Advokaten 1
Reportage Rakel – Det är väldigt roligt att få en
roll där man får överblick över organisationen, sade MariaPia Hope. MariaPia Hope frågade sig varför så få kvinnor finns i ledande positioner i advokatvärlden, inte minst bland affärsbyråer. Hon presenterade statistik som visar att 57,5 procent av de biträdande juristerna på svenska advokatbyråer är kvinnor. Andelen kvinnliga advokater är 23 procent och andelen kvinnliga delägare är 17 procent. Ser man på de 50 största advokatbyråerna i Sverige, är bara 11 procent av delägarna kvinnor. Men MariaPia Hope framhöll att de stora Stockholmsbyråerna går i bräschen för förändring och nämnde siffror från den egna byrån som exempel. Bland de delägare på Vinge som är födda på 1980talet är 50 procent kvinnor. MariaPia Hope tror att kvinnorna managing partner på Advokatfirman Vinge. kommer att få genomslag på sikt och att advokatbranschen är på rätt väg. Det finns goda förutsättningar i Sverige, där vi är på väg mot mer familjeorienterat samhälle – där skiljer vi oss från USA och England. Inom domarkåren i USA och England är omkring 25 procent kvinnor, men i Sverige hela 50 procent. MariaPia Hope berättade att familjen alltid har tagit hjälp och alltid har haft nanny åt barnen. Hon är en stor förespråkare för RUTavdraget. I Sverige slutar inte kvinnor i juristyrket, som i USA. Här finns spännande juristkarriärer, och situationen ser helt annorlunda ut. – Men vi ligger efter i advokatbranschen, särskilt på affärsbyråerna, sade MariaPia Hope. MariaPia Hope tror att det är en generationsfråga och inte längre en genusfråga. – Vi är dåliga på att förklara fördelarna med en byråkarriär. Hon nämnde några konkreta saker som advokatbyråerna kan göra för att behålla kvinnorna: • Vara tydligare kring erbjudandet och kraven för att arbeta på advokatbyrå. • Föra fram förebilder – det är betydelsefullt att tjejer i samma generation finns på byrån. • Tala om att det är okej att arbeta flexibelt. Maria-pia hope aVsLutade med ett antal råd om vad man som kvinna i advokatbranschen själv bör tänka på: • Jobba hårt! • Bygg relationer externt och internt! • Jobba mer på styrkor än svagheter! • Lita på magkänslan! • Ha skinn på näsan! • Ge saker tid – bestäm inte hela karriären mitt i småbarnsåren! • Dela lika hemma! • Ha kul! n får du folk att vilja lyssna son gör nästan alla fel som retoriker – ändå blir det rätt. Hur framförandet uppfattas beror på vem talaren är. Den ivrige 64åringen Hans Rosling uppfattar vi som pigg och entusiasmerande – men den som är yngre och uppträder på samma sätt uppfattas kanske inte som pigg och härlig, utan som oseriös. Ett annat exempel är att kvinnor som säger vad de tycker kan uppfattas som kaxiga – medan män som säger vad de tycker anses som raka. – Var dig själv – alla andra är upptagna, sade Elaine Eksvärd. ocksÅ utseendeMässigt är det viktigt att sätta sig själv i perspektiv. Vi människor är generaliserande – det är så hjärnan fungerar. Kläder påverkar Advokaten Nr 4 • 2013 hur andra ser på dig, men också hur du själv uppträder och talar. Elaine Eksvärds slutsats är uppmaningen: Klä dig strategiskt! – Dina kläder talar – se till att de säger exakt det du vill, rådde hon. Kroppsspråk är det första språk vi lär oss, påminde Elaine Eksvärd. Vårt kroppspråk styr röstläget, och rösten ger förstärkning till vårt budskap. Hon varnade för att inleda seriöst, men avsluta med ett nervöst skratt – det kallade hon för ”trovärdighetsdöden”. Elaine Eksvärd poängerade att det är viktigt för en talare att ha ögonkontakt med alla i auditoriet och att visualisera det man talar om. Hon poängerade att du som talare bör ha som mål att skapa tre känslor hos ”Var dig själv – alla andra är upptagna! ” nästa uppsLag Ännu fler bilder från Rakelkonferensen eLaine eksVärd reFererade till sin bok Du är din generation och menade att vi bör se generationsskillnader som en tillgång. Hon anknöt till ”generationskoderna” som man måste knäcka för att kunna kommunicera med alla åldrar och avslutade föreläsningen med en berörande berättelse om sin farfar. Till sist sammanfattade Elaine Eksvärd sitt budskap: – Säger lyssnarna att du var bra, då är du bra. Säger lyssnarna det du har sagt, då är du en retoriker! n 19 lyssnarna i inledningen, innan du levererar budskapet: • Välvilja • Nyfikenhet • Trovärdighet