Tidningen Energi, nr 6/2018 1
Porträtt: Tibber är en uppstickare bland elbolage
n som helt verkar i den digitala världen och som förutspås förändra hela energibranschen. Vi åkte till företagets svenska kontor mitt i Stockholms city för att få en pratstund med Daniel Lindén som var med och grundade bolaget. TEXT: LENA WREEDE FOTO: ELLINOR COLLIN Han vill ersätta elbolagen med en app I entrén till fastigheten finns ingen information om att det är här de håller hus. Daniel Lindén förklarar att företaget verkar uteslutande på nätet. Det är också av den orsaken det inte går att nå dem på telefon. I stället sker kommunikationen via chattkanaler på nätet eller i Tibber-appen. – Det ger oss mer tid att utveckla och det är också effektivare sätt att kommunicera med kunderna, säger han och påpekar att de flesta av kunderna tycker att det fungerar jättebra. Starta eget bolag Hur kom det sig då att Daniel Lindén startade elbolaget Tibber? För att svara på det måste vi gå femton år tillbaka i tiden när Daniel just slutat gymnasiet och fortfarande bodde kvar i Timrå. Av en slump fick han jobb i kundtjänsten på dåvarande Sydkraft, numera E.ON. Sen dess har han varit energibranschen trogen. Efter E.ON gick han vidare till finska it-konsulten Tieto och därefter till system- och mjukvaruutvecklaren Enoro. Under åren följde han elmarknadens förändringar – den ökande digitaliseringen, trenderna med elbilar, solceller och de ändrade kundbeteendena, att människor ville göra aktiva val, följa upp sin energiförbrukning, men även producera el själva. Daniel Lindén började få idéer om hur man skulle kunna möta utvecklingen. Men även om hans förslag möttes av intresse var det ingen av arbetsgivarna som nappade fullt ut. Tillsammans med sin norske kollega Edgeir Vårdal Aksnes började han i stället utforma en annan plan – att starta ett eget elbolag. Sälja så lite el som möjligt I dag, två år senare, har Tibber 15 anställda jämt fördelade i Stockholm och på Vestlandet i Norge. Bland investerarna finns hotellägaren Petter Stordalen, riskkapitalbolaget Wellstreet och norska energibolaget BKK som tillsammans satsat cirka 35–40 miljoner kronor. Kunderna som finns i både Sverige och Norge uppges vara tusentals, men exakt hur många de är vill Daniel Lindén inte svara på. Det som skiljer Tibber från de traditionella elbolagen, enligt Daniel Lindén, är deras huvudsakliga mål att med hjälp av smart teknik sälja så lite el som möjligt till så lågt pris som möjligt. I det ingår att både att hjälpa konsumenterna att minska sin elförbrukning och att Tibber köper in el direkt från kraftverken utan några mellanhänder. Företagets förtjänst ligger i stället i den månadskostnad på 39 kronor som alla kunder betalar. Vad är din drivkraft? – Att få folk att vilja ha mer grön el i sina hem, förbruka mindre el och ta större ansvar. Det är den energiomställningen som måste göras. Först när folk sätter solceller på taket och blir mer självförsörjande kan vi på riktigt prata om ett klimathållbart samhälle. – Nu står vi inför ett jätteskifte i energisystemet. Vi ska ha mer el samtidigt som vi ska stänga ner kärnkraften. Det enda sättet att få ekvationen att gå ihop är digitalisering. På marknaden finns en handfull företag som verkar i samma område men Daniel Lindén tycker ändå att han saknar konkurrenter. – Ska man förflytta en marknad till nåt nytt innebär det ett oerhört stort jobb. Dessutom skulle de skapa ett större tryck på oss att bli ännu bättre. Bland Tibbers senaste tjänster finns styrning av uppvärmningen via smarta termostater som kopplats värmepumpar och radiatorer direkt mot elbörsen. I somras lanserades mjukvara till elbilen som talar om när det bäst läge att ladda. Och mer är på gång, lovar Daniel Lindén. – Det har varit en fantastisk resa, jag ångrar inte en sekund. De kommande åren kommer att vara extremt spännande. Vi är långt ifrån klara. Nr 6 2018 Tidningen ENERGI 43