Nöjesnytt Växjö 1
När man av en eller annan anledning måste stanna
hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. frossa i film & serier TV-SERIER DEVS (HBO MAX) Ibland sugs man in i tv-serier man aldrig trodde man skulle kunna tänka sig att man skulle gilla. Upplägget i Devs är på ytan ganska enkelt: Lily, en anställd på ett mystiskt techföretag upptäcker att det är något skumt med att hennes pojkvän dör samma dag som han börjar på en ny avdelning, Devs, på samma företag. Snart framgår det dock att det som pågår på Devs är något alldeles häpnadsväckande och intrigen tätnar snabbt. Snart är man omedvetet indragen i en hisnande, science fiction-doftande historia som ändå är uppfriskande jordad. Skådespeleriet är briljant, med Nick Offerman (Ron Swanson från Parks and Recreation) som ytterst trovärdig i rollen som det mångfacetterade geniet Forest, som skapat företaget. Oändligt spännande och trovärdigt mitt i allt det fantasifulla. HACKS (HBO MAX) En komediserie om en komiker. Visst har vi hört det förut? Men Hacks tar ett nytt och aktuellt grepp om ämnet. Deborah Vance (en lysande Jean Smart) är en världskänd komiker med residency i Las Vegas, men hon har kört fast i sin rutin och är på väg att bli av med sitt gig. Hennes agent föreslår därför att hon ska ta hjälp av den unga talangfulla skribenten Ava Daniels (Hannah Einbinder) för att få skjuts på karriären. Det går åt helvete. Till en början, i alla fall. Så småningom uppstår ett nära samspel, byggd på någon sorts hatkärlek mellan de båda, och resan till finalen är en uppvisning i hur man berör med både humor och glädje. Det är rappt, det är rått och det är ruskigt roligt. Med tanke på cliffhangern i sista avsnittet känns det skönt att en andra säsong redan är på ingång. THE WHITE LOTUS (HBO MAX) Är det ett drama, är det en komedi eller en thriller? Fan vet, men miniserien The White Lotus är något av det bästa som streamats på TV någonsin. Ett gäng rika vita amerikaner anländer till en lyx-resort på Hawaii och förvecklingarna drar genast igång. Det påminner ibland om ett gammalt kammarspel, eller en fars, men med en ytterst mörk underton, som gör att man hela tiden sitter på helspänn. Connie Britton 52 | nöjesnytt är alltid bra, precis som Steve Zahn, men den här showen stjäls dels av underbara Jennifer Coolidge och den fullkomligt geniala australiensaren Murray Bartlett i rollen som Armond. Han figurerar för övrigt i en obetalbar scen som involverar en bajskorv i motljus. Bara en sån sak. INTERROGATION (VIAPLAY) Om Peter Sarsgaard står med i rollistan tittar jag. Punkt. Jag tror aldrig jag blivit besviken på någonting han är med i, och Interrogation är inget undantag. Serien bygger på ett verkligt fall, om Eric Fisher som dömdes för mordet på sin mor 1983. Serien är ovanlig på så sätt att den inte är linjär, utan man kan välja att titta på delarna i vilken ordning man vill, bortsett från den sista, och ändå hänga med i handlingen. Varje avsnitt är centrerat runt just förhör och man har verkligen lyckats med konststycket att hålla spänningen vid liv trots att det är så mycket dialog och så lite action. Och så Peter Sarsgaard, då. THE NORTH WATER (SVT PLAY) Om man gillade den utomordentliga serien The Terror har man mycket att se fram emot i The North Water. Colin Farrell briljerar i rollen som Henry Drax, en harpunör och mördare som ger sig ut på en valexpedition till Arktis. Med på fartyget finns inte bara råbarkade besättningsmän, utan även den godtrogne läkaren Patrik Sumner (Jack O’Connell) och naturligtvis fryser hela klabbet fast i den arktiska isen och kampen för att överleva är igång. Precis som spänningen, som inte släpper taget om tittaren förrän i sista scenen. FILMER WORTH (iTUNES) Efter 9/11 höjdes röster om att de anhöriga till alla de som omkom måste kompenseras. Kenneth Feinberg blir chef för September 11th Victim Compensation Fund och blir den som ska fördela pengarna. Varpå naturligvis den oundvikliga frågan om hur mycket ett mänskligt liv är värt uppstår. Hade inte det här varit en sann historia hade det varit absurt gränsande till osannolikt, och filmen pekar på så många brister i vårt sätt att leva och vårt förhållande till pengar att man blir heligt förbannad. Men den visar också på att det finns människor som vill och kan göra det rätta i stundens hetta. Michael Keaton och Stanley Tucci i huvudrollerna levande-gör två på ytan olika människor som någonstans längs vägen hittar gemensam mark i denna yttersta sevärda rulle. BOÎTE NOIRE (iTUNES) När ett splitternytt flygplan störtar över Alperna får den unge begåvade haveriutredaren Matthieu i uppdrag att utreda den tragiska olyckan. Snart inser han dock att det är något som inte stämmer med de officiella bevisen och han blir besatt av att reda ut vad som verkligen hände. Både vad han trodde var vänner och faktiska fiender försöker dock stoppa honom och det blir en rafflande kamp mot klockan. Fransmännen är duktiga på den här typen av thrillers (tänk Pour Elle, som blev The Last Three Days i den amerikanska versionen) och Boîte Noire, som naturligtvis betyder Svarta Lådan, är både smart, snygg och spännande. Se den. DON’T LOOK UP (NETFLIX) Don’t Look Up har fått oerhört mycket uppmärksamhet sedan den släpptes i december, och inte bara för sin rollista, som innehåller både Leonardo di Caprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep och Cate Blanchett, utan för sitt aktuella budskap om samtiden. Visst är det en ganska genomskinlig satir som slår in ganska öppna dörrar, men samtidigt är det – mycket just tack vare rollistan – så in i bombens bra och underhållande att man rycks med från första stund. Di Caprio är suverän, precis som Blanchett, och Lawrence är lika tvär och butter som hon brukar vara. Vilket är bra. Don’t Look Up är faktiskt ett måste för alla som är det minsta filmintresserade. I TEXT: OLA KARLSSON