Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK Pusselmetoden – en för att skapa
en Managementkonsulten och tidigare advokaten Sabine Söndergaard beskriver i sin artikel Pusselmetoden, som har utvecklats speciellt för att leda ett lönsamt förändringsarbete inom advokatbyråvärlden. Advokatbranschen är unik, och arbetet kräver därför speciella hänsynstaganden, branschkunskaper och metoder för att lyckas. Med stark förankring i ägarkretsen är det möjligt att skapa en hållbar och framåtriktad affärsplan på mindre än sex månader. D e flesta bolag befinner sig någon gång i känslan av att en förändring är nödvändig för att kunna nå nästa nivå eller i vart fall undvika att förlora i konkurrenskraft. Läget kan ha infunnit sig genom ett förvaltande ledarskap eller på grund av en marknads- eller samhällsutveckling där branschen i stort inte hängt med och där nya konkurrenter som erbjuder liknande tjänster till ett större kundvärde eller bättre priser tagit plats. Ofta börjar en sådan förändringsresa med att insikter sakta smyger sig på i dialogen i styrelserummet eller mer abrupt genom exempelvis förlorade kunder, minskad försäljning eller förlorade talanger. Denna insikt och diskussionerna som föds där är tämligen homogena oavsett bransch, men hur stafettpinnen tas vidare från detta stadium varierar stort beroende på bransch, kultur, ägarstruktur kring bolaget med mera. Den här artikeln är inriktad på hur planen för en sådan förändringsresa på kort tid kan framarbetas framgångsrikt på en advokatbyrå och vad som krävs för att göra det 52 PRESENTATION Sabine Söndergaard har sedan sin examen från Handelshögskolan 1997 haft flera ledande befattningar inom svenskt näringsliv, med fokus på förändring och utveckling oavsett om det handlat om att leda en allsvensk fotbollsklubb, en traditionell advokatbyrå eller besöksnäringen i Göteborg. Hennes senaste uppdrag var att leda utvecklingsarbetet på Advokatfirman Glimstedt i Göteborg, numera Norma Advokater. Under de tre år affärsplanen implementerades och verkställdes ökade omsättningen med 35 procent och resultatet med 160 procent. möjligt. En förankrad och framåtriktad affärsplan kommer inte bara att resultera i en hållbart mer attraktiv advokatbyrå för medarbetare och klienter utan kommer också att ha förmågan att skapa ökad lönsamhet redan under implementeringen. De flesta advokatbyråer har en utvecklingsresa att göra för att fullt ut verka som ett modernt bolag. Därför kommer huvudstrategin i de flesta affärsplaner att vara att med den aktuella advokatbyråns förutsättning ”gå från byrå till bolag”. Affärsplanen stakar ut den unika vägen dit. FÖRÄNDRINGSRESOR PÅ ADVOKATBYRÅER Advokatyrket är ett av världens äldsta och mest respekterade yrken. Advokatbranschen är också en av de mest konservativa och minst förändringsbenägna branscherna, delvis på grund av den monopolställning man fortfarande har och för en överskådlig tid förväntas ha. Digitaliseringen har förvisso börjat få fäste även inom juridiken, och det sjuder av spännande projekt inom legal tech. Det är oundvikligt att legal tech förr eller senare kommer att påverka advokatbyråernas förutsättningar – en förändring som kommer att slå hårt mot dem som är oförberedda. Genom projektens värdeinnovation för klienten kommer marknaden att omdefinieras och göra advokattjänsten inom vissa rättsområden irrelevant. Branschen ser också att det växer fram konkurrenskraftiga aktörer som bedriver sin verksamhet utanför samfundet ADVOKATEN NR 5 • 2022