Advokaten 1
Fokus Handläggningstider omstolarna har sett över
sina rutiner för att korta handläggningstiderna – och arbetet har gett resultat. – Det är första gången som domstolarna totalt sett ligger under de av regeringen satta målen. Det visar en väldigt bra utveckling, säger Domstolsverkets generaldirektör Martin Holmgren. Enligt regeringens verksamhetsmål ska 75 procent av en domstols alla brottmål och tvistemål vara avgjorda inom fem månader respektive sju månader. För sex år sedan var handläggningstiden för brottmål totalt sett nästan sex månader medan det tog upp emot nio månader att få ett avgörande i ett tvistemål. Motsvarande siffror är i dag 4,5 månader för brottmål och 6,8 månader för tvistemål. Den främsta anledningen till den positiva utvecklingen är, enligt Martin Holmgren, att domstolarna målmedvetet har arbetat med att få ner handläggningstiderna, bland annat genom att se över sina rutiner och sin organisation. Domstolsverket har också biMartin Holmgren. dragit till att handläggningstiderna har kortats genom att erbjuda ekonomisk hjälp till domstolar som har många gamla mål. Med hjälp av pengarna går det att vid behov tillfälligt anställa personal som arbetar med äldre mål. Men i första hand används pengarna för att undvika att det blir personal- och kompetensbrist när en domare går i pension. – När en domstol inser att en Eric Bylander, docent i processrätt vid Uppsala universitet, anser också att det blir svårare att nå ett materiellt riktigt resultat med gammal bevisning. – I värsta fall kan vittnen dö eller bli otillgängliga av andra skäl. Men framför allt glömmer de, säger han. ” Det är inte bra för parterna och det är inte bra för vittnena om målen blir gamla. I förlängningen kan kvaliteten på domarna påverkas. Om det går lång tid kan bevisningen bli svårare att hantera, särskilt den muntliga bevisningen.” Martin Holmgren rådman går i pension om ett år kan de med hjälp av pengarna anställa en ny domare direkt – i stället för att vänta tills den andra har gått i pension. Sedan den 1 juli 2012 har Domstolsverket även en särClarence Crafoord. skild förstärkningsstyrka som består av ett kansli och ett femtontal domare som kan rycka ut om en domstol har akut personalbrist. Martin Holmgren tar upp flera skäl till varför det är viktigt att mål inte blir liggande i domstolarna. – Det är inte bra för parterna och det är inte bra för vittnena om målen blir gamla. I förlängningen kan kvaliteten på domarna påverkas. Om det går lång tid kan bevisningen bli svårare att hantera, särskilt den muntliga bevisningen. Men det finns också ett allmänt perspektiv. Sveriges domstolar jobbar med särskilt uppsatta verksamhetsmål som är satta av regeringen och som bygger på att ha korta omloppstider. 30 MÅNGA GAMLA MÅL Trots att handläggningstiderna har minskat på senare tid ligger det fortfarande många gamla mål i de svenska domstolarna i väntan på ett avgörande. Enligt Europakonventionens praxis är tumregeln att ett ärende aldrig ska ligga mer än ett år i en instans. Endast i undantagsfall ska hela prövningen – från stämningsansökan till dom – ta mer än två år. I början på oktober uppgick andelen mål i de svenska tingsrätterna som var ett år eller äldre till 14 procent. Det motsvarar 8 590 faktiska fall. De gamla målen är ett problem enligt Europadomstolen som under perioden 1959– 2013 fällde Sverige tolv gånger för att handläggningen i domstolarna hade varit för långsam. Men den siffran ger inte hela bilden. Enligt Centrum för rättvisa, en ideell organisation med uppdrag att värna enskildas fri- och rättigheter, har Sverige förlikts i mångdubbelt fler mål. – Många gånger när Sverige har varit på väg att fällas på grund av långsam handläggning har man erbjudit den klagande en summa pengar för att målet ska avskrivas. Då hamnar målet inte i statistiken över antalet fällningar. Men det hade det gjort om man inte hade förlikts i elfte timmen, säger centrets vd Clarence Crafoord. Eric Bylander tycker dessutom att det är viktigt att poängtera att Europadomstolens tillämpning av Europakonventionen är minimikrav. – Ibland låter det på representanter för Domstolsverket och staten i övrigt som att Europakonventionen ställer höga krav. En relativt rik stat som Sverige borde dock ha högre ambitioner än att bara uppfylla vad som krävs för att inte bli fälld i Europadomstolen. Exakt var man ska landa bygger givetvis på en avvägning mot andra starka intressen, säger han. ALLVARLIGA KONSEKVENSER Konsekvenserna kan bli allvarliga om mål blir liggande år ut och år in utan åtgärd, konstaterar flera bedömare. – Bortsett från de mänskliga och psykologiska aspekter som kan anläggas på utdragna förfaranden handlar det Advokaten Nr 8 • 2014