Kreativa Europa i fokus 1
PROJEKT I FOKUS Målet är ett jämställt musikliv V
i har pratat med Ragnar Berthling på Musikcentrum Öst/ Sweden som är en av sex organisationer i samarbetsprojektet Keychange. Ett jämställt musikliv är målet med projektet som får stöd genom Kreativa Europa. Hur fick ni idén om att samarbeta i projektet? Det började 2014 när jag träffade Vanessa Reed, chef för brittiska PRS Foundation, på världsmusikmässan WOMEX. Hon hade en lös idé som byggde på Women Make Music, ett brittiskt projekt för att stödja kvinnliga musiker och öka jämställdheten och mångfalden i musikbranschen. Nu ville hon göra ett bredare EU-samarbete och det var inte svårt att tacka ja! Vi var den första partnerorganisationen som klev in i projektet. Vi kände inte varandra sedan tidigare men det tog bara några månader att komma fram till hur projektet skulle se ut och vilka andra organisationer vi ville bjuda in till samarbetet. Hur gick ansökningsprocessen till? Vad lärde ni er? Vi träffades mycket och hade tät kontakt när vi skrev vår första ansökan 2015. Men den gången gick det inte vägen. I maj 2015 fick vi reda på att vi hamnat precis under gränsen för det antal poäng som vi behövde för att lyckas. Vi orkar inte, vi lägger ned det här, tänkte vi allihop. Men så bestämde vi oss för att träffas en gång till. Så vi sågs i London en månad senare och då hade vi fått en till partner, Tallinn Music Week. Och eftersom poängsystemet i ansökan är så tydligt var det lätt att se vilka delar vi fått låg poäng på. Så vi jobbade om ansökan och fick i samma veva fler sponsorer och fler festivaler som ville vara med, till exempel MUTEK i Kanada. Hösten 2016 skickade vi in en ny ansökan och våren 2017 fick vi besked. Det blev jackpot, 96 poäng av 100 möjliga, och det var en riktig vitamininjektion! När vi väl fick positivt besked blev det en extremt snabb process. Under sommaren tog vi fram en shortlist på 15 artister som skulle kunna ingå i projektet. Jag blev nästan chockad över hur positiv respons jag fick när jag skickade ut förfrågningar till personer i den svenska musikbranschen. Folk svarade direkt och ville gärna vara med. När vi presenterade vårt urval för resten av projektgruppen tappade de nästan hakan över vilken hög kvalitet det var på artisterna. Är ni så här bra i Sverige? sa de. Många säger att det är så mycket pappersarbete och helt omöjligt att söka EU-stöd men det stämmer inte! Det är visserligen mycket administration i perioder, men det allra viktigaste är att göra ett bra projekt. Keychange är ett av de mest framgångsrika projekt jag någonsin varit med om. Det är fantastiskt kul och ger så tydliga resultat. Det har tagit lång tid att utveckla och hitta finansiering, men det ger så mycket tillbaka. Berätta om projektet! Kärnan i projektet är att pitcha in kvinnliga artister − med stor potential och originellt uttryck − för festivaler och skapa ett starkt internationellt nätverk av kvinnor inom musikbranschen. Vi uppmanar också musikfestivaler att skriva på en avsiktsförklaring om att programlägga jämställt senast 2022. Hittills har mer än 100 internationella festivaler skrivit på. Vi är absolut inte de enda som jobbar med de här frågorna – just nu är det mycket som händer i branschen. För några år sedan hade ett jazzprojekt om jämställdhet inte varit en självklarhet, nu jobbar till exempel Europe Jazz Network med jämställdhet som självklar del inför höstens konferens. Och organisationer som Popkollo, som fick Keychange Inspiration Award på Way Out West i augusti har jobbat i 15 år med frågorna. Projektet har flera olika nivåer. För individerna ger det ett kliv i karriären, även om de absolut inte är några nybörjare. Samtidigt uppstår nätverk av spännande musiker och branschpersoner som kan starta konkreta samarbeten också utanför EU-projektet. Och så vill vi inom projektet ge något tillbaka till EU. Under de festivaler där vi medverkar har vi möten där vi listar konkreta idéer för hur EU:s stödsystem kan utvecklas när det gäller jämställdhet. Den här informationen kommer vi att sätta samman till ett slags manifest och överlämna till EU-kommissionen våren 2019. Keychange bygger inte alls på blame and shame. Poängen är istället att visa på vilka möjligheter som finns. För att kunna vända sig till hela publiken och ta del av all den kvalitetsmusik som finns idag, är jämställdhet en förutsättning. Vad har det gett er så här långt att vara med i samarbetet? Det går inte att överskatta vad internationellt samarbete betyder för en organisation! För oss som liten aktör har det betytt enormt mycket att jobba med stora festivaler i konkreta samarbeten. Vi blir tagna på allvar på ett annat sätt i branschen och många ser oss som ett fönster ut mot världen. På ett personligt plan har det också gett mycket i form av relationer och kunskap. Vad är planen framöver? Projektet pågår hela 2018 och i vår ska vi lämna över vårt manifest. Men Keychange fortsätter längre än så. Det har redan lett fram till många spännande samarbeten och nätverk – och de kommer att fortsätta också utan EU-stöd. Men vi planerar att söka stöd igen och diskuterar hur vi ska lägga upp nästa ansökan. Hur många fler länder kan vi ha i projektet och hur omfattande ska arbetet vara i varje land? Det är frågor som vi funderar mycket på just nu. FAKTA: KEYCHANGE Musikcentrum Öst/Sweden är en av sex organisationer i projektet och leder den svenska delen i partnerskap med Way Out West och STIM. PRS FOR MUSIC FOUNDATION, Storbritannien, är projektledare, övriga partnerorganisationer är Iceland Airwaves (Island), Reeperbahn Festival (Tyskland), BIME (Spanien), MUTEK (Kanada) och Tallinn Music Week (Estland) Projektets längd: från juni 2017 till årsskiftet 2018/2019 Typ av EU-stöd: Mindre samarbetsprojekt inom Kreativa Europa, 200 000 euro SVENSKA ARTISTER I KEYCHANGE 60 kvinnliga artister och nyckelpersoner inom branschen når genom Keychange ut på sju festivaler runtom i Europa, bland annat Way Out West i Göteborg, under 2018. Svenska artister i projektet är Gnucci, IMAN, TMRW, Pale Honey och VAZ. Dessutom ingår nyckelpersonerna Malin Ingrid Johansson, Theodora Nordqvist, Anna Cristoffersson, Anna Ingler och Cecilia Vaz. Way Out West och STIM medverkar också i projektet. 7