här fruktansvärda skjutningarna som har skett de senaste åren. Jag tyckte även att det var häftigt att en kvinna fick stå i centrum i en värld som Snabba cash som är så otroligt macho, säger hon. Kan du berätta lite om din karaktär, Evin? – Leya är en techentreprenör, och är väldigt nära att få in ett stort kapital i bolaget. Hon har alla förutsättningar för att bli en superframgångsrik entreprenör. Stockholm funkar så bra som arena för det här eftersom vi har så många techföretag som har lyckats, som Spotify, Klarna, Izettle, Skype. Många som startar sådana här bolag får sitt startkapital från vänner och familj, men Leya är en ensamstående morsa som jobbar extra på kvällar och har ingenstans att vända sig för att få det här kapitalet. När vi möter henne befinner hon sig i ett läge där bolaget antingen kan gå i konkurs eller bli en succé. Alexander, vad kan du berätta om Salim? – Salim är en förortskille som försöker hitta sin identitet. Han är som i puberteten fast i vuxen ålder, och där konsekvenserna är på liv och död. Han är fast i ett hjul som bara rullar vidare, det går för snabbt och han vet inte hur han ska ta sig ur, säger Alexander. NYA SNABBA CASH utspelar sig tio år efter den ursprungliga historien om wannabe-rikingen JW som trasslar in sig i den undre världen när han försöker klättra upp för den socioekonomiska stegen. Det här är en ny berättelse om en ny tid och en ny kriminalitet. Att det inte är din mammas Snabba cash signaleras direkt i introt där 1.Cuz och Greekazos låt Försent sätter tonen. Men den underliggande tematiken om att drömma om en annan plats än den man kommer från löper som en kilometerlång kokslina mellan verken. Jag tänker på det du sa om dubbelliv, Evin. Din roman En dag ska jag bygga ett slott av pengar handlar också om att slitas mellan två världar som står i konflikt med varandra. Vad är det som lockar med det temat? – Som konstnär och skådespelare vill man spegla och utgå från sin verklighet. Teman som makt, status, identitet och vem man blir i olika rum fascinerar mig. I Snabba cash kan man se hur Leya skiftar mellan de här världarna – från att åka helikopter med investerare till att komma hem till höghuset och dricka gammal filmjölk med sin son. Och din karaktär, Alexander, anpassar sig också efter rummen i vilka han befinner sig. Å ena sidan en skönsjungande svärmorsdröm å andra sidan en iskall mördare. Hur känner du för det? – Jag är uppväxt i en förort men kallar mig inte för förortskille längre, för jag flyttade därifrån för tio år sedan. Nu pratar du med Kulturnisse och Kulturlotta här, säger han och nickar mot Evin. Men min uppväxt är min uppväxt, ingen kan ta det ifrån mig. Vägen därifrån till scenskolan och de fina kulturrummen... det är klart att det blir ett mellanförskap för mig där jag måste hitta min identitet. Kontrasten i att ena sekunden prata med en gammal polare från orten och i andra sekunden prata med en stor regissör på Dramaten finns i mig och i mina konstverk. Det är det som är så kul med Salim. För de här personerna är mer än vad rubrikerna säger att de är. De är hela människor. Därför är det skönt att vi inte förklarar varför Salim sjunger. Det bara är så. Evin fyller i. – Det är också en otrolig tillgång att ha vuxit upp i en förort och kunna så många språk och navigera i flera världar. NR 3, 2021 | NÖJESGUIDEN 27