Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 33 • vecka 33 • tisdag 12 a
ugusti • 2014 samhälle & politik Olidligt i värmen och möglet Just nu! Anslutningsbuss 20:- t/r En halvdag till havs Många Åkersbergabor pendlar och är flitiga resenärer i kollektivtrafiken. Värmen har varit olidlig för både passagerare och de som kör buss. När bussen står still passar förarna på att hålla dörrarna öppna för att få in friskare luft i bussen. Stora problem för busschaufförerna sagerarna, vi vill inte sitta själva –Vi Arrivas busschaufförer i Åkersberga har upplevt stora arbetsmiljöproblem i sommar. I 8 av 10 bussar fungerar luftkonditioneringen dåligt. Snittemperaturen har varit 37-39 grader i vissa bussar. Svartmögel och råttspillning förekommer i personallokalerna. Trots att de flesta bussar är nya har det varit enorma problem med värmen. – AC:n är bristfällig i många bussar. Vissa bussar fungerar bra, men bekymret i flera bussar är att aggregaten inte kyler, utan utomhusluften blåser rakt in, säger en busschaufför som vill vara anonym. Rikard Hervidsson, som är huvudskyddsombud på Kommunal Norrort, säger att de nya bussarna är helkapslade, vilket innebär att det inte går att öppna några fönster eller annan ventilation om AC:n inte fungerar. – Rekordet i sommar är 42 grader. Slår vi upp takluckan får vi välja mellan pest eller kolera, för då lägger AC-systemet av helt. Det är klart att många av våra resenärer varit arga. Det är med rätta, speciellt jobbigt har det varit för de äldre. Det innebär också stora påfrestningar för våra förare att köra långa arbetspass i hettan, säger Rikard Hervidsson. Han tycker att de resenärer som har klagomål ska ringa till SL. jävlas värmen Rikard Hervidsson. Klas Hellstadius på Arriva säger att problemen med AC:n är en följd av den extrema värmen. – Jag har varit i kontakt med verksamhetschefen och hon säger att de lagar klimatanläggningar dygnet runt. Vi kan bara beklaga våra resenärer och busschaufförer. Mögliga personalutrymmen Efter en fuktskada påbörjades en sanering av Arrivas personalutrymmen vid Åkersberga station för någon vecka sedan. Sedan dess har det inte hänt mycket med saneringsarbetet. Personalen har inte haft möjlighet att diska och Arrivas personalutrymme vid Åkersberga station saneras efter en vattenläcka. 80 busschaufförer och personal från Roslagsbanan brukar ha sin rast här, men för tillfället finns det inte tillgång till kök. inte med pasi heller, säger fastighetsägaren har upptäckt svartmögel och råttspillning i fikarummet. Det var folktomt i Arrivas personalutrymme vid Kanalens besök. Förarna äter på restaurang i centrum eller sitter kvar i bussen och äter matlåda. –Jag kommer att stänga igen utrymmena i morgon (8/8) om jag inte får en tillfredsställande åtgärdsplan av Arriva, säger Rikard Hervidsson. Den 8/8 meddelade Arriva att de stänger lokalen efter dialog med fastighetsägaren och att saneringen ska fortlöpa. –Vi beklagar att det dragit ut på tiden, säger Klas Hellstadius på Arriva. Rikard Hervidsson säger att stängningen är på hans initiativ. Maria Ehrs 08-452 40 00 till Kapellskär. Vips så har nästan hela sommaren gått. Sug ut det sista och bästa ombord på Rosella. Under en dagstur i skärgården hinner du både lapa sol på däck, njuta av underhållning, shoppingfynd och riktigt god mat. Skärgårdskryssning över dagen från 15:- per person. Kapellskär–Mariehamn. Uppge produktkod SKDAG. Sommarspecial! Förboka vår generösa buffé med dryck för 219:så bjuder vi på kryssning och bussanslutning. Uppge produktkod SKMAT. Gäller t o m 31/8. Anslutningsbuss avgår från Åkersberga måndagar, onsdagar och lördagar. Se fl er erbjudanden och boka på Vikingline.se/rosella. 5 Roslagspartiet har en plan för valfriheten ¤ Den politiska debatten om vinster inom skolan och vården har tyvärr havererat. Debatten fokuserar på att enskilda aktörer skapat vinster genom att sänka kostnader vilket drabbat kvaliteten i den utförda tjänsten. I de sämsta fallen har utföraren dessutom ”skattat” av vinsten i ett lågskatteland. Inget av detta är naturligtvis försvarbart, men är ändå inte giltiga argument – vare sig mot valfriheten i vården/skolan eller mot vinster. Eller hur utföraren tar ut dem. Lösningen är att skapa modeller som arbetar bort missförhållandena ¤ Vi kan aldrig kräva, att någon ska ta ansvar för en affärsrörelse, med allt det ansvar som följer, om han inte tillåts få skapa en vinst. Detta gäller ju inom all affärsverksamhet. Roslagspartiet är för valfrihet inom vården och skolan, och Roslagspartiet är för att utförarna får skapa sina vinster. Jag heter Christer Pehrson och har en bakgrund som affärsjurist. Blev Roslagspartist 2006 och är idag ledamot i Vård- och Omsorgsnämnden. ¤ Som beställare måste kommunen ha klart för sig vad man vill köpa. Har inte kommunen kompetens att skapa sin egen kravspecifikation inför en upphandling måste den skaffa sig den kompetensen. Annars blir det som det är idag – alla skyller på alla. ¤ Som beställare måste kommunen dessutom fortlöpande kontrollera såväl omfattning som kvalitet i den tjänst som levereras. Vid avvikelse från kravspecifikationen måste kommunen reagera - på åtgärdande av bristen, med prisavdrag, skadeståndskrav eller med uppsägning av avtalet. Detta förutsätter dock att avtalet med utföraren ger möjlighet att ställa sådana krav. ¤ När utföraren levererat vad han åtagit sig har kommunen fått vad man ville ha och utföraren har fått vad han skulle få. Roslagspartiet har då inga synpunkter på hur utföraren använder sin vinst. ¤ Det är så vi i Roslagspartiet vill göra - behålla det goda och ta bort det dåliga. Enkelt uttryckt handlar det alltså bara om att skapa en kravspecifikation för det man köper in. Och om att följa upp att kraven efterlevs. Riktigt så är det inte idag. Christer Pehrson Ledamot i Vård- och Omsorgsnämnden Roslagspartiet Österåkers största, lokala parti Kansli • Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga • 070-221 04 14 • info@roslagspartiet.se • www.roslagspartiet.se • plusgiro 34 41 38 - 3