BILD Joakim Pettersson har åkt från Nässjö för at
t kika på vapenutrustning i Torsbo. Här är Martina Svensson behjälplig med utprovning av jacka. – Nja, jag tror inte att barnen är så intresserade. Hur har han tänkt då, som byggt upp en liten fjuttig lanthandel till en vapenbutik med en omsättning på 86 miljoner? – Jag har inte skapat några affärsplaner jag måste följa, mer följt trenderna och tagit vara på möjligheterna. Det ena har gett det andra. Samtidigt konstaterar Anders att personalen har en stor del i företagets framgång. – När jag började här var vi sju från familjen och två anställda, idag är flertalet anställda. Deras inställning och engagemang har jag svårt att vara utan. I mitten av nittiotalet gick ett antal jaktbutiker, däribland Torsbo Handels, samman i annonskampanjer under vinjetten ”Prispressarna”. Samannonseringen övergick sedermera i ett tätare samarbete där också danska butiker ingick. År 2003 formerades samarbetet i JaguarGruppen och ett eget inköpsbolag med flera högklassiga fabrikat ”i stallet”. Att ingå i gruppen har varit gynnsamt för Torsbo Handels utveckling. – Det har pushat oss en hel del. Vad framtiden beträffar är Anders Toresson övertygad om att den ligger på nätet. – Vi skaffade vår första hemsida redan 1988, den digital utvecklingen är grundläggande för försäljningen. Och då spelar det ingen roll om den fysiska butiken ligger i ett pyttelitet samhälle på den västgötska landsbygden. Text: Tina Hjorth Svensson Foto: Boel Ferm BILD Ett öppet hus i höstas lockade många besökare. 105 MÅNADENS BUTIK