Nöjesnytt Växjö 1
NORDIC WELLNESS ETABLERAR SIG I CITY I en liten o
ch sliten källarlokal på Backaplan i Göteborg lades 1997 grunden till det som idag är en av Sveriges största och starkaste träningskedjor med närmare 170 klubbar över hela Sverige, nämligen Nordic Wellness. Runt 240 000 medlemmar tränar idag på Nordic Wellness, som har samma målbild på alla sina klubbar – att fortsätta vara folkets bästa alternativ inom träning och hälsa. Detta gör man genom att alltid vara lyhörda för vad som händer i branschen och genom sitt team av licensierade instruktörer, välmeriterade personliga tränare, sjukgymnaster och kostrådgivare fortsätta utvecklas för att säkerställa att man tillhandahåller branschens bästa och mest hälsosamma träningsformer. I Växjö har man sedan tidigare två anläggningar – en på Växjö Arena och en på Norremark – och i slutet av augusti öppnade man ett nytt flaggskepp i Linnégallerian mitt i Växjö city. –Det blir en stor, toppfräsch anläggning med gruppträningssalar och det allra senaste i maskinväg, säger Nordic Wellness VD Magnus Wilhelmsson. För oss som aktör i Växjö blir det ett väldigt fint tillskott och ett bra komplement till våra övriga klubbar. City är ju alltid city och Växjö har en levande stadskärna med en bra träningskultur, så det är klart att vi vill finnas tillgängliga där också. Det här är vår största anläggning i Växjö, med en lite annan look än de övriga och en lite annorlunda omgivning, med O’Learys och Pinchos. Vi har kunnat utforma lokalerna precis som vi vill ha dem, med bra gruppträning av alla möjliga slag, spinning med nya cyklar och så en helt ny maskinpark med Technogym-maskiner. Personalen är oerhört taggade och medlemmarna står bara och stampar för att få komma in och börja träna. Som Magnus mycket riktigt påpekar ökar träningskulturen i Sverige år från år: idag har över 20 procent av befolkningen medlemskort på något gym – en siffra som för tio år sedan var tolv procent och för 20 år sedan sju procent. Denna utveckling vill Nordic Wellness vara med och driva, menar Magnus. –Nu har Nordic Wellness runt 240 000 medlemmar och bidrar därmed kraftigt till folkhälsan – dessutom är vi en stor arbetsgivare, med över 3500 anställda och det känns roligt att kunna bidra på det sättet också. Dessutom jobbar vi väldigt mycket med barn- och ungdomsträning, det tror jag är en stor del av vår framgång. Vi har ett oerhört brett och familjärt koncept, med både barndans, ungdomsträning och Seniorklubben – det finns något för alla, helt enkelt. Den som köper medlemskort på någon av Nordic Wellnes anläggningar kan naturligtvis välja var man vill träna. Man är alltid väldigt måna om att skapa den speciella känsla som finns på en Nordic Wellness-klubb, menar Magnus. –Jag säger som Richard Branson, en av världens största entreprenörer: “value for money”. Vi hade aldrig haft så många medlemmar om de inte tyckt att de fick valuta för sina pengar. Vi lägger stor vikt vid den sociala biten och på att ge varje anläggning en personlig touch. Det handlar om att skapa en teamkänsla, både för personal och för våra medlemmar. Och det måste vara lite “gött”. Vårt motto är “let’s have some fun in the movement and get strong together”. I TEXT: OLA KARLSSON VÄXJÖ KONSERTHUS ONSDAG 31 OKTOBER BILJETTCENTRUM 0470-416 00 WWW.TICKETMASTER.SE