Lokaltidningen Kanalen 1
2018 • ONSDAG 23 MAJ • VeckA 21 • Nr 21 • Kanalen
i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM samhälle &politik 9 ecklas när det gäller skola och utbildning? Österåker MODERATERNA Varje barn är unikt och har unika behov och förutsättningar. Ingen ska lämnas bakom och ingen ska hindras i sin utveckling. Vi vill fortsätta att satsa på läs- och skrivkunskap samt matematik. Fortsatt satsning på digitalisering och kompetensutveckling för personalen. Den viktigaste tillgången att förmedla kunskap är läraren och vi vill fortsatt erbjuda dem konkurrenskraftiga villkor. MILJÖPARTIET Vi kommer att på riktigt minska barngrupperna. Få bort giftiga material i förskolan. Elevhälsan måste bli bättre, tillräckligt stöd för barn med särskilda behov och mer ekologisk mat. Många skolor måste rustas upp och skolgårdar måste göras barnvänliga. Vi inser att detta kommer att kosta, men vi tycker att barnen är viktigare än att sänka skatten. VÄNSTERPARTIET Satsa på likvärdig skolgång. Öka lärartätheten. Minska elevgrupperna. Prioritera elevhälsan och elever med neuropsykiatriska svårigheter. Motverka att elever blir hemmasittare. Kunskapslyft för personalen och nyrekrytering. Digitala satsningar för visuellt lärande. Plan för att lösa lokal- och platsbristen. CENTERPARTIET Samtliga lokaler och utemiljöer ska vara ändamålsenliga och utformade ur ett barnperspektiv. Förtydliga försteläraruppdraget, ge fortbildning i pedagogiskt ledarskap. Inför maxgräns på 25 elever per klass. Alla som behöver läxhjälp ska få det. Säkra att barns särskilda behov tillgodoses. Tillagningskök och återvinningsmöjlighet på alla skolor. SOCIALDEMOkRATERNA Lokaler i förskola, skola renoveras och anpassas till fungerande lärmiljö. Minska grupperna i förskolan. 5,2 barn per pedagog. NPF-säker kommun. Kompetenshöjning för rektorer, lärare och förskollärare (Norrtäljemodellen). Fler anställda i elevhälsan. Säkra skolans tillgång till moderna digitala verktyg. Bygg ut populära Österåkers gymnasium, satsa på Komvux. SVERIGEDEMOkRATERNA SD Österåker vill verka för en jämbördig skola för alla elever, en skola i linje med SD:s skolpolitik som kallas Singaporemodellen. Lärarna bör få större befogenhet för att upprätthålla ordning och arbetsro i skolan. Vi skulle vilja se en ökad samverkan mellan näringslivet och skolan. Vi är positivt inställda till ett samarbete med SPSM för elever med särskilda behov. Vi vill även verka för att de elever som inte fått möjlighet att placeras i en skola i sitt närområde, åtminstone bör få gratis skolskjuts. ÖSTERåkERSPARTIET Österåker ska sträva efter att bli länets bästa skolkommun. Vi har tagit stora kliv mot det förverkligandet. Men mycket arbete återstår. LIBERALERNA Vi vill fortsätta utbilda barnskötare till förskollärare samt fortsätta utbilda samtliga pedagoger i skolan inom NPF. Kunskapen om barn med särskilda behov måste prioriteras för att kunna fånga upp och stödja dem så tidigt som möjligt. Fler behöriga lärare. En annan prioritering är upprustningen av inne- och utemiljöerna i våra skolor. kRISTDEMOkRATERNA Förstärkt elevhälsovård. Satsning på barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Höjd personaltäthet och mer pengar till mindre grupper. Fler svensklärare och mer läs- och skrivträning. Fortsätta Lärarlyftet. Lyfta fram pedagogiska meriter vid anställning av skolledare. Fler timmar i Idrott och hälsa – även på gymnasiet. Skapa ett nytt, självständigt och utbyggt Komvux Österåker. ROSLAGSPARTIET • Skapa ändamålsenliga lokaler för barnomsorg och undervisning • Kräva kompetenta, engagerade och kunniga pedagoger och lärare • Erbjuda en trygg skolmiljö • Verka för att kommunen följer de riktlinjer om personaltäthet och kvalitetsstyrning som finns. Vaxholm MODERATERNA Vaxholms skolors elever har mycket goda resultat. Vi ser en ny skola på Rindö, utbyggd skola på Resarö, Kronängsskolan och en utbyggd Vaxö skola på Vaxön som en bra grund för att Vaxholms skolor ska fortsätta vara bland de bästa i Sverige. Vårt nya högstadium lyckas behålla en rekordstor andel av eleverna för studier i Vaxholm. EN AV VAxHOLMS riktiga storsatsningar inom skolområdet de senaste åren är den nya högstadieskolan Kronängsskolan som invigdes i höstas. Foto: Jesper aLmén LIBERALERNA Fler förskolepedagoger och fungerande fritidsgårdsverksamhet i alla kommundelar. Vaxholm ska ha Sveriges bästa kommunala grundskolor där elevernas kunskapsutveckling, trivsel och trygghet är i fokus. Alla elever ska mötas på sina individuella villkor. Utveckling av lärares arbetsvillkor och kompetens ska fortsätta. Lärare ska få vara lärare. VÄNSTERPARTIET Duktiga lärare är nyckeln till bra skola. Öka andelen behöriga lärare genom att erbjuda bra villkor och möjligheter till fortbildning. Skola och förskola ska drivas utan vinstintresse i ändamålsenliga lokaler (ej baracker). Vi vill ha små förskolor närmre barnen istället för stora förskolor med sex avdelningar som alliansen förespråkar. CENTERPARTIET Vi har en bra skola som lever upp till höga kunskapsmål, så ska det fortsatt vara. Skolan ska vara fri från mobbning och trakasserier där varje elev bemöts personligen. Genom satsningar på personalen i form av fortbildning och lön möter vi konkurrensen och är en attraktiv arbetsgivare där personalen stannar länge, och alla trivs och känner sig trygga. WAXHOLMSPARTIET Varje elev ska ha tillgång till kvalificerad undervisning anpassad efter elevens behov och förmåga. WP vill: att undervisning och skolmiljö ska uppfylla en hög och jämn kvalitet inom alla skolor i Vaxholm, höja andelen lärare med legitimation, erbjuda läxhjälp inom alla årskurser, utveckla verksamheten i öppna förskolan för nyblivna föräldrar. SOCIALDEMOkRATERNA Skolan ska vara en plats där alla elever kan känna sig trygga med god arbetsmiljö för både elever och lärare. Lärartätheten ska vara så hög att alla elever blir sedda och får likvärdiga möjligheter att lära och utvecklas. Extra resurser ska kunna sättas in vid behov. Skollokalerna ska vara permanenta byggnader och ej tillfälliga lösningar som paviljonger. MILJÖPARTIET Alla barn ska ha likvärdiga möjligheter att klara skolan oavsett bakgrund. Därför behövs tillräckliga resurser för tidiga insatser för elever som behöver särskilt stöd. Vi behöver också fler utbildade lärare. Bra arbetsvillkor, medel till fortbildning och möjlighet att ordna bostad i kommunen ökar chanserna att förbättra andelen utbildade lärare.