Kreativa Europa i fokus 1
EU-kommissionen föreslår att Kreativa Europa får
en budget på totalt 1,85 miljarder euro 2021–2027. – Stöd till främjande av europeiska produktioner vid branschevenemang och mässor i och utanför Europa – Stöd för att främja publikutveckling och filmutbildning, särskilt för den unga publiken – Stöd till fortbildnings- och mentorsverksamhet för att öka kapaciteten hos professionella aktörer inom den audiovisuella sektorn – Stöd till ett europeiskt nätverk av aktörer inom beställvideosektorn för visning av en betydande andel icke-nationella europeiska produktioner – Stöd till ett eller flera festivalnätverk för att visa en betydande andel icke-nationell europeisk film – Stöd till ett europeiskt nätverk av biografer för att visa en betydande andel icke-nationell europeisk film Sektorsövergripande programområde Det sektorsövergripande programområdet föreslås få en total budget om 160 miljoner euro. En nyhet inom den sektorsövergripande programdelen är att stöd föreslås för att stärka ett fritt, mångfacetterat och pluralistiskt medieklimat, kvalitativ journalistik och mediekunskap. Det kommer också finnas satsningar för att främja transnationellt samarbete i policyfrågor. Denna nya satsning syftar till att främja mediefrihet och pluralism inom medieområdet i Europa för att främja öppna, inkluderande och kreativa samhällen. Inom det här området ingår också stödet till Creative Europe Desks som finns i alla länder som ingår i Kreativa Europa. I den nuvarande programperioden är det finansiella lånegarantiinstrumentet för kulturella och kreativa företag och organisationer placerat inom det sektorsövergripande området och inom budgeten för Kreativa Europa. Lånegarantiinstrumentet föreslås i kommande programperiod vara en del av det nya programmet InvestEU, som ska samla EU-kommissionens samtliga finansiella instrument och innehålla delarna InvestEU Fund, InvestEU Advisory Hub och InvestEU Portal. Inom den sektorsövergripande programdelen föreslås följande stödformer ingå: Stöd till strategiskt samarbete och utåtriktad verksamhet – Strategiutveckling, transnationellt utbyte av erfarenheter och kunnande, ömsesidigt lärande och nätverksarbete bland kulturella och kreativa organisationer och beslutsfattare – Sektorsövergripande analysverksamhet – Åtgärder som syftar till att främja strategiskt samarbete och strategiutveckling över gränserna gällande social inkludering genom kultur – Främjande av kunskaperna inom programmet och dess prio14 riteringar samt stärkta kontakter till medborgarna och stöd för resultatens överförbarhet på nationell nivå Stöd till Creative Labs (nytt) – Främja nya kreativa uttryck i skärningspunkten mellan olika kulturella och kreativa sektorer, exempelvis genom användning av innovativ teknik – Främja innovativa sektorsövergripande strategier och verktyg för att underlätta tillgång till kultur och kreativitet Stöd till nyhetsmediebranchen (nytt) – Åtgärder för att främja ett mångsidigt och pluralistiskt medielandskap i Europa – Kvalitativ medieproduktion genom att främja samarbete, gränsöverskridande journalistiska samarbetsprojekt och innehåll av hög kvalitet. – Främja mediekunskap för att möjliggöra för medborgarna inom EU att utveckla en kritisk medieförståelse Vad händer nu? Medlemsstaterna (rådet) och Europaparlamentet har inlett förhandlingarna om förordningen för Kreativa Europa 2021-2027, det vill säga om programmets övergripande mål, prioriteringar och stödformer. Budgetförslaget för Kreativa Europa, som ingår i förslaget till ny långtidsbudget (Multiannual Financial Framework) omfattar drygt 1 279 miljarder euro (drygt 13 biljoner kronor). Förhandlingarna om budgeten för Kreativa Europa och för alla andra EU-program, har även de inletts. Agendan för förhandlingarna mellan medlemsstaterna och i Europaparlamentet finns tillgänglig via EU-kommissionens webbplats. EU-kommissionens förhoppning är att en budgetöverenskommelse kan fattas 2019. EUROPEISKA KOMMISSIONENS BUDGETFÖRSLAG FÖR KREATIVA EUROPA 2021–2027 Föreslagen budget 2021−2027: 1,85 miljard euro Kultur: 609 miljoner euro MEDIA: 1,081 miljard euro Sektorsövergripande: 160 miljoner euro 450 miljoner euro 820 miljoner euro 190 miljoner euro Nuvarande budget 2014−2020: 1,46 miljard euro