Advokaten 1
Fokus Migration och rättssäkerhet git till en eff
ektivare hantering av förordnanden jämfört med om Migrationsverket ringer och frågar. I stället talar flera i sina kommentarer om merarbete och dubbelarbete. I slutänden är det ändå 10 av de svarande 32 advokaterna som instämmer i att en utbyggd biträdessida med fler funktioner skulle underlätta deras arbete. Advokatsamfundet har hela tiden följt arbetet med ITsystemet och kalenderfunktionen. – Vi välkomnar förstås Migrationsverkets försök att förenkla förordnandet av offentliga biträden, men ser flera problem med projektet, säger Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg. i en skriVeLse till Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson utvecklar Ramberg samfundets syn på arbetet. Kritiken riktas inte minst mot kalenderfunktionen. Det är, skriver Ramberg till Danielsson, tveksamt om man kan begära att biträdena ska ”dela med sig” av sina kalendrar till Migrationsverket. Kalendern kan göra att advokater känner sig tvungna att hålla tider i sina kalendrar öppna som de annars skulle ha bokat för annat arbete. Dessutom riskerar kalenderfunktionen att slå mot ett av advokatkårens kärnvärden, tystnadsplikten. Kalenderuppgifterna kan nämligen komma att betraktas som allmän handling, och det kan därmed bli offentligt vilka tider och i vilken form advokater medverkar vid asylutredningar. Det nya systemet har också åter aktualiserat frågan om vem som egentligen ska förordnas som biträde. Också där innebär det nya ITsystemet stora problem, anser Advokatsamfundet. Formellt finns inga krav för ett förordnande annat än att personen ska vara lämplig för uppdraget. I ett rättsligt ställningstagande från den 2 april i år fastslår Migrationsverkets tillförordnade rättschef Fredrik Beijer att verket i första hand bör förordna advokater och biträdande jurister. Advokatsamfundet ifrågasätter ändå om det – enligt gällande rätt – utöver de krav som lagstiftaren ställt upp är möjligt att kräva att den som vill ha uppdrag som offentligt biträde även ska uppfylla de krav som verket ställer upp för att komma i fråga för förordnanden. Advokatsamfundet oroas av att systemet kan komma att missgynna kompetenta och erfarna advokater, eftersom bokningssystemet i alltför hög grad fokuserar på de anmälda biträdenas tillgänglighet. – Tillgänglighet prioriteras före kompetens och rättvisa. Det leder till att skickliga och efterfrågade advokater missgynnas. I förlängningen drabbar det naturligtvis de asylsökande, säger Anne Ramberg, som fortsätter: – Advokatsamfundets principiella uppfattning är att förordnande av offentligt biträde i utlänningsärenden ur rättssäkerhetssynpunkt bör beslutas av domstol eller myndighet, som inte har koppling till Migrationsverket. n Migrationsspråksutredningen: Viktigt att besluten är begripliga – vänd! skulle tillämpas. Regeringen och Miljöpartiet enades om att låta utreda detta, och, om tillämpningen var för snäv, hitta vägar att ändra detta. Utredningen Advokaten Nr 4 • 2013 fann att bestämmelsen tillämpades på det sätt lagstiftaren åsyftat, och inget hände med formuleringen. Miljöpartiet ville dock göra reglerna mer generösa, och i början av 2013 knakade det i fogarna för samarbetet. Den största konflikten löstes i början av april, när regeringen och Miljöpartiet beslutade att låta ändra bestämmelsen om ”synnerligen ömmande omständigheter” till ”särskilt ömmande omständigheter” för barn. 37