Kreativa Europa i fokus 1
Vad kul att höra. Rent konkret, hur hjälpte stöde
t från Kreativa Europa er i processen? − Det hjälpte oss väldigt mycket. Det är ändå så pass mycket pengar att vi kunde sätta folk att jobba med spelet på heltid, ett team som satt fokuserat med det. Sen är det också positivt för oss att vi måste leverera någonting. Det sätter en press på en själv, då kan man inte bara sitta och pilla lite med det då och då, utan måste leverera. Det tycker jag är jättebra, att det är riktiga milstolpar som ska uppnås, visas upp och kontrolleras. Nu har det senaste MEDIA-stödda spelet Flipping Death just släppts. Kan du berätta mer om det? − Storyn börjar med att vår huvudkaraktär dör. Då hamnar hon hos Döden, som misstar henne för vikarien hen väntat på i tusentals år, eftersom hen har gått in i väggen för länge sen. Döden ger över jobbet till henne och drar. Så du löser pussel och klarar av uppdrag genom att prata med spöken och försöka hjälpa dem. Från din spöksida av världen ser du de levande på andra sidan som silhuetter. När en silhuett går förbi dig kan du ”hoppa” in i den från spöksidan och flippa över till den levande sidan. Varje människa har sin uppgift och sina funktioner som du måste använda dig av för att klara av olika pussel och uppgifter. Under tiden du hjälper andra att lösa sina problem, börjar du inse att det var något konstigt med din egen död, men det får ni upptäcka själva! Ni har er egen stil på spel, helt klart. Kan du se några trender inom spelbranschen i Sverige eller Europa? Vad vill folk göra för spel och vad vill publiken ha? −Det känns som att trenden är att ha ett spel man spelar hela tiden. Sen finns de där små plupparna man plockar upp och speEU-KOMMISSIONEN FÖRESLÅR NY AGENDA FÖR KULTUR Att stärka internationella relationer inom kultur, stödja jobb och tillväxt i kulturella och kreativa näringar och utnyttja kulturens makt för att bidra till social sammanhållning. Det står i fokus för förslaget till ny Agenda för kultur, ett viktigt strategidokument för kulturpolitik inom EU, som EU-kommissionen antog den 22 maj. Den nya agendan har tre strategiska mål: – Gynna alla européers kulturella kapacitet genom att erbjuda tillgång till ett brett urval av kulturella aktiviteter och ge möjligheter att delta aktivt – Uppmuntra till rörlighet bland yrkesverksamma inom de kulturella och kreativa sektorerna och avlägsna hinder för deras rörlighet – Skydda och främja Europas kulturarv som en gemensam resurs, väcka medvetenheten om vår gemensamma historia och våra gemensamma värderingar och stärka känslan av en gemensam europeisk identitet Den nya agendan för kultur innehåller även idén om en speciell handlingsplan för arbetet med kulturarv. Den planen kommer att presenteras i slutet av Europaåret för kulturarv 2018 och EU:s medlemsstaNy lag för audiovisuella medier. NYTT REGELVERK FÖR AUDIOVISUELLA MEDIER I början av oktober röstade EU-parlamentet igenom en ny lag för audiovisuella medier. Reglerna gäller programinnehåll, reklam, försäljning av varor, produktplacering och programsponsring. Traditionell tv har sedan länge haft regler men eftersom en stor andel européer idag konsumerar rörligt material i sina plattor, datorer och mobiler behövde reglerna uppdateras. Lagen säger bland annat ter kommer att uppmuntras att utveckla liknande planer på nationell nivå. att betal-tv-kanaler måste visa minst 30 procent material producerat i Europa. Reglerna ska införlivas i alla EU-länders egna medielagar inom två år. SERIES LAB BRUSSELS 9–12 DECEMBER Series Lab Brussels är en 2,5 dagar lång utvecklingsworkshop med fokus på samproduktion. Workshopen för samman belgiska och andra europeiska producenter som letar efter internationella partners och feedback på sina tv-projekt. Series Lab är ett samarbete mellan 14 MEDIA-deskar från lika många europeiska länder. Totalt kommer 20 projekt med manusförfattare och producent delta från 14 europeiska länder. Fokuset för labbet är tredelat: – Storytelling & Utveckling: Projektteamen delas in i fyra grupper där projekten analyseras utifrån berättarteknik. – Finansiering & Distribution: Individuella möten med inbjudna finansiärer från de deltagande regionerna (tv-kanaler/ plattformar, fonder och internationella distributörer m.m). – Samproduktion: Under labbets tre dagar kommer producenterna få kunskap om samtliga projekt och kan diskutera möjligheter för samproduktion och utveckling. 11 lar då och då. Spel man bara spelar under en viss period, som Fe eller Unravel. Det känns som en trend. Det finns mass-gamers, som spelar de stora titlarna, sen finns det konnässörer som spelar de mer storybaserade korta spelen. Är det den typen av spel som mindre utvecklare får satsa på? De små oaserna mellan de stora titlarna som till exempel Steam och Blizzard släpper eftersom det är oerhört svårt att konkurrera med dem. − Ja det tror jag, det går inte att konkurrera med dem. Som indieutvecklare måste man hitta en liten grej eller nisch som man kan bli väldigt bra på. Det får man plocka upp och göra någonting intressant med. Det kan bli väldigt experimentellt och brett och det är det kul! Vad kommer härnäst för er? − Nu ska vi börja visa upp Ghost Giant och sen är nästa steg att vi jobbar på prototyperna. Mycket handlar också om Flipping Death nu, det är mycket marknadsföring och push för det spelet. För mig personligen blir det att se till att prototyperna för de nya spelen blir bra, det kommer jag jobba väldigt mycket med. FAKTA: ZOINK! Spelföretaget är baserat i Göteborg och har fått MEDIA-stöd från Kreativa Europa tre gånger: 2015: Utvecklingsstöd för spelet Fe, 145 074 euro 2016: Utvecklingsstöd för spelet Flipping Death, 140 445 euro 2018: Utvecklingsstöd för spelet Roll Them Bones, 150 000 euro