Nordens Tidning 1
Vad är den nordiska hemligheten? Världen sneglar
mot Norden och tänker att vi har hittat svaren på de stora samhällsfrågorna. Sett inifrån känns det kanske inte alltid så, men någonting måste vi ha gjort rätt. De går ju faktiskt bättre här än på många andra håll i världen. Danska Lene Rachel Andersen och svenske Tomas Björkman är aktuella med boken The Nordic Secret som kom ut 16:e november. U nder två år har de undersökt sambandet mellan folkbildningen i Norden och utvecklingen av våra samhällen, och de har undersökt var bildningstanken som ligger bakom folkbildningen kommer ifrån. Boken går tillbaka till de brittiska och tyska filosoferna som uppfann begreppet Bildung, och författarna jämför denna bildningsfilosofi med samtida utvecklingspsykologi. Slutsatsen är att vi har 250-300 års förståelse av vuxen personlighetsutveckling i Europa och att Nordens folkbildare förstod denna utveckling när de uppfann folkbildningen och ville lyfta befolkningen. Inte minst danske Grundtvig, som vanligtvis får äran av att ha uppfunnit folkhögskolorna, läste de tyska filosoferna och visste hur vi utvecklar självständighet och ansvarstagande. En annan bidragande orsak till denna självständighet och ansvarstagandet var kooperativen som växte fram under de sista årtiondena av 1800-talet. Demokrati och fingertoppskänsla en lärarens praktiska didaktiska skicklighet beror delvis på hantering av rådande omständigheter plus en välgrundad tillämpning av principer. aktivitets- och ämneskunskap kan annars komma att spela en undantagsroll. att ha systematik och ge relevanta och hållbara skäl till de val som görs och för den praktiska tillämpningen som utförs är ett väsentligt vetenskapligt tillika demokratiskt förhållningssätt. det är samma sak för föreningsledare av skilda slag. de behöver också en praktisk, ibland didaktisk, skicklighet eller fingertoppskänsla, som vissa kallar delar av det. Arbetarrörelserna, deras studiekretsar och alla idrottsföreningar och frikyrkor hade samma effekt: individen engagerade sig i, och bidrog till organiseringen av, samhället. Kännetecknande för de nordiska länderna var alltså att det överallt i samhället fanns självorganiserande medborgare och vi förväntar oss fortfarande att det är så. Det förklarar också vår tillitskultur: när ansvarskänslan, inte bara inför vänner och familj, men inför samhället som helhet, blir en kulturell norm, då går det att bygga upp och bevara tillit. Genom historiska källor, både böcker, pamfletter, sånger, tal och skönlitteratur, undersöker Andersen och Björkman hur våra bourgeoisie-, bonde- och arbetarförfäders perspektiv på världen förändrades. Från att alla förstod samhället som ett ståndssamhälle och sig själv som tillhörande ett stånd, blev vi gradvis demokrater som identifierade oss med folket och nationen. I en tid där teknologisk utveckling och globalisering utmanar både nationer och demokratin ger The Nordic Secret en överblick över den stora uppgiften att kollektivt och individuellt lyckas förstå och navigera världen från ett nytt och mycket större perspektiv. Författarna vågar också se en bit in i framtiden och ger förslag på hur bildningstanken kan uppdateras för att hjälpa oss skapa mening och riktning i den lika omvälvande samhällsförändringen vi just nu befinner oss i. BO anderSSOn aktivitets-, organisations- och ämneskunskap hantera olika omständigheter/situationer Välja och tillämpa principer kunna ange skäl/motiv Och så praktisk handling Bemötande utvärdering och lärande BO anderSSOn, generalSekreTerare nordens tidning nr 4 | 2017 13