Advokaten 1
Fokus Migration och rättssäkerhet komma till Sver
ige under 2013 – Du har rätt till ett offentligt biträde om du riskerar att utvisas eller avvisas, det gör inte syrier i dag. Alla får stanna. Om du saknar individuella skäl och ditt skyddsbehov begränsar sig till skydd från den exceptionella konfliktnivå som föreligger i Syrien för närvarande får du ett tidsbegränsat tillstånd men många syrier har också fått permanenta tillstånd. Vill man ha ett system där tidsbegränsade tillstånd går att överklaga och offentligt biträde utses får man ta den frågan till lagstiftaren. 8 Advokater vi intervjuat upplever att Migrationsverkets utredningar är väldigt korta och att utredarna är pressade av informella tidsgränser för hur lång tid en utredning får ta. Känner du igen den bilden? Är det i så fall ett problem? – En utredning i ett typiskt asylärende tar cirka två till fyra timmar beroende på ärendets beskaffenhet. Dessförinnan har en kortare utredning gjorts vid ankomst och utredaren har förberett sig innan utredningen. I de flesta fall har det offentliga biträdet träffat klienten och skrivit en inlaga före utredningstillfället. Om tiden inte räcker till finns det ibland möjlighet att förlänga utredningen om tolken och det offentliga biträdet har tid, annars får man hålla en kompletterande utredning. Vi förväntar oss av våra handläggare att göra cirka två utredningar per vecka. 9 Advokater talar också om att verkets handläggare har dålig förståelse för att advokater behöver mer tid för att tillvarata sina klienters intressen och att de begär uppskov. Kommentar till det? – Det är nog inte våra handläggare som ska lastas för detta. Vi har från centralt håll infört ett arbetssätt som gjort att väntetiderna för asylsökande halverats, från nio månader till cirka fyra månader. Jag tror att alla kan hålla med om att detta är bra, både för statskassan och för den enskilde. Vi har fokuserat på att få bort ledtiderna, det vill säga de perioder ett ärende är inaktivt. Men det är klart, en sådan förändring är inte lätt att genomföra. Den bygger på att vi har skapat flöden genom våra processer och det ställer stora krav på alla aktörer i asylprocessen, även offentliga biträden. Vi har precis genomfört ett pilotprojekt som ska underlätta kommunikationen med Migrationsverket och göra det lättare att planera i förväg på tider som passar det offentliga biträdet bäst. Jag tror inte att någon vill gå tillbaka till tiden med långa väntetider för asylsökande. 10 Migrationsverket har valt att inte låta utredarna specialisera sig på enskilda länder. Varför inte? Enligt advokater vi talat med är bristen Advokaten Nr 4 • 2013 12 Vad är det svåraste med att leda Migrationsverket, i en tid då frågor om flyktingar och invandrare är så starkt politiskt laddade och omdebatterade? – Låt mig vända på frågan. Det som är det bästa med mitt arbete, det är att få leda en organisation som ger så många människor skydd mot förföljelse, krig och tortyr. En organisation som varje dag ger många människor möjlighet till att arbeta, studera eller förenas med sin familj i Sverige. Förra året beviljade Migrationsverket 111 000 människor uppehållstillstånd*. Det svåraste är så klart när vi tvingas säga nej till barn, gamla och sjuka men detta är en politisk fråga där man just nu diskuterar var gränserna ska gå. Om något, kan man nog säga att mitt arbete är stimulerande. Det går inte en dag utan att migrationsfrågan debatteras, diskuteras och kritiseras i media. Detta är en av vårt tids stora frågor. Mycket av debatten baseras på åsikter och många väljer att missförstå oss men om man håller sig till fakta och är objektiv framträder i stället bilden av en myndighet som ligger i framkant inom de flesta områden och som är ledande i en internationell jämförelse. n på specialisering en orsak till att utredningarna blir allt för ytliga. Kommentar? – Många advokater tycker å andra sidan att våra medarbetare är mycket skickliga. Vi har provat båda modellerna. Nackdelen med en alltför långtgående specialisering är att vi blir inflexibla. Samtidigt ser vi gärna att medarbetarna fördjupar sina kunskaper, detta kan så klart ske utan att vi organiserar våra enheter eller team efter länder. Just nu utreder vi frågan om specialistkompetens på myndigheten. Det handlar i första hand om tematisk specialisering, till exempel hbtq, barn, religion och så vidare. I en situation som den nuvarande där nästan nittio procent av de sökande kommer från fem länder måste alla kunna handlägga dessa ärenden. Men om vår omgivning förändras, vilket den alltid gör, får vi kanske omvärdera. 11 Advokater har också vänt sig till Advokatsamfundet och uppgett att de fått vänta mycket länge på ersättning från Migrationsverket, så att de i praktiken får ”agera bank”. Varför tar det så lång tid att betala ut ersättningen? – Vi betalar alltid på utsatt tid. Gör vi inte det är det fel. Kostnadsräkningen presenteras i samband med ärendets avslutande, då betalar vi. Jag tror att detta snarare handlar om de utlägg ett biträde kan ha till exempel vid anlitande av tolk som man inte får ersättning för förrän ärendet avslutats. Rör det sig om stora summor finns det möjlighet att begära förskott. FLyktingMottagande i sVerige Totalt kommunplacerades 13 271 personer under 2011 (personer som beviljats uppehållstillstånd och som kommunerna fick ersättning för). Stockholm 882 Göteborg Malmö Södertälje Eskilstuna 642 544 533 319 — — — Trosa, Vaxholm, Skinnskatteberg, Töreboda, Öckerö Vansbro, Tidaholm Gnosjö, Habo, Skurup 3 2 1 * Av de 111 090 som fick uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige under 2012 var 17 405 asylsökande, kvotflyktingar eller liknande. Resterande 93 685 var EES-medborgare, medborgare i land utanför EES med arbete i Sverige, adoptivbarn och anhöriga till personer i Sverige (däribland 7 897 anhöriga till asylsökande m.fl. med uppehållstillstånd) och studerande. Migrationsverkets IT-system väcker farhågor – vänd! 35