Kreativa Europa i fokus 1
Europaparlamentet i Strasbourg. innovation, framf
ör allt gällande distribution av musik i och utanför Europa, kompetensutvecklingsinsatser, publikutvecklingsarbete för europeisk musikrepertoar och för insamling och analys av data gällande musiksektorn i Europa (nytt) – Stöd till litteratur och utgivning som riktar in sig på att främja mångfald, kreativitet och innovation, särskilt gällande översättning och främjande av europeisk litteratur i och utanför Europa, kompetensutveckling och utbyte mellan professionella inom sektorn (bland annat författare och översättare) samt till transnationella projekt för ökat samarbete, innovation och utveckling inom sektorn (nytt) – Stöd till arkitektur- och kulturarvssektorerna för bland annat mobilitet, kapacitetsuppbyggnad, publikutveckling, internationalisering, nätverkande, erfarenhetsutbyten mellan professionella, främjande av Baukultur (stadsplanering och urbanisering), stöd till att skydda och bevara, konservera och främja kulturarv genom medvetandegörande insatser, nätverksarbete och ömsesidigt lärande (nytt) – Stöd till andra sektorer, exempelvis för att främja utveckling av de kreativa aspekterna av design, mode och kulturturism, samt insatser för att främja dessa sektorers internationalisering utanför EU (nytt) Övriga insatser – Europeiska kulturhuvudstäder – EU:s kulturpriser – Europeiska kulturarvsdagarna – European Heritage Label – Stöd till europeiska kulturinstitutioner som arbetar för att erbjuda kulturella tjänster direkt till EU-medborgarna (nytt) MEDIA Programdelen MEDIA föreslås få en total budget om 1 081 miljoner euro. Det innebär en ökning med 261 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 2,7 miljarder kronor, jämfört med nuvarande budget 2014−2020. EU ska fortsatt stödja utveckling, distribution och marknadsföring av europeiska filmer, tv-produktioner och dataspel. Större fokus kommer ligga på internationellt främjande och distribution av europeisk film, innovativt berättande − nu även i virtual reality (VR) − samt ökat fokus på digitalisering. En ny databas för europeisk film ska skapas för att öka tillgängligheten till europeisk film samt ett nätverk för VOD-plattformar (video-on-demand) och ett nätverk för europeiska filmfestivaler. Prioriteringarna för MEDIA är följande: – Främja talanger och färdigheter och stimulera samarbete och innovation i skapandet och produktionen av europeiska audiovisuella verk – Stärka biograf- och onlinedistribution och i större utsträckning skapa tillgång till europeiska audiovisuella verk över gränserna, inklusive genom innovativa affärsmodeller och användning av ny teknik – Främja europeiska audiovisuella verk och stödja publikutveckling i och utanför Europa Prioriteringarna ska genomföras genom stöd till att skapa, marknadsföra, tillgängliggöra och sprida europeiska verk som kan nå ny publik i och utanför Europa. Inom programdelen MEDIA föreslås följande stödformer ingå: – Stöd till utveckling av audiovisuella verk – Stöd till produktion av innovativt tv-innehåll och tv-serier – Stöd till främjande- och marknadsföringsinsatser för att öka synligheten för europeiska audivisuella verk och tillgängligheten över gränserna – Stöd till internationell försäljning och spridning av icke-nationella europeiska verk på alla plattformar – Stöd till utbyten mellan företag och nätverksarbete för att underlätta europeiska och internationella samproduktioner 13