STT 1
20 STT Vecka 17 onsdag 25 april 2018 DEBATT & INS
ÄNDARE REDAKTÖR: MARIA JOHANSSON · 0320-20 91 49 Skriv kort så ökar dina chanser till publicering. Texterna får vara högst 2 500 tecken, inklusive blanksteg. Vi förbehåller oss rätten att korta och redigera texten. Du får skriva under signatur, men namn, adress och telefonnummer måste alltid bifogas. Insändare som riktar sig mot en namngiven person måste dock undertecknas med namn. Manusstopp söndagar kl 12.00, mejla texten till insandare@stthuset.com Skatten från vindkraften borde gå till kommunerna Vindkraft för miljarder kommer att byggas på Sveriges landsbygd de kommande decennierna. För att berörda lokalsamhällen ska få en större del av nyttan bör fastighetsskatten på vindkraft tillfalla kommunerna. Organisationen Hela Sverige ska leva skriver i en debattartikel att den statliga fastighetsskatten på vindkraftverk borde ersättas med en kommunal skatt eller avgift (Svenska Dagbladet Näringsliv, den 4 februari 2018). Vi på branschorganisationen Svensk Vindenergi tycker att det är ett utmärkt förFastighetsskattskatt respektive kommun år 2021* Kommun Kronor MARK SVENLJUNGA TRANEMO ULRICEHAMN 100 000 KR 60 000 KR 1 000 000 KR 450 000 KR *Beräkningen baseras på befintliga vindkraftverk plus ny planerad vindkraft i kommunen. Summan skulle öka i takt med fortsatt utbyggnad. slag. Ett snabbt överslag visar att det skulle innebära drygt 17 miljoner kronor att dela på för Västra Götalands kommuner redan år 2021. Beräkningen baseras på befintliga vindkraftverk plus redan planerad vindkraft i regionen. Summan skulle förstås öka i takt med fortsatt utbyggnad. Efterlyser regelverk Målet om att Sveriges elproduktion ska vara helt förnybar till år 2040 har ett brett stöd över blockgränserna. Senast år 2030 ska 18 teVad har hänt med empatin? Många har chockats av de förslag som regeringens utredare arbetade med kring lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Utredaren menade att människor med svåra funktionsnedsättningar inte skulle ha rätt till personlig assistans om de var under tolv år eller äldre än åttio år. Förslaget var en följd av direktiven från regeringen. Där skrev man ”med hänsyn till kraftiga kostnadsökningar inom assistansersättningen behöver även ytterligare besparingar göras”. Försämringar Sen 2014 har en rad försämringar skett inom LSS. Till viss del som en följd av regeringsbeslut, direktiv till Sedan 2014 har en rad försämringar skett inom LSS. utredningar och styrning av Försäkringskassan, men också ett resultat av att regeringen vägrat lägga lagförslag för att korrigera orimliga domstolsbeslut som exempelvis att andning inte är ett grundläggande behov och människor med behov av respirator ej ska kunna få rätt till personlig assistans. Konsekvenserna Resultatet har blivit att ett antal barn och vuxna blivit av med sin personliga assistans. Det är idag ungefär 1 200 färre som har personlig assistans jämfört med 2015. Det är tragiskt att regeringen anser sig ha råd att subventionera elcyklar och fackföreningsavgifter men tycker att nedskärningar ska göras riktade mot en av de grupper som absolut mest behöver samhällets stöd. För oss är det en självklarhet att alla de som är i behov av personlig assistans också ska få det. Människor med komplicerade funktionsnedsättningar ska kunna vara delaktiga i samhället som alla andra. Det behövs ett nytt ledarskap för Sverige. rawattimmar förnybar el tillkomma inom ramen för elcertifikatsystemet, vilket innebär att vindkraft till ett värde av cirka 60 miljarder kronor kommer att byggas under perioden. Investeringarna kommer i huvudsak att ske på landsbygden. Organisationen Hela Sverige ska leva efterlyser ett regelverk som bättre än i dag gynnar berörda lokalsamhällen, för att vindkraftsutbyggnaden ska bidra till ett sammanhållet Sverige. Det är ett viktigt perspektiv. Vindkraften behövs för energiomställningen. En effektiv och hållbar omställning kräver i sin tur att vindkraften kan byggas på platser med bästa tillgängliga vindförhållanden. Missade Många tycker redan i dag att vindkraften är ett naturligt inslag i landskapet och en symbol för ansvarstagande och hållbarhet. Ännu fler kommer att tänka så om vi får en reform som tydliggör vindkraftens lokala nytta, och gör den möjlig att beskriva i termer av kronor och ören till exempelvis skolan och äldreomsorgen. Hela Sverige ska leva sätter fingret på en viktig fråga när de konstaterar att den parlamentariska landsbygdskom mittén missade energiomställningen när den presenterade sina förslag för en sammanhållen landsbygdspolitik för ett år sedan. Regeringen har nu ett tillfälle att ta ett steg i rätt riktning genom att följa uppmaningen från organisationen: Låt fastighetsskatten på vindkraftverk tillfalla de kommuner där vindkraften byggs! CHARLOTTE UNGER LARSON, vd Svensk Vindenergi Fria resor för unga Alla ungdomar kommer i sommar att få ett sommarlovskort som ger fria resor med kollektivtrafiken. Det går att resa i hela regionen, alla 49 kommunerna, på ett kort! ANDERS W JONSSON Sjukvårdspolitisk talesperson Centerpartiet och barnläkare EVA JOHANSSON 1:a namn för Centerpartiet till fullmäktige i Svenljunga LENNART HAGLUND 1:a namn för Centerpartiet till fullmäktige i Tranemo. På statlig nivå har Vänsterpartiet i budgetförhandlingar med regeringen fått igenom 350 miljoner kronor så att alla ungdomar som slutat sjätte klass och upp till dem som gått ut andra året på gymnasiet ska få ett sommarlovskort till kollektivtrafiken. Företagarfrågorna i fokus var med sina löften och viUtan företag så har vi ingen välfärd. Den 9 september är det val. Mycket i Sverige och i Västra Götaland är bra. Riktigt bra till och med. Men det finns också en hel del som behöver förbättras. Politikerna pratar om att öka antalet poliser, höja lärarnas löner och förbättra sjukvården. Integrationen är en av valrörelsens hetaste frågor. Att ha ett jobb att gå till är en av de viktigaste vägarna in i vårt samhälle och till det svenska språket. I dag ser vi en tudelning där de som har ett jobb har det bra och de som står utanför arbetsmarknaden har det tufft. Vi behöver fler jobb och arbetsmarknaden måste vara öppen för alla. Ingen välfärd utan jobb Om politikerna menar allsioner måste vi prata mer om hur välfärden och jobben skapas. Utan företag så har vi ingen välfärd. När våra verksamheter går bra kan vi anställa fler. Och de skatter som vi och våra anställda betalar bekostar välfärden. Företagarfrågor Vi och våra anställda är stolta över att vi bidrar till ett bättre och mer hållbart Sverige. Det vill vi fortsätta med och gärna i ännu större utsträckning. Ju mer kraft vi och våra medarbetare kan lägga på att utveckla våra verksamheter och ju mer framgångsrika vi är, desto mer bidrar vi. Därför tycker vi att företagarfrågorna ska ges en framträdande position inför valet 2018 – För jobbens, integrationens, välfärdens och framtidens skull. Stora fördelar Kortet var från början tänkt att gälla trafiken inom kommunens gränser. Det var ganska bra och kunde fungerat i Göteborg eller Borås, men blivit ganska begränsat i Partille, Hjo eller Bengtsfors. Därför var vårt förslag att göra det som vi nu är överens om i Västra Götaland och delfinansierar i Kollektivtrafiknämnden; Kortet ska gälla i hela regionen. Från Strömstad till Karlsborg, från Åmål till Svenljunga och med Göteborgs stora utbud av kollektivtrafik som nav. Vi ser några stora fördelar med kortet. • Sommarlovs kortet ges till alla. Det ger ett jämlikt samhälle när vi inte gör skillnad på dem har föräldrar som har råd och dem som inte har det. • Vi vet också att de flesta unga värnar om miljön och de vet att ett ekologiskt hållbart samhälle bygger vi bland annat genom att resa kollektivt. Den som börjat resa kollektivt som ung kommer i högre utsträckning att fortsätta göra det. • Kortet ger större möjligheter att att ta sig till ett sommarjobb, utan att resekostnaderna äter upp en del av lönen. • Vi har föreslagit att kortet med fria resor även gäller de unga som har en funktionsnedsättning som gör att de behöver färdtjänst. Så ungdomar; Vart åker ni i sommar när tåget, båten eller bussen blir gratis? Tar båten till Nordkoster för att bada, går på bio i Borås, hälsar på en kompis i Skövde eller tar bussen till sommarjobbet på caféet i Ulricehamn? ULLA ANDERSSON (V) ekonomisk-politisk talesperson och förhandlare EGON FRID (V) ledamot i Kollektivtrafiknämnden JESSICA WETTERLING (V) ledamot i Västtrafiks styrelse IDA LEGNEMARK (V) gruppledare Borås Stad CARL-JOHAN NILSSON, VD Borås Bilfrakt AB Manusstopp för v 18 MATHIAS ERIKSSON, VD Ekbergs Fönsterputs & Städ AB BJÖRN NYBERG, ÄGARE Helge Nyberg AB På grund av helgdag tidigareläggs manusstoppet för debattsidan till kl 12.00 den 26/4.