Kanalen 1
BILAGA I KANALEN – VECKA 12 – TISDAG 21 MARS 2017
2017 • Tisdag 21 MaRs • Vecka 12 • NR 12 • Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM Tema Bil & Båt 7 31 Det våras för el-cyklarna Vid en hastig första anblick ser den ut ungefär som vilken cykel som helst. En ram med två hjul, styre och sadel. Under pakethållaren så sitter det en svart låda. Jag gränslar cykeln, sätter mig på sadeln och trampar försiktigt iväg. D et går förvånansvärt lätt. Däcken är bra pumpade och smeker sig mot asfalten. Jag ökar farten något. Även fast jag cyklar på plan mark känns det som om det är lite nedförsbacke. Ökar farten lite till. Det känns som om varje tramptag jag tar bara ökar i styrka när kraften fortplantar sig från mina ben via pedaler och kedja innan den når däcket som skickar iväg cykeln allt fortare. Jag känner mig stark och vältränad. Nu kommer det en uppförsbacke. Jag tar i ordentligt men rumpan förblir på sadeln. Det går fort. Jag får känslan av att någon åker bredvid och skjuter på. Ögonen tåras av fartvinden och ansiktet är delat av ett enda stort leende. Min första färd på en el-cykel. En el-cykel är, som namnet antyder en cykel som har en elmotor. Men för att få räknas som en el-cykel får den endast ge kraft då man trampar med pedalerna och den får inte tillföra någon ytterligare fart då hastigheten kommer upp i 25 km/h. Annars klassas den som en moped och då krävs trafikförsäkring samt att föraren har hjälm. Just hjälm är väl något man ändå bör ha, även om inte lagen kräver det. – Om man funderar på att köpa en el-cykel är det viktigt att tänka på hur den ska användas. Ska jag lasta cykeln tungt? Är det många backar eller mest plan mark där jag brukar cykla? Behöver jag en cykel med lång räckvidd? Det är ju viktigt att man köper en cykel som passar ens behov, säger Tomas Rydin, på Rydins cykel i Åkersberga. På just den här modellen sitter själva motorn monterad på framhjulet. Men det finns även modeller som har motorn på bakhjulet, eller centralt på cykeln i anslutning till pedalerna. El-cyklar är på uppgång, även om Sverige ligger efter cykelländer som Danmark, Tyskland och Nederländerna. Både Team Sportia och Rydins cykel uppger att elcyklarna står för någonstans mellan fem och tio procent av försäljningen idag, men trenden är som sagt stigande. Vid en hastig första anblick ser den ut ungefär som vilken cykel som helst. En ram med två hjul, styre och sadel. Men bakom den röda lacken finns oanad kraft. Priset på en el-cykel är av uppenbara skäl högre än för en motsvarande cykel utan motor. Precis som med allt annat finns det en uppsjö av modeller och märken att välja mellan och prislappen påverkas naturligtvis beroende på vilken kvalité och prestanda du väljer. Skulle batteriet ta slut så kan man bara fortsätta att cykla, precis som vanligt. Även med fulladdat batteri så kan man med ett reglage själv välja hur pass mycket hjälp man vill ha av motorn. På något sätt så känns det som ett helt nytt fordon, som placerar sig någonstans mitt i mellan cykel och moped. Tomas Rydin berättar att de som testat el-cykel för första gången kommer tillbaka med ett speciellt ansiktsuttryck. Ett uttryck han kallar el-cykel-smilet. Anders G Jakobsson Tomas Rydin på Rydins cykel i Åkersberga tror starkt på framtiden för el-cyklar. Men betonar att det är viktigt att man köper en cykel som passar de behov man har. Foto: Anders G JAkobsson Dags att rusta cykeln Förhoppningsvis är våren på väg på riktigt och för många betyder det att det är dags att damma av cykeln. Glenn Jansson på Team Sportia ger några bra tips om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på årets första cykeltur. Glenn Jansson är Team Sportias cykelreparatör och han menar att man först och främst ska se till att cykeln är ren och fräsch. – Tvätta cykeln med produkter framtagna speciellt för cyklar eller använd bilschampoo. Har man använt cykeln under vintern så kan det vara svårt att få bort till exempel saltavlagringar utan avfettare, men man ska vara försiktig så att man inte tvättar bort oljan från kedjan. Nästa steg är att just smörja kedjan och då ska man använda olja som är gjord för cyklar. Att använda 556 är verkligen en dödssynd. Använd inte heller exempelvis symaskinsolja, den är alldeles för tunn och kommer att regna bort, säger Glenn Jansson. När cykeln är ren och kedjan smord så ska man gå över cykeln och kolla att allt sitter fast. Därefter provar man om växlarna och bromsarna fungerar som de ska. – Lättare justeringar kan man göra själv. Men för säkerhetens skull bör man låta en fackman ta hand om större problem, om man inte själv är duktig på att meka med cyklar förstås. Se sedan över däcken och pumpa dem om det behövs. Är det mycket sprickor i däcken så är det bättre att byta dem innan du får punktering. Och se till att du har en fungerande ringklocka, det är det faktiskt lag på, avslutar Glenn. Den 23 mars anordnar Team Sportia en cykelmekarkväll för alla som vill lära sig mer. Monique Stalås Hörnsten Glenn Jansson är cykelreparatör på Team Sportia och han ger gärna tips och råd om hur man bäst tar hand om sin cykel. Foto: Monique stAlås Hörnsten