Tidningen Energi, nr 6/2018 1
Tema Digitalisering Hög tid att prata ihop sig Et
t nytt branschnätverk ska knyta ihop energiföretagens digitala kompetens. Digitaliseringstrenden spänner över ett mycket brett område och pekar inte sällan i olika riktningar. Branschen behöver prata ihop sig. – Det behövs en samsyn kring vad som sker och vad det medför, säger Anders Fredriksson vid Energiföretagen. TEXT: MORTEN VALESTRAND ILLUSTRATION: ERIK NYLUND Energiföretagen Sverige startar ett nätverksarbete runt digitalisering. Nätverksgruppens syfte är att definiera, koordinera och kommunicera vad digitalisering är och kan betyda för energibranschens producenter och distributörer. – Vi behöver någon form för konsensus runt digitaliseringens begrepp, säger Anders Fredriksson, ansvarig för digitalisering och smarta energisystem på Energiföretagen Sverige. – Digitaliseringen ger oss enorma möjligheter men också utmaningar. För alla som arbetar med energibranschens digitalisering gäller det att förstå vad som sker till följd av digitaliseringen i samhället, vilka konsekvenser den får för den egna verksamheten. Gammal teknik Idag finns inga vedertagna definitioner av energisektorns digitalisering trots att George Stibitz redan under 1940-talet kallade sin nya elektromekaniska maskin med automatiska 32 Tidningen ENERGI Nr 6 2018 programmeringsreläer för ”digital”, efter engelskans digit (siffra). Den stora digitala revolutionen kom med internet. Det senaste decenniets digitala utveckling har dragit energibranschen åt flera håll samtidigt. Flera svenska företag, inte minst Vattenfall, la sig redan för 12–13 år sedan främst i det internationella racet runt den första generationens digitala elmätare, grundad på kravet om månadsavläsning som infördes 2009. Sverige och Sydkorea var den digitala elnätsbranschens spjutspetsar mot framtiden och begreppet ”smart teknik” lanserades på en internationell energikonferens. Å andra sidan log andra industribranscher i mjugg åt elnätens brösttoner då industrin hade haft automationsprocesser sedan 1960-talet. Den internationella och ofta offentligt ägda elsektorn hade emellertid utvecklat en konserverande och tungrodd industrikultur som var skeptisk till ny teknik, ofta av förnuftiga kostnadsskäl. Norden var inget undantag och bromsklossen fanns inbyggd i branschens förhållningssätt till digitalisering även efter att elmarknaden avreglerades under 1990-talet. Det är dock stor spännvidd i den svenska energibranschen så samtidigt har nya världsunika optimerings- och automatiseringstekniker utvecklats för både distribution och produktion, el och fjärrvärmen. Från IT till AI Det var emellertid inte förrän samhället och övrig industri hade fått ett publikt genombrott med den artificiella intelligensen i Industri 4.0-konceptet som digitaliseringen nu (åter igen) tog fart i energibranschen, till det vi nu kallar Digitalisering 2.0. Idag har vi klivit vidare in i den artificiella fortsättningen med molnbaserad stordata hantering baserad på avancerade algoritmer. I någon mån använder alla energiföretag idag digitala verktyg och det är just det som är tillståndets utmaning, menar Anders Fredriksson.