Kanalen 1
2017 • Tisdag 21 MaRs • Vecka 12 • NR 12 • Kanale
n i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM BILAGA I KANALEN – VECKA 12 – TISDAG 21 MARS 2017 Tema Bil & B t 13å 37 Tre generationer med förkärlek till båtar och båttävlingar. Adam körde till sig ett fantastiskt fint EM-silver i GT15. Stefan Arand vann och Thomas Mantrip kom trea. Foto: Sören AnderSSon Annika och Thomas Wrenkler från Åkersberga är flerfaldiga världsmästare inom Offshoreracing. Foto: Sören AnderSSon Med intresse för båtracing Många familjer delar intresset för bollsporter med sina barn och barnbarn. I familjen Wrenkler delar tre generationer intresset för båtracing. För Team Karnag - farfar Leif, mamma Annika och pappa Thomas samt sonen Adam och dottern Matilda är båtar, topphastigheter och navigering en del av vardagen – speciellt under båtsäsong. Å r 1965 fick Leif Wrenkler frågan om han ville navigera under Roslagsloppet. - Då startade man från Saltsjöbaden och gick i mål i Grisslehamn. Vi vann vår klass med en båttyp som kallades Fjordling och som hade en hundra hästars motor på. Vi snittade 43,4 knop. Den tiden har vi slagit senare då vi satte på två motorer. Då gjorde vi över 45 knop, säger Leif Wrenkler och berättar att han deltog sporadiskt i Roslagsloppet fram till 1997 i klass tre för båtar med inombordarmotorer. Därefter började han tävla tillsammans med sonen Thomas. Thomas Wrenkler, flerfaldig världsmästare i offshore, köpte sin första båt - en galosch när han var sex år. Från landstället på Mjölkö följde han med stort intresse Svenska utombordarklubbens tävling, SUK-loppet. Det arrangerades varje höst med start vid Björnhammarvarvet. Drömmen att tävla fanns, men det skulle dröja ett tag innan Thomas racingintresse tog fart på allvar. — Jag körde motocross. Jag navigerade för första gången 1986. Sedan blev det inte mer. Tio år senare kom en nytändning och då köpte jag en tävlingsbåt. Sedan dess har jag tävlat i flera olika klasser, säger Thomas och avslöjar att han i slutet av 1990-talet såg upp till en tjej som var en legend inom båtracing. Tjejen hette Annika Westerling. Hennes pappa Christer började med båtracing 1966 och kör fortfarande. Vid fyra års ålder följde Annika med på hans tävlingar och 1975 började hon själv att köra rundbanetävlingar. Två år senare navigerade hon åt pappa Christer i Roslagsloppet. Den gången kom de på en femte plats. De fortsatta att tävla tillsammans i fem år. Annika fortsatte därefter, med stor framgång, att navigera åt andra förare inom olika tävlingsklasser. Hon körde även själv Formel 4 rundbaneracing. Idag tävlar hon som navigatör tillsammans med maken Thomas. — Jag har GPS men jag kör på riktigt med handkompass och papperssjökort, säger Annika bestämt och skrattar. Kanske är det det som är deras vinnande koncept. Ett flertal gånger har de vunnit SM-, NMoch VM-titeln. I fjol blev de Europamästare och Nordiska mästare. De tog också hem ett VM-brons. — Vi kör vidare i offshore 3B med målsättning att bli världsmästare i höst. Vi har även en målsättning att starta upp vårt nya ekipage, en 28 fot lång katamaran Hydrocat med dubbla Mercurymotorer på 200 hästkrafter i 3D-klassen, säger Annika. Hon och Thomas gick i sina fäders fotBeroende på säsong - snöskoter, motocross/quad eller båtracing, packar familjen Wrenkler släpet för tävling. Annika och Thomas med barnen Adam, Matilda och farfar Leif. spår. Det gör också deras två barn. Efter att ha följt med på tävlingar och vuxit upp i en familjär gemenskap med kompisar som brinner för båtsport har Matilda, 16 och Adam, 15 genomgått grundutbildningar och förarkurser, och tävlar själva sedan fem år tillbaka. Idag har de goda erfarenheter och kör med sunt förnuft. Adam blev svensk mästare i klassen GT15 och silvermedaljör i Europamästerskapet. I VM slutade han som fyra. Hans målsättning i år är att vinna VM-, EM- och SMtiteln i GT-15. Parallellt har han även börjat köra GT30 klassen - vilket han kommer fortsätta med för att få mer rutin. Foto: AgnetA JohAnSSon Matilda kom tvåa i SM i offshoreklassen V60 och femma i Nordiska mästerskapet. I GT15 klassen blev det en åttonde plats i SM. Nu har hon en ny båt för att kunna gå upp och köra GT30 klassen i år samt öka på sin erfarenhet . Målsättningen för säsongen är en pallplats i V60-klassen. I framtiden finns det kanske någon medtävlande yngling i depån som ser henne som en legend inom båtracing. En stjärna. Hur det går då återstår att se. Agneta Johansson