Utmärkt Malmö 1
text Sofie Strandberg “DET FANNS INGET FÖR TURIST
ER ATT KÖPA MED SIG HEM” Frustrationen över att det inte fanns souvenirer som representerade Malmö gjorde att Emilio Bernard startade märket och butiken Malmö Clothing Co. Emilio Bernard har bott i Malmö i fem år och jobbar som grafisk designer. Men precis som många andra som bor i stan har han haft flera projekt vid sidan av sitt fasta jobb. Malmö Clothing Co. började som ett sådant. – Det hela började med en viss frustration faktiskt. Varje gång mina vänner eller min familj kom på besök fanns det inget de kunde köpa med sig hem som representerade Malmö. Så i juli 2017 bestämde jag mig för att starta märket och butiken. Men även om tröjorna, tygväskorna och halsdukarna med Malmömotiv började som souvenirer för turister, är kunderna oftast folk som bor i stan. – Jag ville skapa ett ställe som kunde bli en monter och ett showroom för all den fantastiska kreativa talang som finns i stan. Även om våra kläder uppskattas av turister och besökare har vi fått mycket positiva reaktioner från malmöborna. Jag vill att människorna som bor i den här stan ska känna sig stolta över den talang som finns här och vår kärlek till Malmö. – Sen att ge turister och andra besökare en chans att ta med sig en liten bit av Malmö hem till deras stad, det strävar jag också efter. Köper du själv alltid souvenirer när du besöker en ny stad? – Jag letar oftast inte efter traditionella souvenirer. I och med att jag är grafisk designer är jag en väldigt visuell person så jag håller alltid ögonen öppna för saker som känns och ser representativa ut för just den staden jag besöker. Jag älskar till exempel att snubbla över en butik som lokalbefolkningen gillar, där de känner människorna som driver butiken och tror på produkten och idén. Att supporta den lokala ekonomin är en viktig aspekt för Emilio, därför görs alla tryck på kläder och accessoarer i området. Han jobbar bara med lokala designers som varit väldigt entusiastiska när det kommit till Emilios idé. – Det är underbart att se hur mycket talang vi har i Malmö! Jag visste ju det när jag startade Malmö Clothing Co., men i processen att leta efter potentiella designers blir jag nästan överväldigad. Den positiva responsen har inte bara kommit från samarbetspartners utan även från kunderna. – Precis som vilken småföretagare som helst var jag såklart nervös i början. Men det visade sig att Malmö verkligen behövde den här typen av butik. För idag, mer än någonsin, bryr sig människor väldigt mycket om vad de köper. Även om t-shirts och hoodies säljer bra, har kunderna kommit med önskemål om andra typer av produkter med Malmötryck. – Att lyssna på mina kunder har varit den bästa strategin för att växa. Just nu kommer det bli mer inredningsprylar för köket eftersom många har efterfrågat det. Så när kommer tröjan med falafeltryck? – Falafeln är ju Malmös favorit, så den har faktiskt redan varit en del av den design som vi gjort. Jag hade dock älskat att se en designer ta falafeln och göra något galet av det. Om någon läser detta och har en idé, hör gärna av er! 38