Tidningen Energi, nr 6/2018 1
Tema Digitalisering Härjeåns Kraft hittade inte r
ätt kompetens Går in som delägare i bolag med digital plattform – Vi är på och öppna för den nya tekniken, men vi inser att vi kommer att få svårt att rekrytera den digitala kompetens vi behöver hit till Härjedalen. Därför går vi in som delägare i ett företag som har den kunskap som vi själva saknar, säger Cecilia Norberg, på Härjeåns Kraft. Härjeåns Kraft har ingått ett samarbete med och dessutom blivit delägare i Bright Energy, ett företag som bland annat erbjuder en digital plattform för elkonsumenter. Enligt Cecilia Norberg, som är VD och koncernchef på Härjeåns Kraft, finns det ingen brist på intresse för att införa nya teknik på företaget. Problemet är ett annat, menar hon: – Vi är på vad det gäller ny teknik. Vi vill hitta nya sätt att kommunicera mer effektivt med våra kunder på de digitala arenor där många av dem är aktiva. Personalen utbildar sig, vi diskuterar med branschkollegor och vi lyssnar med våra leverantörer om vad de kan leverera för tekniska lösningar. Men utmaningen är att vi inte kan få hit den digitala kompetens vi är i behov av. Hitta partners Härjeåns Kraft valde därför en annan lösning. – Vi bestämde oss för att bli delägare i Bright Energy som har exakt den digitala plattform som vi behöver och den kompetens vi upplever att vi saknar. Bright Energys tekniska lösningar gifte sig med vår kunskap om elmarknaden. En perfekt matchning! Härjeåns Kraft med dotterbolaget Fyrfasen Energi kan nu ge sina kunder möjlighet att påverka sin egen elförbrukning och därmed effekterna på miljön. Med hjälp av den digitala plattformen kan nu kunden automatiskt optimera till exempel värme40 Tidningen ENERGI Nr 6 2018 – Jag råder andra företag som befinner sig i en liknande situation som oss, att försöka hitta partners med kompetens inom områden som bolaget inte har själv, säger Cecilia Norberg, vd på Härjeåns Kraft. FOTO: MORGAN GRIP system, elbilsladdning och smarta hem-produkter. – Vi har pratat med andra bolag i branschen. Vi är alla medvetna om att kunderna hungrar efter den här typen av lösningar. Många företag positionerar sig nu och försöker få fram lösningar. – Jag råder andra företag som befinner sig i en liknande situation som oss, att försöka hitta partners med kompetens inom områden som bolaget inte har själv. Framtidens elkonsumtion kommer att se annorlunda ut. När nya behov uppstår i samband med att allt fler hushåll installerar solceller, köper elbilar och är alltmer uppkopplade ställs krav på automatiserade lösningar. Många elbolag talar nu om kundnyttan som en av de frågor som måste ligga i fokus under de närmaste åren. – Vi vill ge våra kunder enkla verktyg så att de kan ta kontroll över den egna elförbrukningen. Många kunder idag är oerhört måna om vilket avtryck de sätter på miljön. Jag vill ge dem möjligheten att göra bra energival som både är bra för miljön och den enskilda människan. För oss är det också viktigt att vi automatiserar vår verksamhet ytterligare för att frigöra interna resurser till att möta upp till våra kunders behov på ett mer personligt sätt. Positiv respons Bright Energys grundare och VD, David Forsberg, tror att den digitala plattformen kommer att skapa en helt ny förståelse för elkonsumtion och miljöpåverkan. – Vi har fått väldigt positiv respons från våra kunder och även från andra företag i branschen. Det känns otroligt bra att Härjeåns Kraft tror så mycket på vår digitala lösning att de också har valt att gå in i vårt bolag. MARIE KOFOD-HANSEN